Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 7.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 5 Sekajätteen kiinteistökohtaiset keräysalueet 

TRE:4008/11.02.04/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Asian taustaa

Jätelain 35.1 §:n mukaan kunnan on huolehdittava siitä, että sen jätehuollon järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvan jätteen kuljetus järjestetään kiinteistöittäisesti. Kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa jäteastia tyhjennetään kiinteistön haltijan järjestämästä keräyspaikasta, joka on joko kiinteistökohtainen tai usean kiinteistön yhteinen eli ns. kimppa-astia. Lain 35.4 §:n mukaan kunta voi kuitenkin päättää, ettei kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta järjestetä alueella, jossa on hankalat kulkuyhteydet, vähän jätteen haltijoita tai vähän kuljetettavaa jätettä, jollei kuljetusta ole ympäristö- tai terveyssyistä pidettävä tarpeellisena. Päätöksenteko asiassa kuuluu kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätehuoltoviranomainen on päättänyt sekajätteen kiinteistökohtaisen jätteenkeräyksen alueista lokakuussa 2014, jolloin toimialueelle määriteltiin jätehuoltoviranomaisen toimesta ensimmäisen kerran sekajätteen kiinteistökohtaiset keräysalueet (liite 2). Kiinteistökohtainen keräys on vuoden 2014 jälkeen laajentunut mm. alueiden rakentumisen ja vapaaehtoisen kiinteistökohtaisen keräyksen myötä. Lisäksi Tampereen kaupunkiseudun yli 10 000 asukkaan keskustaajamassa astuu 1.9.2023 voimaan biojätteen erilliskeräysvelvoite jokaiselle kiinteistölle. Karttatarkastelun perusteella nykyinen sekajätteen kiinteistökohtainen keräysalue ei kata kokonaisuudessaan biojätteen erilliskeräyksen velvoitealuetta. Edellä mainittujen syiden vuoksi sekajätteen kiinteistökohtaiset jätteenkeräysalueet on syytä päivittää vastaamaan nykytilannetta ja asukkaiden palvelutarvetta.

Päivitystyön valmistelu ja päätöksenteko

Kevään 2023 aikana jätehuollon yksikkö sekä Pirkanmaan Jätehuolto Oy ovat yhteistyössä laatineet ehdotuksen sekajätteen kiinteistökohtaisten keräysalueiden päivittämiseksi. Tämän jälkeen, kesän 2023 aikana, toimialueen kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten sekä teknisten toimien kanssa on käyty esityksestä tarkentavia keskusteluja, joiden pohjalta alkuperäistä esitystä on päivitetty. Kuntien viranhaltijoiden tarkentavat kommentit on huomioitu asian valmistelussa, ja mahdolliset aluelisäykset ja korjaukset on otettu täysimääräisesti huomioon nyt käsittelyssä olevassa esityksessä.

Jätelain mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan ennen uusien kiinteistökohtaisten jätteenkeräysalueiden hyväksymistä. Lisäksi toimialueen kunnille on varattava mahdollisuus jättää lausuntonsa valmistelussa olevaan asiaan. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen uudet sekajätteen kiinteistökohtaiset jätteenkeräysalueet tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Sekajätteen kiinteistökohtaisiin keräysalueisiin esitettävät keskeiset muutokset

Liitteessä 1 on esitetty kunnittain ehdotus uusista sekajätteen kiinteistökohtaisista keräysalueista. Pääosassa toimialueen kuntia keräysalueita esitetään laajennettavaksi nykyisestä. Poikkeuksia ovat Hämeenkyrön kunta sekä Sastamalan entisen Suodenniemen alue, jotka ovat tällä hetkellä jo kokonaisuudessaan kiinteistökohtaista jätteenkeräysaluetta. Poikkeukset perustuvat kuntien aikaisempiin käytäntöihin jätehuollon järjestämisessä, eikä näihin esitetä muutoksia nyt käsittelyssä olevassa esityksessä.

