Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 20.12.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 74 Varikon tarveselvitys 

TRE:4445/10.03.06/2021

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen, puh. 0400 172 328, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

TKL:lle on asetettu vuoden 2023 sitovaksi tavoitteeksi varikkotoimintojen suunnittelu- ja toteutusratkaisun etenemisen yhteistyössä kaupunkikonsernin eri toimijoiden kanssa päätöksentekovaiheesta toteutusvaiheeseen.

Johtokunta on tavoitteen mukaisesti käsitellyt vuoden 2023 aiemmissa kokouksissaan varikkoa koskevaa tarveselvitystä ja sen täydentämistä painopistealueena varikkoratkaisun toiminnallisuuden ja kustannusten, sekä saavutettavien hyötyjen arviointi TKL:n liiketoiminnan kannalta. Tavoitteena on ollut löytää varikkotoimintoja koskeva ratkaisu, joka mahdollistaa tehokkaan ja kustannuksiltaan kilpailukykyisen liiketoiminnan harjoittamisen huomioiden tilaajan edellyttämä liikenteen luonne ja sen laatuvaatimukset.

Valmistuneessa tarveselvityksessä huomioidaan myös tilaajan näkemys investointien vaikutusten hyväksyttävyydestä osana edellytettyä ns. superbussi-kaluston laatuvaatimusta.

Tarveselvityksen mukaisen ratkaisun rahoituksesta ja hankkeen toteutuksesta tulee päätös tehtäväksi hankesuunnitelmavaiheessa. Hankesuunnitelman käsittelyn mukaisten päätösten arviointiin tulevat vaikuttamaan käynnissä olevan yhtiöittämisselvityksen jälkeiset päätökset TKL:n tulevasta toimintamallista.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää,

esittää kaupunginhallituksen päätettäväksi Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi ja

Samalla johtokunta päättää ehdolla, että kaupunginhallitus hyväksyy edellä olevan päätösehdotuksen 
- että hankesuunnittelun aikana tilaajan kanssa selvitetään vielä erikseen ns. superbussien lämmintilatarpeen määrä ja perusteet
- että muu bussikalusto säilytettään pääosin ulkona ja mahdollisten sadekatosten määrä ja kustannukset arvioidaan,
- että ennen lopullista investointipäätöstä uudistetaan nykyinen toistaiseksi voimassa oleva palvelutuotantosopimus siten, että tehdään tilaajan kanssa volyymiltaan ja kestoltaan riittävän monivuotinen sopimus, jonka puitteissa voidaan huolehtia varikkoinvestointien ja superbussien aiheuttamista lisäkustannuksista,
- että hankkeen suunnittelun aikana seurataan sähköbussien latauskenttäinfran rakentumista kaupunkialueella ja omien latauskenttien ohella pyritään mahdollisimman joustavaan ja taloudelliseen rakenteeseen ja yhteiskäyttöön muiden palvelujen tuottajien kanssa.

Lisäksi johtokunta toteaa käsityksenään, että mikäli TKL:n yhtiöittämishanke etenee nopeassa aikataulussa, lopullisen investointipäätöksen tekee perustettava yhtiö, joka kykenee suhteuttamaan kalusto- ja varikkoinvestointien sekä yhtiöittämisen myötä syntyvät kustannukset tulevien vuosien palvelutuotannon tuottoihin. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Omistajaohjaus, jolila