§ 1 Osallistuminen EU-rahoitteiseen deployEMDS-hankkeeseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:5755/02.04.01/2023

Päätöspäivämäärä

9.1.2024

Päätöksen tekijä

Suunnittelujohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Mika Kulmala. 0503826455, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelujohtaja Jukka Lindfors, 0505594139, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Liikennedatoille ja niiden välittämiselle on tulossa tuoreen ITS- direktiivin myötä vaatimuksia. Myös reaaliaikaisen ja turvallisuutta parantavan tiedon kerääminen ja jakaminen on tärkeää. Tällaisia tietoja ovat mm. reaaliaikaiset joukkoliikenteen tiedot ja liikennejärjestelmän häiriötiedot.

EU- rahoitteisessa deployEMDS (European Mobility Data Space) - hankkeessa Tampereen pilotin päätavoitteena on tuoda ITS- direktiivin vaatimusten täyttämiseen tarvittavat tietolähteet Fintrafficin kansalliseen yhteyspisteeseen (NAP). Hankkeessa rakennetaan esimerkkitapaukset, miten kaupungin puolella tuotetaan dataa ja miten rakennetaan standardimuotoiset rajapinnat ja yhteydet kansalliseen yhteyspisteeseen. Selvitettäviä asioita mm. datan saatavuus, rajapinnat ja pelisäännöt. Kansallisessa yhteyspisteessä kehitetään ja otetaan käyttöön rajapintoja ulospäin, millä ehdoilla kaupallisten palveluntarjoajien tietoja voidaan käyttää mm. liikennetiedotuksessa ja liikenteen hallinnassa. Hanke alkaa marraskuussa 2023 ja hankkeen kesto on kolme vuotta. Suomen osakokonaisuudessa kumppaneina ovat Fintraffic ja VTT.

Tampereen kaupungin budjetti hankkeessa on 256 800 euroa, johon EU:n Digital Europe - rahoitusta saadaan 50 % kustannuksista. Kustannuksista henkilökuluja on 45 000 euroa ja alihankintakuluja 185 000 euroa. Kaupungin rahoitusta budjetoitu alihankintaan 92 500 euroa vuosina 2024- 2025. Rahoituksesta Tietohallinnon ICT- kehittämisrahaa 50 000 euroa ja Kaupunkiympäristön palvelualueelta 42 400 euroa.

 

Päätös

Kaupunkiympäristön palvelualue allekirjoittaa korsortiosopimuksen ja osallistuu EU-rahoitteiseen deployEMDS-hankkeeseen. Projekti alkaa marraskuussa 2023 ja sen kesto on kolme vuotta. Projektin omistaja Kaupunkiympäristön palvelualueella on suunnittelupäällikkö Ari Vandell ja vastuuhenkilönä projektipäällikkö Mika Kulmala. 

Tampereen kaupungin budjetti hankkeessa on 256 800 euroa, johon EU:n Digital Europe -rahoitusta saadaan 50 % kustannuksista. Kustannuksista henkilökuluja on 45 000 euroa ja alihankintakuluja 185 000 euroa. Kaupungin rahoitusta budjetoitu alihankintaan 92 500 euroa vuosina 2024-2025. Rahoituksesta Tietohallinnon ICT-kehittämisrahaa 50 000 euroa ja Kaupunkiympäristön palvelualueelta 42 400 euroa.

Hankkeen projektinumero on E1110_23_04_2 kustannuspaikalta 111391.

Lausunnot

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä:

Kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta keskitetystä ict-kehittämismäärärahasta allokoidaan salkun P2-päätöksessä hyväksytyn projektisuunnitelman mukaisesti deployEMDS-projektille 52 500 euroa, jakautuen vuosille 2024: 26 250 euroa ja 2025: 26 250 euroa. Huomioitavaa on, että kunkin talousarviovuoden osalta projektin käyttöön allokoidaan määräraha salkun johtoryhmän erillisellä päätöksellä. Näin ollen tulevan vuoden 2025 määräraha on alustava varaus, joka tulee huomioida ko. vuoden talousarvion laadinnassa.

Ict-kehittämismäärahan kustannuspaikalle 113251 kohdennetaan projektin kustannuksia yhteensä 105 000 euroa, josta 50 % eli 52 500 euroa katetaan EU Digital-rahoituksella ja 52 500 euroa jää ict-määrärahalla katettavaksi. Kustannuksista 100 000 euroa koostuu ostopalveluista ja 5 000 euroa tietohallinnon henkilöstön työpanoksesta. Projektiryhmään nimetään tietohallinnosta Janne Lindberg (70 h) ja Joonas Dukpa (70 h).

Allekirjoitus

Jukka Lindfors

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.