Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 17.1.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 8 Digillä oppisopimukseen laatua -hankkeen rahoittaminen oppisopimusrahastosta (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5856/02.04.02/2023

Valmistelija

  • Julin Tatjaana, Suunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Tatjaana Julin, puh. 040 029 7956, etunimi.sukunimi@tampere.fi, kehitysjohtaja (Valkeakosken ammattiopisto VAAO) Janne Hietanummi, puh. 044 906 0278, etunimi.sukunimi@vaao.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Oppisopimusrahaston sääntöjen mukaan rahaston varojen käytöstä päättää elinvoima- ja osaamislautakunta, ja varoja myönnetään oppisopimustoiminnan kehittämiseen. Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2023) 21 § mukaisesti elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää osaamisen ja elinkeinojen edistämisen palvelut, joita ovat toisen asteen koulutus sekä osaamisen, elinkeinojen ja työllisyyden edistäminen.

Tampereen kaupunki ja edeltäjänsä (mm. Pirkanmaan koulutuskonserni kuntayhtymä) on toiminut oppisopimuskoulutuksen järjestäjänä vuodesta 1999 alkaen pirkanmaalaisten koulutuksen järjestäjien välisen yhteistyösopimuksen perusteella. Vuonna 2013 Tampereen seudun ammattiopiston perustamisen yhteydessä Pirkanmaan koulutuskonsernikuntayhtymän hallinnoiman yhteistyösopimuksen mukaisen oppisopimuskoulutuksen kehittämisrahaston varat siirtyivät Tampereen kaupungin hallinnoimaan oppisopimusrahastoon. Ammatillisen koulutuksen lakimuutoksen vuoksi oppisopimuskoulutuksen järjestämisen yhteistyösopimus päättyi vuoden 2017 lopussa, kun oppisopimuskoulutuksen opiskelijapaikkojen jakautuminen koulutuksen järjestäjille uudistui.

Digillä oppisopimukseen laatua -hankkeella vastataan kahteen oppisopimukseen liittyvään tarpeeseen:

1) Oppisopimuksen yhdenmukainen, riittävä ja laadukas ohjaus ovat tärkeitä elementtejä opiskelijan osaamisen kehittymisen varmistamisessa. On tunnistettu tarve kehittää osaamisen kehittymisen dokumentointia sekä opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan saumatonta vuorovaikutusta oppisopimuksen aikana. Lisäksi on tunnistettu tarve kehittää oppimisalustojen käytettävyyttä ja saavutettavuutta, jotta oppisopimuksen yhteyteen voidaan integroida kohdistettuja teoriapainotteisia sisältöjä ja kasvattaa koulutuksen joustavuutta. Nykyisillä toimintaprosesseilla ja työkaluilla edelliset eivät toteudu toivotulla tavalla.

2) On tunnistettu tarve kehittää ja reaaliaikaistaa oppisopimuksen ja muun työelämässä oppimisen laadunvarmennusta ja -hallintaa sekä tarvittavan tiedon saatavuutta. Laatupoikkeamien havaitsemisessa on suuri viive nykyisillä menetelmillä, ja tarvittava tieto ei aina ole asianosaisten saatavilla juuri oikeaan aikaan. 

Oppisopimuksen asemaa on vakiinnutettu Valkeakosken ammattiopisto VAAO:ssa aiempien kehittämishankkeiden tukemana. Toisaalta on löydetty uusia kehittämiskohteita ja niihin ratkaisumahdollisuuksia, joihin nyt haettavalla hankkeella vastataan. Ratkaisuja on löydettävissä digitaalisia työkaluja kehittämällä. Käytössä oleviin oppimisalustoihin voidaan kehittää laajennuksia, jotka edistävät oppisopimuksen ohjausta ja sen laatua. Lisäksi oppimisalustojen käytettävyyttä kehittämällä on mahdollista integroida teoriapainotteisia sisältöjä paremmin opiskelijoiden oppimisen tueksi oppisopimuksen aikana ja/tai jaksojen välissä, myös erityisen tuen tarpeet huomioiden. VAAO:ssa aiemmin kehitetty henkilökohtaistamisen asiantuntijamalli, jossa asiantuntijat jalkautuvat opettajien ja opiskelijoiden tueksi, on toiminut hyvin. Nyt haettavassa hankkeessa mallia hyödynnetään ja jatkokehitetään siten, että hankkeessa kehitettävien teemojen jalkautuminen varmistetaan. Oppisopimukseen kohdistuvat kehitystoimet edistävät välillisesti myös muiden työelämässä oppimisen prosessien toteutusta ja laatua.

