§ 5 Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto Tarasten alueen yhteistarkkailusuunnitelmasta

Lataa  Kuuntele 

TRE:78/11.01.02/2023

Päätöspäivämäärä

5.3.2024

Päätöksen tekijä

Ympäristöpäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Emmi Lehkonen, puh. 040 800 4975, etunimi. sukunimi@tampere.fi.

Lisätietoja päätöksestä

Ympäristöpäällikkö Kati Skippari, puh. 050 521 5198, etunimi. sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Asia (lausuntopyyntö PIRELY/13296/2022)

Tarastenjärven alueen toiminnanharjoittajien pinta- ja pohjavesien tarkkailusuunnitelman päivitys 1.12.2023 on toimitettu hyväksyttäväksi Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

Tarkkailuohjelma yhdistää seuraavien toimijoiden hule-, pinta- ja pohjavesien tarkkailun: Tarastenjärven jätekeskus  (Pirkanmaan Jätehuolto Oy), Tammervoima Oy:n hyötyvoimalaitos (Tampereen Energia Oy), Tampereen kaupungin varastoalue (Tampereen kaupunki), jätteiden kierrätysasema (Destaclean Oy), Kangasalan käsittelylaitos (Suomen Erityisjäte Oy), Tarasten kiertotalousalueen rakentaminen (Tarasten kiertotalousalue Oy), Lassila&Tikanoja Oy:n jätteenkäsittelylaitos (Lassila&Tikanoja Ympäristöpalvelut Oy) ja Mevaset Oy:n kiertotalousyksikkö (Mevaset Oy). Toiminnanharjoittajien ympäristöluvat ovat Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) valvonnassa lukuun ottamatta Mevaset Oy:n kiertotalousyksikköä. Alueen toiminta keskittyy jätteen vastaanottoon, käsittelyyn, varastointiin ja muihin kiertotaloustoimintoihin.

Alue ei ole pohjavesialuetta. Tarastenjärven alue sijoittuu Kokemäenjoen vesistöalueen (35) Näsijärven-Ruoveden alueelle (35.3). Kolmannen vaiheen jaossa alue sijoittuu kahdelle valuma-alueelle; pohjoispuoli kuuluu Sorilanjoen valuma-alueeseen (35.319) ja eteläpuoli Näsijärven lähialueeseen (35.311).

Tampereen ja Kangasalan kuntien ympäristö- ja ympäristöterveysviranomaisille on varattu mahdollisuus antaa lausunto tarkkailusuunnitelmasta 27.2.2024 mennessä. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen pyysi ja sai lisäaikaa lausunnon antamiselle 5.3.2024 saakka. 

Lausunnon on valmistellut ympäristötarkastaja Emmi Lehkonen. Asian valmisteluun ovat osallistuneet myös ympäristötarkastaja Sari Sassi ja ympäristötarkastaja Sanna Markkanen.

Yhdyskuntalautakunnan ympäristö-​ ja rakennusjaosto on kokouksessaan 5.2.2019 § 19 siirtänyt toimivaltaansa lausuntojen antamiseen liittyvissä asioissa ympäristönsuojelupäällikölle (nykyisin ympäristöpäällikkö).

Ympäristöpäällikön lausunto

Yleisiä huomioita tarkkailusuunnitelmasta

Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, että tarkkailusuunnitelmassa on joitain epäselvyyksiä. Esimerkiksi suunnitelman kuvassa 6 ei ole esitetty kaikkia purkureittejä. Puutteita on muissakin tarkkailusuunnitelman kartoissa. Suunnitelmassa olisi hyvä esittää kartalla kaikki mukana olevat toimijat, hule- ja pintavesien kulkeutuminen ja purkupisteet sekä vesienkäsittelyrakenteiden sijainti. 

Yhteistarkkailusuunnitelmassa ei ole huomioitu kaikkia Tarasten alueella voimassa olevia ympäristölupia, joissa on joko edellytetty tai vaihtoehtoisesti mahdollistettu pintavesien tarkkailu liittymällä Tarasten alueen toimijoiden yhteistarkkailuun. Tällaisiä ympäristölupia ovat ainakin seuraavat:

o   Konerinki Oy:llä on Kangasalan ympäristönsuojeluviranomaisen 25.10.2023 § 65 myöntämä ympäristölupa jätteenkäsittelytoiminnalle ja kiviaineksen murskaukselle (KLA/1085/55.00/2023).  Ympäristöluvan lupamääräyksellä 11 toiminannaharjoittaja on velvoitettu liittymään Tarasten alueen yhteistarkkailuun pintavesivaikutusten osalta. Yhteistarkkailusuunnitelmassa tulisi vähintään huomioida, millä aikataulu kyseisen toimijan on tarkoitus liittyä yhteistarkkailuun.

o   Pirkanmaan Jätehuolto Oy:llä on vireillä LSSAVI:ssa Tarastenjärven jätteenkäsittelykeskuksen ympäristöluvan olennainen muuttaminen sekä toiminnan aloittamislupa (LSSAVI/23953/2023). Suunnitelmassa olisi hyvä tuoda ilmi, että lupapäätöksen ratkaisun jälkeen noudatetaan ko. päätöksen mukaista tarkkailua jätteenkäsittelykeskuksen osalta.