Muiden kuntien osalta kiinteistökohtaisiin jätteenkeräysalueisiin esitetään liitettäväksi kuntien ylläpitämät taajamien kadut ja tiet sekä valtion ylläpitämät yleiset tiet. Lisäksi alueeseen esitetään liitettäväksi ympäri vuoden hyväkuntoiset ja riittävän leveät yksityistiet, joilla on riittävästi vakituista asutusta ja jotka ovat joko läpiajettavia tai joilla on jäteautolle kääntöpaikka. Kääntöpaikan tulee olla riittävän kantava ja laaja raskaalle kalustolle.

Ehdotuksessa on hyödynnetty ELY-keskuksen ylläpitämää rekisteriä valtion teistä, jäteyhtiön asiantuntemusta sekä kuntien viranhaltijoiden paikallistuntemusta kuntien ylläpitämistä teistä ja kuntien alueella olevista yksityisteistä. Kuntien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta on katsottu perustelluksi, että taajamien ja kylien ulkopuolella sijaitsevien hyväkuntoisten teiden varsilla olevat kiinteistöt, jotka sijaitsevat enintään 300 metrin etäisyydellä jäteauton kulkureitistä, esitetään liitettäviksi kiinteistökohtaiseen keräykseen.  

Uusien asuinalueiden rakentuminen huomioidaan esityksessä siten, että jatkossa asemakaavoitetut alueet tullaan liittämään osaksi kiinteistöittäistä jätteenkeräysaluetta automaattisesti, ilman jätehuoltoviranomaisen erillistä päätöstä asiassa.

Kiinteistöittäisen jätteenkeräysalueen ulkopuolelle esitetään rajattavaksi alueet, joiden keräys- ja kuljetusolot ovat normaalia hankalammat, tai alueilla on hyvin harvaa asutusta. Näillä kiinteistöillä jätehuolto olisi järjestetty aluejätepisteen avulla jätehuoltomääräysten 9 §:n mukaisesti kuten tälläkin hetkellä. Myös kiinteistöittäisen jätteenkeräysalueen ulkopuolisilla kiinteistöillä on mahdollisuus liittyä kiinteistökohtaiseen keräykseen vapaaehtoisesti, jos kiinteistölle johtava tiestö sallii jäteauton liikennöinnin. Näissä tilanteissa asiakkaalta peritään kuitenkin kulloinkin voimassa olevan jätetaksan mukainen reittipoikkeamamaksu.

Aikataulu kiinteistökohtaisten jätteenkeräysalueiden toteuttamiseksi

Uusien sekajätteen kiinteistökohtaisten keräysalueiden esitetään astuvan voimaan porrastetusti alueittain seuraavasti:

  • Biojätteen erilliskeräyksen velvoitealueella yli 10 000 asukkaan taajamassa sijaitsevat kiinteistöt 31.12.2024 mennessä;
  • Tampere, Lempäälä ja Pirkkala 31.12.2025 mennessä;
  • Kangasala ja Ylöjärvi 31.12.2026 mennessä;
  • Orivesi, Juupajoki, Ruovesi ja Vesilahti 31.12.2027 mennessä;
  • Ikaalinen, Parkano, Mänttä-Vilppula ja Sastamala (ent. Mouhijärvi) 31.12.2028 mennessä;
  • Virrat, Pälkäne ja Nokia 31.12.2029 mennessä.      

 

Siirtymäaikaehdotusta perustellaan mm. sillä, että osassa kuntia urakoitsijoihin kohdistuva kuljetusalueiden muutoksen vaikutus on varsin merkittävä, joten mm. urakkahankinnoille on varattava riittävästi aikaa. Muutoksen toimeenpano vaatii myös asiakkaille kohdennettua viestintää ja tiedotusta, minkä onnistunut toteutus on pyritty varmistamaan riittävän pitkillä siirtymäajoilla. Jäteyhtiön asiakaspalvelun ja laskutuksen toiminta sekä astioiden toimitus kiinteistöille pyritään myös turvaamaan riittävän pitkillä ja porrastetuilla siirtymäajoilla. Siirtymäajat on lisäksi määritelty siten, että nyt käynnissä oleva Tampereen kaupunkiseudun keskustaajamaa koskeva biojätteen keräysvelvoitteen toimeenpano saadaan valmiiksi ennen kiinteistökohtaisten keräysalueiden laajennuksen toimeenpanoa.

