Perustelut
Suunnitelma on laadittu Teiskontien (vt 12) eteläpuolen pyörätien ja jalkakäytävän parantamista varten välillä Jaakonmäenkatu – Alasjärvenranta. Suunnitellun osuuden pituus on noin 1,2 kilometriä. Suunnitelmassa on esitetty muun muassa liikennejärjestelyt, korkeusasemat, pintamateriaalit sekä pintavesien kuivatus, istutukset ja väylän kalusteet. Ratkaisut noudattavat muutama vuosi sitten saneerattua Teiskontien (vt 12) pyörätietä ja jalkakäytävää välillä Hervannan valtaväylä – Jaakonmäenkatu.
Pyöräilylle ja jalankululle on suunniteltu omat asfalttibetonipäällysteiset väylät, jotka on erotettu toisistaan maaliviivalla. Pyörätie on kaksisuuntainen, ja ajosuunnat on erotettu toisistaan maaliviivalla. Pyörätien leveys on pääosin 3,0 metriä ja jalkakäytävän leveys pääosin 2,5 metriä. Alasjärven alikulkukäytävän päällä pyörätien leveys on 2,5 metriä ja jalkakäytävän leveys on 1,5 metriä.
Alasjärvenrantaan laskevien pyöräteiden ja jalkakäytävien korkeusasemaa muutetaan nykyinen ympäristö huomioiden ja väylät levitetään. Näillä väylillä pyörätien leveys on 3,0 metriä ja jalkakäytävän leveys on 2,5 metriä. