§ 42 Puutarhakadun katu-, rakennus- ja hulevesisuunnitelmien suorahankinta välillä Hämeenpuisto - Aleksis Kiven katu

Lataa  Kuuntele 

TRE:6326/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

6.3.2024

Päätöksen tekijä

Rakennuttamisjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Pasi Palmu, puh. 040 801 6812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen, puh. 040 506 8600, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Tampereen kaupungin Puutarhakadun katu- ja rakennussuunnittelu sisältäen tarvittavat hulevesisuunnitelmat välillä Hämeenpuisto - Aleksis Kiven katu. Suunnitelmien valmistelu on tarpeen saada käyntiin mahdollisimman nopeasti siten, että suunnitelmat olisivat valmiit ja lainvoimaiset alkusyksyllä 2024. Kyseessä on Puutarhakadun vesi- ja kaukolämmön sekä sähkö- ja katurakenteiden saneerausurakka. Kyseessä on yhteishanke, jossa ovat mukana kaupungin lisäksi Tampereen Vesi Oy, Tampereen Energia Oy sekä Tampereen Sähköverkko Oy. Saneerausurakan suunnittelu käynnistyi syksyllä 2023 vesihuoltotöiden sekä sähkö- ja kaukolämpöverkon suunnittelulla, ja sitä on toteuttanut Ramboll Finland Oy (y-tunnus: 0101197-5).

Vesihuoltosuunnittelun sekä sähkö- ja kaukolämpöverkkosuunnittelun edetessä on ilmennyt tarve toteuttaa saneerausurakka kokonaisuudessaan kerralla siten, että rakentamisesta aiheutuvat haitat ovat mahdollisimman vähäiset ajoittuen pääasiassa yhdelle vuodelle. Tämä tarkoittaa, että alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen myös katu- ja pintarakennetyöt toteutetaan kerralla. Toteutuksen muutos on johtanut Puutarhakadun katu-, rakennus- ja hulevesisuunnittelun käynnistämistarpeeseen.

Kyse on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisesta kansallisen kynnysarvon ylittävästä palveluhankinnasta. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 100 § 2 momentissa on kansallisten suorahankintojen soveltamisen osalta todettu, että suorahankintoihin sovelletaan, mitä 40 ja 41 §:ssä säädetään. Lain 40 §:n 2. momentin 2. kohdan mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, jos teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta. Hankintayksikkö on arvioinut, että katu-, rakennus- ja hulevesisuunnitelmien toteuttaminen edellyttää suunnitelmien hankkimista Ramboll Finland Oy:ltä, jotta jo käynnissä olevien vesihuoltosuunnitelmien sekä sähkö- ja kaukolämpösuunnitelmien yhteensovittamisesta nyt hankittavien suunnitelmien kanssa voidaan teknisesti ja aikataulullisesti varmistua. Suunnittelutyön hankinta muualta aiheuttaisi olennaisia haasteita töiden ja resurssien yhteensovittamiselle ja näin hankkeen toteutusaikataululle.

Tampereen kaupunki (Tilaaja) on pyytänyt Ramboll Finland Oy:ltä (y-tunnus: 0101197-5) tarjousta Puutarhakadun katu-, rakennus- ja hulevesisuunnitelmien kokonaisuudesta toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle siihen saakka kunnes hankinnan kohteena olevat suunnitelmat on hyväksytysti suoritettu. Laaditun tarjouspyynnön pohjalta Ramboll Finland Oy on antanut 13.2.2024 aikapalkkioperustaisen tarjouksen. Tarjous täyttää Tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan, aikataulultaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. Tarjouksen mukainen työmäärä vaihtoehdoille on arvioidun mukainen ja tarjotut tuntihinnat noudattavat alan yleistä tiedossa olevaa suunnittelupalvelujen kustannustasoa. Tuntimäärien ja tuntihintojen muodostava suunnittelutyön arvonlisäveroton kokonaiskustannus on sitoumuksetta 185 185,00 euroa jakautuen seuraavasti:

Katusuunnittelu: 155 871,00 euroa

Hulevesisuunnittelu: 29 314,00 euroa

Mikäli jatkosuunnitelun pohjaksi valikoituu jokin muu yleissuunnittelun vaihtoehto kuin mihin tarjoutuminen on alun perin perustunut, arvioidaan ja sovitaan niiden vaikutuksesta aikatauluun ja suunnittelukustannuksiin erikseen. Tarjouksen sisältämien osavaiheiden ja -töiden laajuuksia voidaan hyödyntää sekä tuntihintoja sovelletaan muuttuneen yleissuunnitelman toteuttamiseen.

Katusuunnittelun kustannusosuus 155 871,00 euroa kohdistetaan projektille I1115_2205831 ja hulevesisuunnittelun kustannusosuus 29 314,00 euroa projektille I1115_2205832.

Tilaaja on tarkastanut Ramboll Finland Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen suorahankintapäätöksen tekemistä.

 

Hankinnasta julkaistaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 131 § 2 momentin mukainen suorahankintailmoitus HILMA-​tietokannan kautta. Sopimus voidaan tehdä, mikäli hankintapäätös saa lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii katuinsinööri, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Pasi Palmu. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Toimivalta:

Rakennuttamisjohtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa (HS 37 § kohta 4) 250 000 euroon asti (Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 1.1.2024 alkaen, 9.1.2024 § 5).

Päätös

Sopimus Puutarhakadun katu- ja rakennussuunnitelmien suorahankinnasta toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle tehdään Ramboll Finland Oy (y-tunnus: 0101197-5) kanssa.​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään katuinsinööri Pasi Palmu.

​Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 185 185,00 euroa sopimuskauden aikana.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.