§ 162 Hankintapäätös vesibussiliikenteen ja siihen liittyvän aluksen kilpailutuksen tarvemäärittelyn ja hankinnan esiselvityksestä

TRE:6189/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

19.12.2023

Päätöksen tekijä

Johtaja, elinvoiman palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Erityisasiantuntija Heikki Aittala, puh. 040 809 6539, kilpailukykyjohtaja Anna-Kaisa Heinämäki, puh. 040 639 7701, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Kirsi Nyman, puh. 040 355 9107, kirsi.s.nyman@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungilla on tavoitteena aloittaa vesibussiliikenne sekä Pyhä että Näsijärvellä. Ilmastotavoitteiden mukaisesti tavoitteena on tehdä liikennöinti sähköisellä aluksella. Sähköisiä henkilöliikenteen aluksia ei ole juurikaan maailmalla, joten tarvitsemme alustavia tietoja varsinaiseen kilpailutukseen. Valitulla toimittajalla on tietotaitoa ja kykyä tehdä selvitys- ja tutkimustyötä, jota ei muilla toimijoilla Suomessa ole tarjolla. Lisäksi tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Kilpailuttamisella ei ole odotettavissa saatavan kokonaistaloudellisesti edullisempaa tarjousta. Kilpailuttamista ei voida edellä mainituilla syillä pitää tarkoituksenmukaisena huomioiden kilpailuttamisen vaatima työ, aika ja kustannukset.

Alucat Catamarans Oy:llä on tämän toimeksiannon vaatimaa erityisosaamista

Asiantuntijatyön muoto ja työvaiheet:

Katamaraani matkustaja-aluksen pinta- ja pohjan mallinnus suunnittelun perustaksi 4960€

Pintamallinnus Solidworks 1984€

Eurofins Expert Services -palvelut: Laskentamallin viimeistely IGES-pinnan pohjalta 434€. Vakavuuslaskenta (Napa) 1146€

Rakennelaskenta C-luokan tarkastelu 1969€

Virtauslaskenta moottorin tehontarvetta varten 4960€

Matkustaja-alus katsastustarkastukset ja hyväksynnät, aloitustarkastelu ja turvallisuusvaatimukset 3720€

Hankinnan kustannukset ovat 19 173€.

Saatu tarjous vastaa asetettuja vaatimuksia. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta.

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hallintosäännön 37 §:n kohdan 4) mukaan palvelualueen johtaja päättää palvelualueensa osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.

 

Päätös

Päätän hankkia vesibussiliikenteen ja siihen liittyvän aluksen kilpailutuksen tarvemäärittelyn ja hankinnan esiselvitykseen selvitys -ja tutkimustyötä Alucat Catamarans Oy:lta (Y-tunnus 2867923-8).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 19 173€

Hankinnan kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 154028.

Kyseessä on pienhankinta.

Hankinnasta tehdään hankintasopimus. Hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Muussa tilanteessa tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Johtaja Teppo Rantanen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.