§ 4 Pakettiauton pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:410/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

14.2.2024

Päätöksen tekijä

Z/Koulutusjohtaja, Hervannan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Ilkka Hakala puh. 040 8439134, lehtori Petri Jyrinki, puh. 0408687694 ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 0408687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia talotekniikka-alan käyttöön tulevasta käytetystä ja katsastetusta pakettiautosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 19.1.2024 sähköpostitse neljälle (4) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Autokeskus Oy (Y-tunnus 1093812-3), K Auto Oy (Y-tunnus 0154578-2), Kamux Suomi Oy (Y-tunnus 1578666-7) ja Rinta-Joupin Autoliike Oy (Y-tunnus 2045431-7).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 2.2.2024 klo 16 mennessä seuraavat yritykset: K Auto Retail Oy (Y  1900190-0) kolmella rinnakkaistarjouksella, Kamux Suomi Oy (Y 1578666-7) ja Rinta-Joupin Autoliike Oy (Y 2045431-7).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

  • Hinta, painoarvo 50 %
  • Laatu, painoarvo 50 %. Laadun osalta arvioidaan:
    • ajoneuvon tekninen kunto, ikä ja kilometrimäärä
    • koeajo- ja käyttövertailu soveltuvuudesta käyttötarkoitukseen (sisätilat, ajoneuvon varustelu, toiminnallisuus)
    • takuu, huolto- ja varaosapalvelujen saatavuus, toimitusaika

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Kamux Suomi Oy (Y-tunnus 1578666-7). Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Kamux Suomi Oy:n tarjoama ajoneuvo Ford Transit Custom 2, 0TDCi 130 hv A6 L2H1, rekisteritunnus HZE-167, sisältäen ominaisuudet ja varusteet tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti. Ajoneuvon toimitusaika on 2 vrk tilauksesta.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Ilkka Hakala, lehtori Petri Jyrinki ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 24 136,29 euroa (alv 0%).

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134707 ja prr-osa IO1340_24_01_01_01.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 15.12.2023 § 160. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.1.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun talotekniikka-alan käyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Kamux Suomi Oy:ltä (Y-tunnus 1578666-7) pakettiauto Ford Transit Custom 2, 0TDCi 130 hv A6 L2H1, rekisteritunnus HZE-167.

Hankinnan kokonaiskustannukset 24 136,29 euroa (alv 0%) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134707 ja prr-osa IO1340_ IO1340_24_01_01_01.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.