§ 37 Lausunto oikeusministeriölle julkisuuslain ajantasaistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä

Lataa  Kuuntele 

TRE:6085/03.06.00/2023

Päätöspäivämäärä

15.2.2024

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Lakiasiainjohtaja Laura Klami:

Oikeusministeriö on pyytänyt lausuntoa julkisuuslain ajantasaistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä. Lausunto suomenkielisestä mietinnöstä tulee toimittaa viimeistään 16.2.2024 mennessä.

Työryhmän mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi uusi julkisuuslaki. Voimassa oleva viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki (621/1999) kumottaisiin. 

Mietinnössä ehdotetaan, että lakia sovellettaisiin perustuslain 124 §:ssä tarkoitetun julkisen hallintotehtävän hoitamiseen kokonaisuudessaan. Tampereen kaupunkikonsernin kannalta keskeinen on mietinnössä ehdotettu soveltamisalan laajentaminen siten, että julkisuuslakia sovellettaisiin julkisyhteisön, valtion liikelaitoksen tai julkisyhteisöjen yhteisessä määräysvallassa kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitetulla tavalla olevaan yhteisöön tai säätiöön ja näiden määräysvallassa oleviin tytäryhteisöihin ja tytärsäätiöihin siltä osin kuin ne harjoittavat muuta kuin kilpailulain (948/2011) 30 d §:n 1 momentissa tarkoitettua kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvaa taloudellista toimintaa. Näiden henkilöstöön kuuluvaan tai muutoin siinä toimivaan henkilöön sovellettaisiin rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä, lukuun ottamatta viraltapanoseuraamusta, hänen suorittaessaan julkisuuslaissa tarkoitettuja tehtäviä. 

Työryhmän mietinnön mukaan ehdotuksilla selkeytettäisiin ja ajantasaistettaisiin julkisuuslain sääntelyä. Erityisesti selkeytettäisiin tietopyyntöjen käsittelyä koskevia menettelysäännöksiä ja täsmennettäisiin tiedonsaantioikeuden kohdetta määrittävää viranomaisen asiakirjan määritelmää. Lisäksi ehdotetaan menettelysäännöksiä, joilla voitaisiin varmistaa henkilötietojen suojan ja julkisuusperiaatteen yhteensovittaminen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mahdollistamalla tavalla. Julkisuuslain salassapitoperusteiden ja niihin liittyvien vahinkoedellytysten systemaattinen sisällöllinen tarkastelu ja uudistaminen eivät kuitenkaan kuuluneet työryhmän tehtävänantoon, vaan salassapitoperusteita koskeva mahdollinen uudistaminen jää toteutettavaksi myöhemmin.

Ehdotuksessa laajennettaisiin voimassa olevaan lakiin nähden viranomaisen velvollisuutta pitää tiedot saatavilla yleisessä tietoverkossa. Ehdotuksen mukaan kuntalaissa ja hyvinvointialueista annetussa laissa olevat velvoitteet tulisivat kuitenkin sovellettavaksi erityissääntelynä ensisijaisina kuntien ja hyvinvointialueiden viestinnässä.

Lakiehdotukseen sisältyvät säännökset salassapitovelvollisuuden, vaitiolovelvollisuuden ja hyväksikäyttökiellon perusteista ja niiden välisistä suhteista, salassa pidettävistä tiedoista ja salassapitosäännösten soveltamisesta, salassapidon toteuttamisesta sekä salassapitomerkinnän tekemisestä. Säännökset vastaisivat pitkälti voimassa olevan lain sääntelyä. Jatkossa asiakirjasalaisuuden ehdotetaan kuitenkin kohdentuvan nimenomaan viranomaisen asiakirjassa olevaan salassa pidettävään tietoon. Asiakirjan turvallisuusluokittelusta ja turvallisuusluokkaa koskevan merkinnän tekemisestä säädetään tiedonhallintalaissa.

Lakiehdotuksessa säädettäisiin, mitä maksuja voidaan periä annettaessa tietoja viranomaisten asiakirjoista. Ehdotus vastaa keskeisiltä perusratkaisuiltaan voimassa olevan lain 34 §:ää, mutta pykälää päivitettäisiin vastaamaan erityisesti sähköiseen asiakirjahallintoon siirtymisestä aiheutuneita käytännön muutoksia. 

Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi oikeusministeriölle annettavan lausunnon 12.2.2024 ja oikeutti konsernijohtajan tekemään lausuntoon vähäisiä korjauksia. Kaupunginhallituksessa käydyn keskustelun perusteella lausuntoa on osin selkeytetty ja tiivistetty kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden kommenttien osalta. Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöden kommentit siirretään Muut huomiot -kysymyksen alle.

Päätös

Liitteenä oleva täsmennetty Tampereen kaupungin lausunto oikeusministeriölle julkisuuslain ajantasaistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä hyväksytään.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)