o   Nordic RenGas Oy:llä on LSSAVI:n 19.12.2023 myöntämä ympäristölupa Power-to-Gas tuotantolaitokselle sekä toiminnan aloittamislupa (LSSAVI/11395/2023). Ympäristöluvan lupamääräyksen 25 mukaan toiminnan pintavesivaikutusten tarkkailu voidaan toteuttaa yhteistarkkailuna. Tämä olisi syytä huomioida yhteistarkkailusuunnitelmassa.

o   Kuusakoski Oy:llä on Kangasalan ympäristönsuojeluviranomaisen 19.4.2022 § 67 myöntämä ympäristölupa jätteen käsittelylle ja varastoinnille (KLA/725/55.00/2022).  Ympäristöluvan lupamääräyksen 9 mukaan toiminta-alueella syntyvien hulevesien tarkkailu voidaan toteuttaa liittymällä Tarasten alueen toimijoiden yhteistarkkailuun. Kuusakoski Oy:llä ei tiettävästi ole toimintaa alueella ainakaan tällä hetkellä, mutta lupatilanne olisi syytä huomioida yhteistarkkailusuunnitelmassa.

Tampereen kaupungin varastoalue

Tampereen kaupungin varastoalueen hulevesijärjestelyihin ja pintavesien näytteenottopisteisiin liittyy epäselvyyttä. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen ja Pirkanmaan ELY-keskuksen yhteistarkastuksella (2.9.2021) ei tehty havaintoa tarkkailusuunnitelman mukaisesta pisteestä T1 tai muustakaan näytteenottopisteestä. Tarkastuksella oletettiin, että näyte on otettu Hyötyvoimakadun varteen tulevan purkuputken suulta. Epäselvää on, että onko hulevesinäyte otettu ympäristöluvan mukaisesti näytteenottokaivosta vai Hyötyvoimankadun tienvarren putkesta sadevesikaivojen pohjahiekkojen käsittelyalueen pohjoispuolelta. Varastoalueen voimassa olevan ympäristöluvan mukaan romuajoneuvojen käsittelyhallin kattovedet on johdettava erillisessä sadevesiviemärissä maastoon. Epäselvää on, että onko kattovesien johtaminen toteutettu luvan mukaisesti. Tärkeää on varmistaa, etteivät kattovedet pääse kuormittamaan öljynerotusta eivätkä purkupisteellä laimentamaan luotettavaa tulosta.

Yhteistarkastuksella tehtyjen havaintojen ja Tampereen kaupungin viheralueet ja hulevedet -yksikön käsityksen mukaan on oletettavaa, että Tampereen kaupungin varastoalueen hulevesien purkautumisreitti olisi Hyötyvoimankadun varren ojaa pitkin länteen Hyötyvoimankadun pohjoispuolelle rakennetulle asemakaavan 8475 mukaiselle hulevesipainanteelle. Alueen ympäristöluvan ja ELY-keskuksen vanhojen tarkastusmuistioiden mukaan hulevedet olisi johdettu asemakaavan nro 8440 mukaisesti toteutettuun keskitettyyn hulevesijärjestelmään, joka sijaitsee Tammervoiman hyötyvoimalaitoksen pohjoispuolella. Näin ollen hulevesien purkureitissä sekä käsittelypaikan sijainnissa ja mitoituksen riittävyydessä on epäselvyyttä. Epäselvää on myös se, että sijaitseeko tarkkailusuunnitelman mukainen pintavesien tarkkailupiste Pi6 Tammervoiman hyötyvoimalaitoksen ja Tampereen Infran varastoalueen hulevesien purkukohdan ylä- vai alapuolella ja onko tämä asia otettu tulosten ja erityisesti jatkuvatoimisten virtaamamittausten tulkinnassa huomioon. Hulevesien purkureitti sekä tarkkailupisteiden sijainnit tulee tarkentaa tarkkailusuunnitelmaan ja ottaa tulosten tulkinnassa huomioon. 

Tarkkailun raportointi

​​​Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen ehdottaa tarkkailun raportointia täydennettävän seuraavasti. Tarkkailun vuosiyhteenvedossa olisi syytä esittää tarkkailun tulosten perusteella tarkempi selvitys toimintojen vaikutuksista Näätäsuon ja Tiikonojan tummaverkkoperhosalueiden kosteustasapainoon. Näätäsuolla (Pi6) ja Tiikonojalla (Pi1) on tarkkailusuunnitelman mukaan automaattimittarit, jotka ovat mitanneet myös virtaamaa jatkuvatoimisesti. Yhteenvetoraportissa olisi syytä esittää automaattimittarin tulokset koko seurantajaksolta ja lisäksi arvioida mitattujen ali- ja ylivirtaamatilanteiden vaikutusta Näätäsuon ja Tiikonojan kosteusolosuhteisiin.

Pohjavesien tarkkailun raportointia tulee täydentää niin, että pohjaveden pinnankorkeuden muutosten raportoinnin lisäksi pohjaveden pinnankorkeuksia tulee verrata yleiseen pohjavesien pinnankorkeustilanteeseen, esim. lähimmästä valtakunnallisesta pohjavesien seurantapisteestä saatavaan tietoon. 

Päätös

Annetaan Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Tarastenjärven alueen toiminnanharjoittajien pinta- ja pohjavesien yhteistarkkailusuunitelmasta oheinen lausunto.

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)