§ 7 Lausunto Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevassa asiassa

Lataa  Kuuntele 

TRE:4852/02.04.03/2023

Päätöspäivämäärä

23.2.2024

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Juristi Mikko Rantanen, puh. 041 730 0690, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Katupäällikkö hylkäsi päätöksellään 13.10.2023 § 150 tarkastusmaksusta 7 20000 32828 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätöksestä on valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on pyytänyt kaupungilta lausuntoa valituksen johdosta. Määräpäivä lausunnon antamiselle on 23.2.2024.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan johtosäännön 7 §:n 2. kohdan mukaan joukkoliikennejohtaja päättää muutoksenhakuun liittyvien lausuntojen hyväksymisestä.

Valituskirjelmä on salainen viranomaisten julkisuudesta annetun lain 24 §: n 32. kohdan nojalla.

Lausunto asiassa dnro 2199/03.04.04.04.36/2023:

Kaupunki uudistaa kaiken sen, mitä kaupungin puolesta on asiassa aikaisemmin lausuttu. Katupäällikön päätös ei ole ollut lainvastainen. Kaupunki lisää aiemmin lausumaansa seuraavaa:

Valituksen mukaan asiassa on ollut joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetun lain 10 §:n mukaisia perusteita jättää tarkastusmaksu määräämättä, sillä  matkakortin leimaamisen unohtaminen on inhimillistä ja tarkastusmaksun määrääminen leimaamattomalle kausilipulle on yleisesti kohtuutonta. Lisäksi valittaja on katsonut leimaamisen väheäntävän oikeutta yksityisyyteen ja vedonnut tältä osin yleiseen tietosuoja-asetukseen.

Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan (luku 2) matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkaoikeus aina bussin, ratikan tai asemalaiturin lippulaitteella. Ilman oikeanlaista ja vahvistettua lippua matkustavalle voidaan määrätä tarkastusmaksu. Velvollisuus matkaoikeuden vahvistamiseen koskee kaikkia lipputyyppejä, myös kausilippuja.

Joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetun lain 8 §:n mukaan matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun. Hallituksen esityksen (HE 167/2005 vp) mukaisesti leimaamaton lippu ei ole asianmukainen, jos matkustajalla on velvollisuus antaa lippunsa leimattavaksi tai itse leimata se.

Valittajalla ei ole ollut esittää vahvistettua matkalippua tarkastustilanteessa. Nysse Mobiilin käyttöehtojen mukaan matkustajan on varmistettava, että lippu on voimassa ennen liikennevälineeseen nousua ja vahvistaa matkaoikeus aina bussin, ratikan tai asemalaiturin lippulaitteella. Valittajan on matkakortin ostaessaan ja käyttöönottaessaan hyväksynyt ja tullut tietoiseksi lippu- ja maksuehdoista ja siten myös vahvistamisvelvoitteesta. Ehtojen lisäksi lipun leimaamisvelvollisuudesta kerrotaan kaikilla ratikkapysäkeillä, sekä pysäkkijulisteessa että mainosnäytöillä pyörivässä infossa.

Lippuleimausten avulla saadaan tarkkaa matkustajamäärätietoa. Toisin kuin valituksessa annetaan ymmärtää, kerättyä tietoa ei kuitenkaan käytetä yksittäisten matkustajien liikkumisen seuraamiseen, vaan tietoa käytetään joukkoliikenteen kustannusten jakamiseen kuntien välillä ja joukkoliikenteen linjakohtaisen kapasiteetin suunnitteluun sekä lipuista saatujen tulojen jakamiseen kuntien ja palveluntarjoajien kesken. Ilman lipun leimaamisista saatuja matkustajamäärätietoja kustannusten ja tulojen jakaminen oikeassa suhteessa on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi kausilipuista kertynyt myyntitulo jaetaan eri toimijoiden kesken lipun käyttökertojen suhteessa. Lippujen leimausvelvoite myös vähentää liputta matkustavien osuutta mahdollistaen kohtuuhintaiset liput kaikille.

Päätös

Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle annetaan oheinen lausunto joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevassa asiassa.

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)