§ 37 Lentokoneasentajalinjan sähköluokan pöytien pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:6113/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

17.12.2023

Päätöksen tekijä

Koulutusjohtaja, Hervannan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Juhani Anttila, p. 040 8016726, lehtori Jarmo Ketko, p. 040 8064901, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, p. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo, p. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) lentokoneasentajalinjan opetuskäyttöön on tarve hankkia sähköluokan pöytiä. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Tredun lentokoneasennuksen koulutusala pyysi tarjousta Teklab Oy:ltä (Y-tunnus 2999295-5) sähköluokan monitoimipöydistä, joihin on asennettu opetuksen vaatimusten mukainen varustus. Vastaavia monitoimipöytiä on hankittu aiemmin noin vuosi sitten, jolloin hankinta kilpailutettiin pienhankintana. Tarjous saatiin silloin vain yhdeltä toimijalta, Teklab Oy:ltä.

Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaan pienhankinta on mahdollista tehdä kilpailuttamatta esimerkiksi silloin, kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta tai kun tavaran tai palvelun laatu ja hintataso ovat tiedossa (esim. vastaava hankinta on kilpailutettu 12 kk sisällä).

Hankinnan kohteena olevat sähköluokan pöydät on tarkoitus sijoittaa samaan luokkatilaan aiemmin hankittujen pöytien kanssa, joten pöytien varustuksen tulee olla täysin vastaava. Vuosi sitten tehtyyn kilpailutukseen tuli vain yksi tarjous ja markkinakartoituksen perusteella pöydille ei ole tiedossa muita kotimaisia toimittajia. Myös takuun, huolto- ja varaosapalvelujen sekä laitteistojen teknisen tuen näkökulmasta on perusteltua hankkia pöydät samalta (kotimaiselta) toimittajalta. Edellä mainittujen seikkojen perusteella hankintaa ei katsottu tarkoituksenmukaiseksi kilpailuttaa.

Teklab Oy:ltä on saatu tarjous 8.12.2023 sähköluokan monitoimipöydistä, samalla toimitussisällöllä kuin aiemmin hankitut pöydät. Hinta on yhteensä 42 350 euroa (alv 0%), sisältäen 7 kpl pöytiä. Hintaan sisältyy pöytien toimitus sähköluokkaan ja asennus laitteineen käyttövalmiuteen, käyttöohjeet ja käyttökoulutus.

Tarjouksen arvioitiin olevan hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Esitetään että sähköluokan pöydät hankitaan Teklab Oy:ltä (Y 2999295-5).

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan asiantuntijoina toimivat koulutuspäällikkö Juhani Anttila ja lehtori Jarmo Ketko.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinta toteutetaan Kuntarahoitus Oyj:n leasingrahoituksella.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 4.4.2023 § 58. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.4.2023 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hervannan kampuksen lentokoneasentajalinjan sähköluokan pöydät hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Teklab Oy:ltä (Y-tunnus 2999295-5).

Hankinnan kokonaiskustannukset ovat 42 350 euroa (alv 0%).

Hankinta toteutetaan Kuntarahoitus Oyj:n leasingrahoituksella.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.