Esitettyjen muutosten vaikutusten arviointi

Esityksen mukainen sekajätteen kiinteistökohtaisen keräysalueen laajentaminen koskee koko toimialueella noin 14 000 asukasta. Asiakasvaikutus vakituisten ja vapaa-ajan asuntojen välillä jakautuu siten, että noin 40 prosenttia on vakituisia asuntoja ja noin 60 prosenttia vapaa-ajan asuntoja. Esitetyn muutoksen vaikutukset vaihtelevat kunnittain siten, että osassa kuntia kiinteistökohtainen keräys laajenee huomattavasti nykyisestä ja osassa puolestaan muutos on hyvin maltillinen. Uusien asiakkuuksien määrällä mitattuna suurimmat muutokset kohdistuvat Kangasalle, Ikaalisiin ja Virroille. Pienimmät asiakasvaikutukset puolestaan kohdistuvat Pirkkalaan, Juupajoelle ja Mänttä-Vilppulaan.

Esitetty muutos parantaa asukkaiden jätehuollon palvelutasoa. Siirryttäessä aluejätepisteen käytöstä kiinteistökohtaiseen keräykseen, asukas saa jatkossa jätehuoltopalvelut suoraan omalle kiinteistölleen. Lisäksi asukkaat pystyvät aiempaa paremmin hallitsemaan jätehuollosta aiheutuvia kustannuksia, mm. jäteastian tyhjennysrytmin määrittämisellä omiin tarpeisiin. Vakituisen asunnon aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksu on tällä hetkellä 126,47 euroa/vuosi. Esimerkiksi Kangasalla, Tampereella, Nokialla, Lempäälässä, Orivedellä ja Pirkkalassa 4 viikon välein tyhjennettävän 240 litran sekajäteastian vuosikustannus on 72,15 euroa ja 2 viikon välein tyhjennettävän 144,30 euroa. Lisäksi naapurikiinteistöjen yhteisellä kimppa-astialla jätehuollosta aiheutuvia kustannuksia pystytään vähentämään vielä enemmän. Pirkanmaan Jätehuolto toimittaa jäteastian kiinteistölle maksutta, joten jäteastian hankinnasta ei myöskään aiheudu kustannuksia asiakkaille.

Osalla asiakkaista on saattanut jo olla oma jäteastia kiinteistöllä, vaikka alue olisi kuulunut kiinteistökohtaisen jätteenkeräysalueen ulkopuolelle. Näissä tapauksissa kiinteistöiltä on peritty jätetaksan mukaista reittipoikkeamamaksua, joka on maksettu jäteastian tyhjennyshinnan lisäksi. Myös näiden kiinteistöjen haltijoille muutoksen vaikutukset ovat positiiviset, koska muutoksen toimeenpanon jälkeen reittipoikkeamamaksuja ei enää peritä asiakkailta.

Päivitettyjen jätteenkeräysalueiden katsotaan lisäksi vastaavan aiempaa paremmin jätelain vaatimuksia kiinteistöittäistä jätteenkeräystä koskien. Nykyisin voimassa oleva kiinteistökohtaisen keräysalueen rajaus on ollut jätelain näkökulmasta katsottuna liian aluejätepistepainotteinen. Kiinteistökohtaista keräystä ei ole aiemmin ulotettu kaikille sellaisille alueille, joissa sen järjestäminen olisi ollut mahdollista ja jätelain mukaista. Nyt käsittelyssä olevalla päivityksellä tilanne pyritään korjaamaan vastaamaan jätelain vaatimuksia ja asukkaiden palvelutarvetta.

