§ 1 Yritystietointegraation pienhankinta Yritys-CRM-järjestelmään Leadventure Oy:ltä (Profinder Oy)

Lataa  Kuuntele 

TRE:46/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

12.1.2024

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

ICT-palveluvastaava Mika Karetie, puh. 041 731 3249, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki on ottanut tammikuussa 2022 käyttöönsä Dynamics365-​pohjaisen Yritys-​CRM-​järjestelmän. Järjestelmää käytetään useissa eri kaupungin yksiköissä, muun muassa elinkeinopalveluissa,​ työllisyys-​ ja kasvupalveluissa,​ Tredussa sekä Tampereen seudun elinkeino-​ ja kehitysyhtiö Business Tampereessa sekä Visit Tampere Oy:ssä. Käytön odotetaan laajenevan tulevaisuudessa.

Järjestelmän toiminnan kannalta elintärkeät yritysasiakkaiden perustiedot on tuotu järjestelmään vuoden 2023 alusta lukien PRH:n rajapintatoteutuksella. Perustietojen lisäksi järjestelmään tulee saada lisäksi rikastettua yritysasiakastietoa,​ joka tehostaa yritysten palvelutarpeen arviointiprosessia ja järjestelmää käyttävien entiteettien toimintaedellytyksiä. Järjestelmään on tuotu rikastettu yritysasiakastieto hyödyntäen Leadventure Oy:n toimittamaa ratkaisua. Määräaikaisen 1.1.-​31.12.2023 hankinnan arvo sopimuskauden aikana oli 14 900 euroa (TRE:7924/02.07.01/2022). Rikastetun yritysasiakastiedon ratkaisu tarvitaan jatkossakin, koska Yritys-CRM-järjestelmän käyttö edelleen laajenee Tampereen kaupungilla. Lisäksi TE-palvelut siirretään kunnille vuoden 2024 alusta. Siirron vaikutusta yritystietojen hyödyntämiseen ei vielä tiedetä, joten on perusteltua tehdä uusi määräaikainen hankinta. Hankintatarve tullaan arvioimaan uudelleen ennen uuden sopimuksen päättymistä.

Tietohallintoyksikkö pyysi tarjouksia yritystietointegraation toteutuksesta ja rikastetusta yritysasiakastiedosta sopimuskaudeksi 1.1.2024-​31.12.2025. 

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1)-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 23.11.2023 neljälle yritykselle, jotka olivat Alma Talent Oy (Y-tunnus 0869288-1), Suomen Asiakastieto Oy (Y-tunnus 0111027-9), Leadventure Oy (Profinder Oy) (2828385-​8) sekä Vainu Finland Oy (Y-tunnus 2822996-6). 

Tarjouksen jättivät määräaikaan 20.12.2023 klo 23.59 mennessä seuraavat kolme yritystä:

Alma Talent Oy (Y-tunnus 0869288-1),

Asiakastieto Oy (Y-tunnus 0111027-9) ja 

Leadventure Oy (Profinder Oy) (Y-tunnus 2828385-​8).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen 

Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. 

 Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen 

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin halvinta hintaa. Laatu oli huomioitu vähimmäisvaatimuksissa. Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.  

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Leadventure Oy (Profinder Oy) (Y-tunnus 2828385-​8).

Leadventure Oy (Profinder Oy) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. 


Asiakirjojen julkisuus 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi ICT-palveluvastaava Pia Suominen. Asiantuntijana toimi suunnittelija Katri Kontioniva.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mika Karetie. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 29 000 euroa sopimuskauden aikana. Leadventure Oy (Profinder Oy) tarjosi myös lisäpalveluja optioina. Hankinnan arvonlisäveroton arvo optioineen on 39 000 euroa sopimuskauden aikana. 

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 14.12.2023 § 210) liitteen 1 mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​hankinnoista,​ ICT-​sopimusten ehdoista,​ hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta.

Päätös

Sopimus yritystietointegraation toteutuksesta ja rikastetusta yritysasiakastiedosta kahden vuoden sopimuskaudeksi tehdään Leadventure Oy:n (Profinder Oy) (y-​tunnus 2828385-​8) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-palveluvastaava Mika Karetie. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 39 000 euroa sopimuskauden aikana optioineen.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Hankinnasta aiheutuvat kustannukset kohdennetaan tietohallinnon kustannuspaikalle J1130_36_001_03.

Allekirjoitus

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.