§ 213 Ammatillisen koulutuksen johtaja Kirsi Viskarin sivutoimilupa

Lataa  Kuuntele 

TRE:5416/01.02.00/2023

Päätöspäivämäärä

19.12.2023

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Teppo Rantanen, puh. 0400 235 442 ja HR-juristi Jaana Villilä-Vakkilainen, puh. 040 730 1910, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh.040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Johtaja, ammatillinen koulutus, Kirsi Viskari:

Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry on 26.10.2023 kokouksessaan nimennyt minut hallituksensa jäseneksi toimikaudelle 2024-2026.

AMKE ry on valtakunnallinen ammatillisen koulutuksen koulutuksenjärjestäjien yhdistys, joka kohdistaa työnsä edunvalvontaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Siihen kuluu 87 koulutuksenjärjestäjää 136:sta, ja sen jäsenet kouluttavat 98 prosenttia ammattiin opiskelevista nuorista ja aikuisista.

AMKE:n hallituksessa toimiminen tuo myös Tredulle hyötyä, sillä niin työelämäyhteistyössä kuin valtakunnallisilla foorumeilla vaikuttaminen nostaa Tredun tunnettuutta ja avaa vaikuttamiskanavia. Samalla tämä tarkoittaa myös Pirkanmaan tarpeiden esillä pitämistä. Oma tehtäväni Tredun johtajana tarkoittaa niin itse toiminnan johtamista kuin myös mm. tulevaisuuden toimintakyvyn, työelämäsuhteiden, työnantajamielikuvan sekä ammatillisen koulutuksen mielikuvan vahvistamista.

AMKE ry:n hallitus on myös näköalapaikka, jossa keskusteluyhteydet ja vaikuttamistyö tarjoavat laajemmat mahdollisuudet kuin yhden koulutuksenjärjestäjän edustajana toimimisen kautta. Hallituksessa toimiminen mahdollistaa myös yhden uuden kanavan muiden koulutuksenjärjestäjien johtajien kanssa tapahtuvaan yhteistyöhön. Tulevalla AMKE:n hallituskaudella yksi merkittävimmistä vaikuttamisen kohteista on ammatillisen koulutuksen lainsäädännön (mm. rahoituslaki) suunnitellut muutokset.

Pyydän, että minulle myönnetään sivutoimilupa Ammatillisen koulutuksen kehittämisyhdistys AMKE ry:n hallitustehtävän hoitamiseen.

Hallintosäännön 52 §:n mukaan konsernijohtaja tai määräämänsä päättää sivutoimilupahakemuksen ratkaisemisesta ja sivutoimiluvan peruuttamisesta sekä sivutoimen vastaanottamisen ja pitämisen kieltämisestä. Konsernijohtajan palvelussuhdeasioita koskevan päätösvallan siirron delegointimatriisin 1.9.2023 (konsernijohtaja 1.9.2023 § 136) mukaan johtavien osalta sivutoimilupien päätösvalta jää konsernijohtajalle.

Päätös

Ammatillisen koulutuksen johtaja Kirsi Viskarille myönnetään kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 18 §:n mukainen sivutoimilupa Ammatillisen koulutuksen kehittämisyhdistys AMKE ry:n hallituksen jäsenyyden hoitamiseksi ajalle 1.1.2024 - 31.12.2026.

Sivutoimiluvan saajan tulee ohjata muut kustannukset asianomaiseen sivutoimiyhteisöön.

Sivutoimeen käytettävästä virka- ja matka-ajasta sovitaan erikseen esihenkilön kanssa.

Lausunnot

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen:
AMKE ry on koulutuksen järjestäjien edunvalvoja, jonka toiminnan ytimessä on yhteiskunnallinen vaikuttaminen. AMKE ry:n hallituksen jäsenyys tarjoaa mahdollisuuden verkostoitua muiden koulutuksen järjestäjien sekä ammatillisen koulutuksen sidosryhmien kanssa ja avaa siten myös nykyistä laajemmat mahdollisuudet huomioida Tampereen ja Pirkanmaan tarpeet vaikuttamistyössä. Hallituksen jäsenenä toimiminen on ammatillisen koulutuksen johtajan työtehtävien kannalta oleellista ja edistää Tredun toimintaedellytyksiä merkittävästi.

HR-juristi Jaana Villlä-Vakkilainen:
Sivutoimiluvan myöntäminen on ammatillisen koulutuksen johtaja Kirsi Viskarin virkatehtävien kannalta perusteltua edellä mainituista syistä.

Ammatillisen koulutuksen johtaja Kirsi Viskarilla ei ole voimassa olevia sivutoimilupia.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.