§ 44 Sähköisten järjestelmien (D365) asiakashallinta ja laskutusperusteet -kehitysprojekti

Lataa  Kuuntele 

TRE:1156/00.01.05/2024

Päätöspäivämäärä

15.3.2024

Päätöksen tekijä

Rakennuttamisjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Järjestelmäpäällikkö, Mika Heikkilä, puh. 050 4688478, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen,​ puh. 040 506 8600,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Projektin tarkoitus on saada kaupunkiympäristön palvelualueen (kapa) infraomaisuuden hallinta-yksikön käyttöön asiakashallintajärjestelmä, jonka avulla saadaan tarvekyselyt, sopimushallinta, asiakashallinta ja näiden ylläpito sekä muodostetaan laskutusperusteet kapan passivisen infran vuokrauspalveluun. Järjestelmän tulee olla integroitu SAP-järjestelmään sekä kapassa käytössä olevaan sähköteknisten järjestelmien verkkotietojärjestelmään, jossa dokumentoidaan ja ylläpidetään passiivista infraa sekä vuokrattuja yhteyksiä, laitepaikkoja, putkia ynnä muita sellaisia. Projekti mahdollistaa ja varmistaa jo käytössä olevan vuokrauspalvelun toiminnan, jossa kaupunki vuokraa kapan passiivisen infran (putket, kaivot, pylväät, kaapelit, laitepaikat, ynnä muut sellaiset) resursseja muiden käyttöön. Vuokraustoiminnan oleelliset toiminnot muodostettaisiin ja ylläpidettäisiin järjestelmässä. Tämä sujuvoittaa prosessia merkittävästi ja mahdollistaa tuloja kaupungille.

Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasäännön 5 §:n mukaan projektin toteutuspäätös kuuluu rakennuttamisjohtajan tehtäviin.

Projektissa käsiteltävien henkilötietojen osalta henkilörekisterin vastaava viranhaltija on rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

Projektiin liittyvistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja, kun kyseessä on ict-kehittämismäärärahalla toteutettava projekti.

Projektin kokonaiskustannusarvio on 77 160,00 euroa (alv 0%). Projekti rahoitetaan tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta, yhteensä 80 000,00 euroa vuodelle 2024, kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmän käsittelyn mukaisesti.

Projektissa toteutetun D365 asiakashallintajärjestelmän ylläpitokustannukset maksetaan kaupunkiympäristön palvelualueelta, infraomaisuusyksikön käyttötalouden budjetista.

Projektin toteuttamisaika on 1.3.2024–31.12.2024. Rahoitus on käytettävissä 31.12.2024 saakka.  

Projektin operatiivinen omistaja on infrahallintapäällikkö Kimmo Myllynen ja projekti toteutetaan kaupunkiympäristön palvelualueelle, infraomaisuuden hallinta -yksikölle. Toteuttajakumppanina on Kuntien Tiera Oy.

Projektipäällikkönä toimii kaupunkiympäristön palvelualueelta, infraomaisuuden hallinta -yksiköstä järjestelmäpäällikkö Mika Heikkilä.

Tietohallinnon yhteyshenkilönä toimii tietohallintokoordinaattori Risto Asikainen.

Taloushallinnon yhteyshenkilö on projektiasiantuntija Tiina-Maija Mattila konsernihallinnon tukipalveluista.

Projektipäällikön ja projektiryhmän jäsenten esihenkilönä toimii infrahallintapäällikkö Kimmo Myllynen ja taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esihenkilönsä palvelupäällikkö Sanna Sipilä. 

Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle.

Projektiin liittyvien laskujen hyväksyntä kuuluu operatiiviselle omistajalle (Konsernijohtajan päätös 14.12.2023 § 210).

Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta.

Projekti on käsitelty ja hyväksytty toteutukseen kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä 22.2.2024.

Päätös

Sähköisten järjestelmien (D365) asiakashallinta ja laskutusperusteet -kehitysprojekti toteutetaan ajalla 01.03.2024 – 31.12.2024 Tampereen kaupungin, kaupunkiympäristön palvelualueen infraomaisuuden hallinta -yksikössä.

Projektin kokonaiskustannusarvio on 77 160,00 euroa (alv 0%)

Projekti rahoitetaan tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta, yhteensä 80 000,00 euroa vuodelle 2024, kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmän käsittelyn mukaisesti.

Rahoitus on käytettävissä 31.12.2024 saakka.

Projektin operatiivinen omistaja on infrahallintapäällikkö Kimmo Myllynen. 

Projektipäälliköksi nimetään järjestelmäpäällikkö Mika Heikkilä.

Projektiryhmään nimetään tietoverkkoasiantuntija Petteri Karvonen, infraomaisuuden hallinta -yksiköstä sekä tietohallintokoordinaattori Risto Asikainen Tietohallinnosta.

Projektin ohjausryhmän jäseniksi nimetään järjestelmäpäällikkö Mika Heikkilä, infrahallintapäällikkö Kimmo Myllynen ja kutsutaan tietohallintopäällikkö Janne Lindberg. 

Projektin kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 113251 ja projektin SAP-tunnus on K1130_ICT_23_09.

Lausunnot

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä:

Kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta keskitetystä ict-kehittämismäärärahasta allokoidaan salkun P2-päätöksessä hyväksytyn projektisuunnitelman mukaisesti projektille 80 000,00 euroa vuodelle 2024.

Allekirjoitus

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.