Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto Tredulla on tarve saada yksilöille, tiimeille, esihenkilöille sekä johdolle tietoa ja oikea-aikaista dataa sekä tukea oppimisen ja osaamisen johtamiseen ja muutosjohtamiseen. Guidin-verkkopalvelu tukee Tredun strategisen ohjelman toimeenpanoa, valmentavaa johtamista ja esihenkilötyötä, kehittää tiimitoimintaa, lisää tiimien itse- ja yhdessäohjautuvuutta sekä tukee johtamista muutoksissa ja toimintakulttuurin uudistamisessa. Guidinin avulla kehitetään lisäksi osaamisen jakamisen käytänteitä ja vertaisoppimista.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaan pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista. Edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, kun hankittavaa tavaraa tai palvelua ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta.
Leadership as a Service Company Oy on kehittänyt palvelevan johtamisen avuksi verkkopalvelun, jonka avulla työntekijät pystyvät sekä reflektoimaan kehitystarpeitaan, työhyvinvointiaan ja muutoskokemustaan, että tilaamaan näihin tarpeisiin vastaavia palveluita. Guidin tekee näkyväksi ja tilattavaksi yrityksessä jo tarjottavat palvelut, sekä mahdollistaa uusien, käyttäjälähtöisten palvelujen nopean testaamisen ja vakiinnuttamisen. Guidin yhdistää työntekijän työhyvinvointiin, jatkuvaan vertaisoppimiseen, tiimien yhteiseen työskentelyyn sekä esimiehen valmennustyöhön yhden ja saman työkalun.
Guidin-verkkopalvelu on ollut Tredun käytössä 1.1.2021 alkaen ja nykyinen sopimus on päättymässä 31.12.2023 (Tredun hallintopalvelujohtajan päätös 27.11.2020 § 4.)
Tampereen kaupunki on ottamassa käyttöön uuden HR-järjestelmän vuosien 2024-2025 aikana. Uusi järjestelmä tulee osin korvaamaan Guidinin tarjoaman palvelun. Ennen kuin uusi järjestelmä saadaan kaikilta osiltaan käyttöön, on perusteltua jatkaa Guidin-verkkopalvelun käyttöä Tredussa siirtymäaikana. Hankinnan kilpailuttaminen olisi tässä tilanteessa epätarkoituksenmukaista. Hankinnasta on konsultoitu Tampereen kaupungin tietohallintoa.
Leadership as a Service Company Oy:ltä (Y-tunnus 3089216-9) on saatu 23.11.2023 tarjous Guidin-verkkopalvelusta. Tarjottava kokonaisuus sisältää Guidin-verkkopalvelun lisenssit koko Tredun henkilöstölle sekä kuusi (6) valmentavan konsultoinnin tapaamista. Tarjouksen hinta on 20 000 euroa (alv 0 %)/vuosi.
Esitetään, että tehdään sopimus Guidin-verkkopalvelun hankinnasta ajalle 1.1.2024-31.12.2025. Hankinnan kokonaisarvo sopimuskaudella on yhteensä 40 000 euroa (alv 0 %).
Hankinnan kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134452.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kehittämispäällikkö Tiina Kauma.
Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Hallintopalvelujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 4.4.2023 § 58. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.4.2023 alkaen.)