§ 128 SAP SuccessFactors -järjestelmän käyttöönotto ja HR-prosessien automatisoinnin kehittämisen hankinta Monetra Pirkanmaa Oy:lta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5831/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

22.12.2023

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

ICT-päällikkö Terhi Suuronen, puh. 040 806 2649, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 581 1477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki on ottamassa käyttöön Monetra Pirkanmaa Oy:n (Y-tunnus 2930111-4) palveluna tuotettavan SAP SuccessFactors pilvipohjaisen ohjelmiston (HCM). Käyttöönotto toteutetaan projektina (TRE:4693/00.01.05/2023) yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Monetra Pirkanmaa Oy:n kanssa. SAP SuccessFactors sisältää keskeiset henkilöstöhallinnon toiminnalliset kokonaisuudet: palvelussuhteen elinkaaren hallinta, perehdytys, koulutusten ja osaamisen hallinta, suorituksen johtaminen, palkitseminen sekä raportointi ja analytiikka.

SAP SuccessFactors tulee korvaamaan SAP HR -järjestelmän ja Personec ESS:n. HR-prosessien automatisointi ja digitalisointi tukee modernia henkilöstöjohtamista, tehostaa toimintaa, sujuvoittaa ja yksinkertaistaa HR-prosesseja sekä parantaa niiden laatua. Uusi HR-järjestelmä tarjoaa parempia työkaluja työntekijöille, esihenkilöille ja HR:lle sekä parantaa tiedolla johtamista.

Toimitusprojektiin sisältyy SAP SuccessFactors pilvipohjainen (HCM) ohjelmisto ja seuraavat toiminnalliset kokonaisuudet: ​​​HRM (henkilöstön perustietojen hallinta, palvelusuhteen elinkaarenhallinta ml. palkkamuutosprosessit sekä palkkioiden maksatus, lomien ja muiden poissaolojen hallinta, sairauspoissaolojen seuranta ja varhainen tuki) ja HRD (perehdytys ja onboarding-/ offboarding toiminnot, kehityskeskustelut, tavoitteen asetanta ja suorituksen johtaminen, koulutuksen hallinta, osaamisen ja pätevyyksien hallinta, kehittämis- ja seuraajasuunnittelu, osaajien haku, palkitseminen, raportointi ja analytiikka).

Käyttöönottoprojektin toimituksen arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 1 485 500 euroa. SAP SuccessFactors -ohjelmistopalvelun jatkuvan palvelun arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 637 500 euroa vuodessa.

Toimitussopimus on voimassa siihen asti, kun ohjausryhmä on hyväksynyt toimituksen, mutta kuitenkin enintään 31.12.2024 saakka.

Hankintalain 15 §:n 1 momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Monetra Pirkanmaa Oy on Monetra-konsernin alueyhtiö. Konserni on julkiselle sektorille tukitoimintoja tuottava ja kehittävä in-house osakeyhtiö, joka tarjoaa omistajilleen talous- ja HR- sekä palkkapalveluita. Toimittaja toimii julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä. Tampereen kaupunki on Toimittajan osakkeenomistaja.

Käyttöönottoprojektin toimitussopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-päällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Terhi Suuronen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 16.5.2023 § 89) liitteen 1 mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta.

Päätös

Sopimus SAP SuccessFactors -ohjelmistopalvelun käyttöönottoprojektin toimittamisesta tehdään Monetra Pirkanmaa Oy:n (Y-tunnus 2930111-4) kanssa. Toimitussopimus on voimassa siihen asti kun ohjausryhmä on hyväksynyt toimituksen, mutta kuitenkin enintään 31.12.2024 saakka.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-päällikkö (Terhi Suuronen).

Käyttöönottoprojektin toimituksen arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 1 485 500 euroa. SAP SuccessFactors -ohjelmistopalvelun jatkuvan palvelun arvo on 637 500 euroa vuodessa.

Käyttöönottoprojektista aiheutuva kustannus kohdennetaan projektirakenteen osalle K1130_ICT_22_06 sekä jatkuvan palvelun kustannukset projektirakenteen osalle J1130_14_001.

Sopimus syntyy vasta toimitussopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.