Toimialueella on tällä hetkellä käytössä lähes 500 aluejätepistettä ja kiinteistökohtaisen keräyksen laajentumisen myötä myös niiden tarve tulee vähenemään. Aluejätepisteverkostoa tarkastellaan kiinteistökohtaisen keräyksen laajentumisen yhteydessä yllä esitettyjen siirtymäaikojen puitteissa kunnittain. Jäteyhtiön antaman arvion mukaan aluejätepisteiden määrä tulee vähenemään noin 100–150 kappaleella nykyisestä. Jäljelle jäävät aluejätepisteet palvelevat jatkossakin niitä asiakkaita, jotka ovat kiinteistökohtaisen jätteenkeräyksen ulkopuolella.

Esitetty kiinteistökohtaisten keräysalueiden muutos tulee väistämättä lisäämään jätekuljetusten määrää toimialueella. Pirkanmaan Jätehuollon mukaan tällä hetkellä sekajätekuljetusten suoritteesta ajetaan jo noin puolet biokaasuautoilla. Jatkossa päästöttömien biokaasuautojen määrää pyritään lisäämään ja fossiilisten polttoaineiden käyttöä vähentämään ja samalla vähentämään jätekuljetusten aiheuttamia liikennepäästöjä. Esitetty muutos tulee myös vähentämään aluejätepisteiden hoidosta aiheutuvia liikennepäästöjä. Muutoksen aiheuttama liikennepäästöjen kokonaisvaikutusten arviointi tarkentuu toimeenpanon siirtymäaikojen puitteissa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Esitys sekajätteen kiinteistökohtaisten keräysalueiden päivittämiseksi asetetaan julkisesti nähtäville 13.9. – 12.10.2023 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 12.10.2023 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa asiasta 12.10.2023 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Sekajätteen kiinteistökohtaisten keräysalueiden valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli esitystä kiinteistökohtaisten jätteenkeräysalueiden päivittämiseksi 6.9.2023 (§ 32) ja päätti asettaa sen julkisesti nähtäville 13.9.-12.10.2023. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä esityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Esitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla.

Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Esityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta,
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta,
  • Pirkkalan kunnanhallitus,
  • Nokian kaupunginhallitus,
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta,
  • Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta sekä ympäristölautakunta,
  • Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta.

 

Kuntien lausunnoissa kiinteistökohtaisen keräyksen laajentuminen nähdään pääsääntöisesti positiivisena asiana. Muutoksiin on esitetty hyvin perusteita ja myös muutosten vaikutuksia on tarkasteltu pääosin kattavasti. Monen kunnan lausunnossa tuotiin lisäksi esille, että muutoksen myötä jätehuollon palvelutaso paranee monella kuntalaisella. Tehokkaalla kiinteistökohtaisella lajittelulla asukkailla on mahdollisuus vaikuttaa jäteastian tyhjennysväliin ja siten myös jätehuollon kustannuksiin, mitä voidaan pitää myönteisenä kiinteistön haltijoiden kannalta.

Joidenkin kuntien lausunnoissa tuodaan kuitenkin esiin huoli haja-asutusalueiden jätehuollon järjestämisessä sekajätteen keräysalueen laajentuessa. Toimeenpanon yhteydessä nykyinen aluejätepisteverkosto tulee arvion mukaan supistumaan noin 100–150 kappaleella. Lausuntojen mukaan aluejätepisteverkoston muutosten tarkastelu toivotaan toteutettavaksi kuntien ja jäteyhtiön välisenä yhteistyönä, jotta aluejätepisteverkosto on jatkossakin riittävän kattava ja helposti saavutettavissa. Aluejätepisteverkoston tarkastelussa tulisi myös huomioida yli kuntarajojen tapahtuva liikenne siten, että kuntalaisilla säilyy jatkossakin kohtuullinen matka aluejätepisteelle luonnolliset kulkusuunnat huomioiden. Roskaantumishaittojen ehkäisemiseksi myös jäteasemien on palveltava riittävän laajoin aukioloajoin. Yksittäisessä lausunnossa toivotaan myös lukollisten syväkeräysastioiden sijoittamista taajamiin niiden talouksien käyttöön, jotka jäävät kiinteistökohtaisen keräyksen ulkopuolelle.  

