§ 126 Sosiaalisen median hallintatyökalun pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5891/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

21.12.2023

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Heini Kuoppamäki, puh. 0405482674, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä, puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Tampereen kaupungin strategia- ja kehittämisyksikön käyttöön tuleva sosiaalisen median hallintatyökalu. Tampereen kaupungin strategia- ja kehittämisyksikkö tekee viestintää ja markkinointia kaupungin eri kohderyhmille sekä toimii vuorovaikutteisesti kohderyhmien kanssa sosiaalisessa mediassa kaupungin sosiaalisen median neljällä pääkanavalla Facebookissa, Instagramissa, X:ssä ja LinkedInissä. Kanavilla on tällä hetkellä yhteensä 67 000 seuraajaa ja julkaisuja tehdään vuositasolla noin 5000. Vuonna 2023 touko-lokakuussa kanavien julkaisuja näytettiin seuraajien virroissa yhteensä 6,6 miljoonaa kertaa.

Hankinnan tavoitteena on saada sometyötehtävien resurssitehokkuutta edistävä sekä julkaisujen laatua ja asiakaspalvelua ja siten yleistä asiakaskokemusta parantava väline, jolla

  • tehdään julkaisuja sometileille
  • seurataan sometileillä tapahtuvaa vuorovaikutusta sekä hoidetaan siihen liittyvää sometileillä vastaamista
  • seurataan sometilien käyttöä ja saadaan siitä raportteja.


Hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Tampereen kaupunki pyysi tarjouksia sosiaalisen median hallintatyökalusta sähköpostilla kolmelta toimittajalta 5.12.2023. Toimittajat, joille tarjouspyyntö lähetettiin, olivat sellaisia, joiden tarjoama työkalu strategia- ja kehittämisyksikön viestinnän ennakkovertailun perusteella vastasi strategia- ja kehittämisyksikön viestinnän määrittämiä vaatimuksia työkalulle ja jotka tarjosivat työkalua Suomen markkinoilla verkkolaskutuksen kautta. Hankintaa ei ollut jaettu osiin eikä osatarjouksia hyväksytty. 

Tarjouksen jätti määräaikaan 19.12.2023 klo 12.00 mennessä 3 yritystä:

Infomedia Finland Oy (Y-tunnus 3315145-4)
LM Someco Oy (Y-tunnus 1898770-4)
Meltwater Finland Oy (Y-tunnus 2276311-3)

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Infomedia Finland Oy ja LM Someco Oy täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Meltwater Finland Oy:n tarjous hylättiin. Tarjoajan tarjoukselleen liittämiä omia ehtoja ei voitu hyväksyä. Tarjouspyynnön vastaisten ehtojen liittäminen tarjoukseen oli mainittu tarjouspyynnöllä tarjouksen hylkäämisen perusteeksi.  

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on halvin hinta. Laatu oli huomioitu vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.  

Kilpailutuksen vertailuhinta muodostui hintakaavalla: käyttöönoton hinta + 24 * jatkuvan palvelun kk-hinta + 24 * arvioitu käyttäjämäärien (10 käyttäjää) ja sometilien (6 tiliä) kasvu.

Vertailuhinnat ja siitä saadut vertailupisteet olivat:  

- Infomedia Finland Oy; 40 888,00 €; 100,00 p.

-LM Someco Oy; 51 002,40 €; 80,17 p.

Edullisin tarjous on saanut vertailun maksimipisteet (100 pistettä). Muiden tarjousten vertailupisteet on laskettu siten, että edullisimman tarjouksen vertailuhinta jaetaan kyseisen tarjoajan vertailuhinnalla ja kerrotaan maksimipisteillä. 

Tarjousvertailun perusteella esitetään valittavaksi edullisimman tarjouksen tehnyt Infomedia Finland Oy:n tarjous. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 13 750,00 euroa vuodessa. 

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungin tietohallintoyksiköstä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Sisällönhallinnan ja viestinnän ICT-palvelujen ICT-palveluvastaava Leila Virta. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 16.5.2023 § 89) liitteen 1 mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.

Päätös

Sopimus sosiaalisen median hallintatyökalun pienhankinnasta yhden vuoden määräaikaiseksi sopimuskaudeksi tehdään Infomedia Finland Oy:n (Y-tunnus 3315145-4) kanssa. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-palveluvastaava Leila Virta.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 13 750 euroa vuodessa. 

Hankinnan kustannukset vuoden 2024 osalta maksetaan Sosiaalisen median hallintatyökalun prr-osalta K1130_18_054 ja sen jälkeen prr-osalta J1130_18_054.

Allekirjoitus

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.