Oppisopimuksen laatupoikkeamien havaitsemiseksi ei ole tällä hetkellä riittävästi menetelmiä. Tarvitaan palautekysely, joka automatisoidaan ja ajoitetaan oppisopimuksen yhteyteen, ja jonka tulokset päivittyvät automaattisesti ja reaaliajassa raportointijärjestelmään. Tämä yhdistettynä muuhun käytettävissä olevaan dataan antaa mahdollisuudet reagoida poikkeamiin osana laadunhallintaa ja yleisiä parantamisen prosesseja. Järjestelmiä kehittämällä on mahdollista myös varmistaa, että asianosaiset saavat tarvitsemansa tiedon oikeaan aikaan.

Hankkeen tavoitteena on kehittää (parantaa ja yhdenmukaistaa) oppisopimuksen prosesseja ja laatua digitaalisia työkaluja, laadunhallintaa ja sisäistä sparrausmallia kehittämällä. Nämä jakautuvat seuraaviksi kehittämiskokonaisuuksiksi: 

1) Digitaalisten työkalujen kehittäminen

1.1 Oppimisalustan käytön kehittäminen ja integrointi oppisopimukseen

  • Konfiguroidaan ja käyttöönotetaan digitaaliseen oppimisympäristöön integroitu oppimispäiväkirja oppisopimuksen seurannan ja ohjauksen tueksi sekä osaamisen kehittymisen konkretisoimiseksi
  • Kehitetään digitaalisen oppimisympäristön käytettävyyttä oppisopimuksen yhteyteen

 

1.2 Opiskelijahallinto- ja palautejärjestelmien kautta toteutettavien toimintojen sekä mittaamisen ja seurannan kehittäminen oppisopimuksen yhteydessä

  • Kehitetään automatisoitu palautekysely ja tulosten raportointi oppisopimuksen yhteyteen ja saatetaan malli osaksi VAAO:n laadunhallintajärjestelmää
  • Kehitetään automatisoitu viestipalvelu (esim. kohdistetut, automatisoidut infopaketit) oppisopimuksen yhteyteen

 

2) Sparrausmallin kehittäminen

  • Jatkokehitetään sisäistä henkilöstön sparrausmallia, jolla varmistetaan hankkeen kehitystuotosten jalkautuminen

 

Hankkeen tuloksina (tuotoksina ja vaikutuksina) saavutetaan:

1) Oppimispäiväkirjan käyttöönotto

  • Opiskelijan osaamisen kehittyminen konkretisoituu kaikille osapuolille
  • Opiskelijan, työpaikkaohjaajan ja opettajan välinen, osaamisen kehittymiseen painottuva vuorovaikutus mahdollistuu tietoturvallisessa ympäristössä monipuolisia digiaineistoja vastavuoroisesti hyödyntäen

 

2) Oppimisalustan käytettävyys ja sisältö

  • Opiskelijan mahdollisuudet omaksua teoriapainotteisia sisältöjä oppisopimuksen aikana monipuolistuvat riippumatta opiskelijan taustasta tai mahdollisesta erityisen tuen tarpeesta
  • Opiskelijalle pystytään tarjoamaan joustavampia etenemismahdollisuuksia

 

3) Automatisoitu palautekysely ja raportointi

  • Oppisopimuksen laatupoikkeamat minimoidaan reaaliaikaisemman palautteen ansiosta
  • Oppisopimuksen prosessit kehittyvät jatkuvan parantamisen prosesseissa

 

4) Automatisoidut viestit ja tietopaketit

  • Asianosaiset saavat tarvitsemansa tiedot juuri oikeaan aikaan, jolloin asianosaiset toimivat halutulla tavalla prosessien kaikissa vaiheissa, mikä sujuvoittaa prosessien toimintaa ja ennaltaehkäisee poikkeamia

 

5) Sisäisen sparrausmallin kehittyminen

  • Hankkeen kehitystuotokset ja prosessit jalkautuvat organisaatiossa
  • Prosessien sujuvuus ja laadun paraneminen kohdistuvat yhdenvertaisesti kaikille tutkintoaloille

 

Hankkeen rahoitustarve on yhteensä 177 000 euroa (alv 0 %), joka jakaantuu vuosille 2024–2026 seuraavasti:

  • 2024: 66 000 euroa
  • 2025: 86 000 euroa
  • 2026: 25 000 euroa

 

177 000 eurosta henkilöstökuluja on 165 000 euroa ja 12 000 euroa kohdistuu palvelujen ostoihin sekä muihin hankkeen tavoitteiden kannalta oleellisiin kuluihin.

Digillä oppisopimukseen laatua -hankkeen sisältö on kuvattu tarkemmin hankesuunnitelmassa, joka on tämän asian liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Digillä oppisopimukseen laatua -hankkeelle myönnetään oppisopimusrahastosta 177 000 euroa (alv 0 %).

Hanke toteutetaan vuosien 2024–2026 aikana.

Hankkeen etenemisestä raportoidaan lautakunnalle vuosittain erillisen raportointiohjeen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Tatjaana Julin, Maaret Kastelli, tupa-talous, Janne Hietanummi/VAAO

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.