Osassa lausuntoja tuodaan myös esiin haja-asutusalueiden vaihtelevat ja osin haasteelliset tieolosuhteet sekä niiden soveltuminen ympärivuotiseen jäteautoliikenteeseen. Liikenneturvallisuuteen ja sen huomioimiseen jäteastioiden sijoittelussa kehotetaan kiinnittämään erityistä huomiota mm. vilkkaammin liikennöityjen teiden varsilla. Yksittäisessä lausunnossa tuotiin lisäksi esille, että vaikka jätelain vaatimukset ohjaavatkin ensisijaisesti kiinteistökohtaiseen jätteenkeräykseen, tulee keräysalueen laajennusta päätettäessä tarkastella jätteenkeräyksen kokonaisvaikutuksia SOVA-lainsäädännön nojalla. Tarkastelu tulee tehdä keräysalueesta päätettäessä, ei vasta toimeenpanon yhteydessä, sillä jätehuoltolautakunnan määrittämästä kiinteistökohtaisesta keräysalueesta tulee velvoittava.

Usean kunnan lausunnossa tuodaan lisäksi esiin viestinnän ja tiedotuksen merkitys muutoksessa. Mm. kimppa-astioiden mahdollisuutta kannustetaan markkinoimaan etenkin tiekuntien kautta, jolloin naapurusto voi yhteisen kimppa-astian kautta saada merkittävän säästön. Lisäksi kohdennettuun tiedotukseen ja viestintään pyydetään kiinnittämään huomiota, jotta asukkaat osaavat varautua jo hyvissä ajoin tulevaan muutokseen.

Joidenkin kuntien lausunnoissa lisäksi korostettiin tapauskohtaisen harkinnan tarvetta tilanteissa, joissa tieolosuhteet estävät kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen. Päätöksen toimeenpanon yhteydessä toivotaan tarvittaessa tehtävän kiinteistöjen osalta tapauskohtaista harkintaa, jotta jätehuolto ja liikenne ovat sujuvaa ja turvallista, eikä asiakkaalle aiheudu tarpeettomasti ylimääräisiä kustannuksia jätehuollon järjestämisestä. Lausunnoissa korostettiin, että jatkossakin jätehuoltoviranomaisen poikkeamispäätöksellä on syytä ratkaista niiden kiinteistöjen tilanne, joilla ei ole mahdollisuutta toteuttaa kiinteistökohtaista keräystä.

Vastineet annettuihin lausuntoihin on esitetty liitteessä 4.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Kiinteistökohtaisen keräysalueen muutoksesta jätettiin yhteensä yhdeksän mielipidettä (liite 3). Yksittäisessä kuntalaismielipiteessä tuodaan esille, että nykyinen järjestelmä on hyvä ja sitä ei tulisi muuttaa. Useammassa mielipiteessä tuodaan kuitenkin esiin, että kiinteistökohtaisen keräyksen laajentumista pidetään kannatettavana asiana, koska jatkossa asukkailla on aiempaa parempi mahdollisuus vaikuttaa jätehuoltokustannuksiinsa. Myös palvelutaso on jatkossa aiempaa parempi. Muutamissa mielipiteissä ollaan huolissaan jo lakkautetuista ja lakkautettavista aluejätepisteistä sekä haja-asutusalueiden jätehuollon järjestämisestä kiinteistökohtaisen keräyksen laajentuessa. Mielipiteissä tuodaan myös esiin aluejätepisteiden aiheuttamat roskaantumisongelmat. Mielipiteinä on lisäksi toimitettu tiekuntien toimesta yksityiskohtaista tietoa laajennuksen kohteena olevien teiden kunnosta mm. Kangasalan ja Oriveden alueilla.

Vastineet annettuihin mielipiteisiin on esitetty liitteessä 4.

