§ 129 Viinikankadun rakennusurakka 2024

Lataa  Kuuntele 

TRE:6145/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

15.12.2023

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Rakennuttajainsinööri Petri Leppänen, puh. 050 305 1402, petri.leppanen@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh 040 801 6003, katri.naulo@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen, Tampereen Vesi liikelaitoksen (1.1.2024 alkaen Tampereen Vesi Oy) ja Tampereen Energia Oy:n toimeksiannosta Viinikankadun rakennusurakasta.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA- palvelussa 15.11.2023. Hankintailmoitusta korjattiin 21.11.2023, jolloin tarjouspyynnön kysymyksien jättöaikaa päätettiin jatkaa. Hankintailmoitusta korjattiin 8.12.2023, jolloin tarjouspyynnön liitteenä olevaa hinnoiteltavaa määräluetteloa korjattiin siinä ilmenneen kaavavirheen vuoksi ja samalla tarjousten jättöaikaa pidennettiin 12.12.2023 saakka (alkuperäinen tarjousten jättöaika oli 8.12.2023).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 12.12.2023 klo 12 mennessä seuraavat viisi (5) tarjoajaa:

·       Destia Oy (y-tunnus 2163026–3)

·       Infra Kiri Oy (y-tunnus 1964167–6)

·       Kreate Oy (y- tunnus 0168716–6)

·       Recset Oy (y-tunnus 1762100–6)

·       Terrawise Oy (y-tunnus 0756091–6)

Hankintalain 105 §:n mukaisesti hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajilta vaadittiin vähintään 6 000 000 euron liikevaihtoa viimeiseltä kolmelta vahvistetulta tilikaudelta. Lukuun ottamatta Infra Kiri Oy:tä (y-tunnus 1964167–6) tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Infra Kiri Oy:tä esitetään suljettavaksi tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska yritys ei täyttänyt asetettua liikevaihtovaatimusta.

Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta,​ tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjouskilpailuun hyväksytyt tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset. 

Vertailuperusteena oli kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan edullisin tarjous seuraavasti: Hinta 70 pistettä (pienin annettu arvo/tarjottu arvo* 70 hintapistettä) ja laatu 30 (tarjottu arvo/suurin tarjottu arvo* 30 laatupistettä) pistettä. Laadunarviointi tehtiin tarjouspyynnön liitteessä ”Laatupisteet_Viinikankatu-Ratapihankatu” ilmoitettujen laatukriteerien perusteella. Tarjousten hinta- ja laatupisteet ovat nähtävillä päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Kokonaisvertailun lopulliset pisteet saatiin laskemalla yhteen hinta- ja laatupisteet. Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous sai suurimmat kokonaispisteet ja tämän vertailun perusteella parhaat kokonaisvertailupisteet saanut tarjoaja valikoituu urakoitsijaksi.

Tarjousten kokonaisvertailupisteet ovat seuraavat:

1.       Recset Oy, 98,93 kokonaispistettä

2.       Terrawise Oy, 98,00 kokonaispistettä

3.       Destia Oy, 82,65 kokonaispistettä

4.       Kreate Oy, 82,44 kokonaispistettä

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Recset Oy (y-tunnus 1762100–6) saaden 98,93 kokonaisvertailupistettä.  Recset Oy:tä (y-tunnus 1762100–6) esitetään edellä mainituin perustein urakoitsijaksi.

Tarjouksen mukainen urakan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 196 900,00 euroa jakautuen tilaajille seuraavasti:

Tampereen Kaupungin kaupunkiympäristön palvelualue: 2 765 556,83 €

Tampereen Vesi liikelaitos/Tampereen Vesi Oy: 271 272,81 €

Tampereen Energia Oy: 160 070,36 €

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Recset Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Hankinnan valmistelija tarkasti Vastuu Group.fi -​palvelusta,​ että Recset Oy täyttää tilaajavastuulain (1233/2006) 5§:ssä mainitut velvoitteet.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimivat Tampereen kaupungin hankintapalveluista hankinta-asiantuntija Antti Mustalahti ja Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttajainsinööri Petri Leppänen, Petri Rantanen ja Matti Pokkinen. Tampereen Vedeltä asiantuntijana toimi Kari-Pekka Kortetjärvi ja Tampereen Energia Oy:ltä Mikko Rautiainen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (37 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palveluja vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Infra Kiri Oy (y-tunnus 1964167–6) suljetaan tarjouskilpailusta, koska yritys ei täyttänyt asetettua liikevaihtovaatimusta. Sopimus Viinikankadun rakennusurakasta tehdään Recset Oy:n (y-tunnus 1762100–6) Oy:n kanssa. 

Urakan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 196 900,00 euroa jakautuen tilaajille seuraavasti:

Tampereen Kaupungin kaupunkiympäristön palvelualue: 2 765 556,83 €

Tampereen Vesi liikelaitos/Tampereen Vesi Oy: 271 272,81 €

Tampereen Energia Oy: 160 070,36 €

Sopimus tulee voimaan ja sitoo Tampereen kaupunkia, Tampereen Vesi Liikelaitosta ja Tampereen Energia Oy:tä, kun sopimusta koskeva päätös on lainvoimainen ja osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Hankintasopimuksen Tampereen kaupungilla allekirjoittaa Mikko Nurminen, Tampereen Vedellä toimitusjohtaja ja Tampereen Energialla Paavo Knaapi.

Allekirjoitus

Mikko Nurminen, Johtaja

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.