Jätehuoltolautakunnan edellisen käsittelyn jälkeen tehdyt muutokset kiinteistökohtaisiin keräysalueisiin

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 6.9.2023 (§ 32) käsittelyn jälkeen jätehuoltoviranomainen ja jäteyhtiö ovat pitäneet tarkentavat palaverit Kangasalan ja Ikaalisten kuntien viranhaltijoiden kanssa. Tapaamisissa on vielä tarkennettu aiemman esityksen kiinteistökohtaisia keräysalueita. Ikaalisissa muutokset aiempaan koskevat pääsääntöisesti ranta-alueita. Ranta-alueilla sijaitsevia kiinteistöjä on aiemmasta esityksestä poiketen rajattu kiinteistökohtaisen keräyksen ulkopuolelle jäteautoliikenteeseen soveltumattomien tieolosuhteiden perusteella. Myös Kangasalan alueella yksittäisiä teitä on rajattu kiinteistökohtaisen keräyksen ulkopuolelle samoin perustein.

Virroilla puolestaan on aiemmasta esityksestä poiketen liitetty kiinteistökohtaiseen keräysalueeseen kunnan viranhaltijoiden kanssa käydyn keskustelun perusteella Sipiläntie ja Loukaskorventie, joiden varrella sijaitsee vakituista asutusta. Nokian Taivalkunnan alueella on niin ikään tarkennettu kiinteistökohtaista keräysaluetta siten, että siinä tulee huomioitua kokonaisuus, eikä yksittäisiä kiinteistöjä jää kiinteistökohtaisen keräyksen ulkopuolelle. Muiden kuntien alueille ei esitetä muutoksia aiemmasta käsittelystä.

Kangasalan ja Oriveden alueen yksityisteiden tiekuntien mielipiteet on otettu esityksessä huomioon ja Kangasalan alueella on sen perusteella tehty pieniä muutoksia keräysalueen rajauksessa. Oriveden alueen yksityisteiden tiekuntien mielipiteiden perusteella ei esitetä muutoksia.

Aikataulu kiinteistökohtaisten jätteenkeräysalueiden toteuttamiseksi

Uudet sekajätteen kiinteistökohtaiset keräysalueet astuvat voimaan porrastetusti ja siirtymäaikoineen seuraavasti:

  • Biojätteen erilliskeräyksen velvoitealueella yli 10 000 asukkaan taajamassa sijaitsevat kiinteistöt 31.12.2024 mennessä;
  • Tampere, Lempäälä ja Pirkkala 31.12.2025 mennessä;
  • Kangasala ja Ylöjärvi 31.12.2026 mennessä;
  • Orivesi, Juupajoki, Ruovesi ja Vesilahti 31.12.2027 mennessä;
  • Ikaalinen, Parkano, Mänttä-Vilppula ja Sastamala (ent. Mouhijärvi) 31.12.2028 mennessä;
  • Virrat, Pälkäne ja Nokia 31.12.2029 mennessä.  

 

Päätöksen toimeenpano tapahtuu aina kyseisen vuoden aikana kunkin vuorossa olevan kunnan osalta, huomioiden mm. kuljetusurakat ja astioiden toimittamisen kiinteistölle.

Keräysastiat toimitetaan kiinteistöille porrastetusti kyseisen vuoden kuluessa.

Pirkanmaan Jätehuolto Oy käynnistää operatiivisen toiminnan valmistelun, vaikka tähän päätökseen haettaisiin muutosta.

Kiinteistökohtaiset keräysalueet ovat voimassa toistaiseksi, kunnes erikseen muuta päätetään. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteenä 1 olevat sekajätteen kiinteistökohtaiset keräysalueet hyväksytään käyttöönotettaviksi toimialueen kunnissa.

Sekajätteen kiinteistökohtaiset keräysalueet astuvat voimaan perustelutekstissä esitetyn aikataulun mukaisesti.

Asemakaavoitetut alueet liitetään automaattisesti kiinteistökohtaiseen keräykseen ilman erillistä päätöstä asiasta.

Yhdyskuntalautakunnan jätehuoltojaoston 1.10.2014 § 36 hyväksymä päätös kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen aluerajauksista kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi


Kuulutus, toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Jonna Wahlroos. 
 

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.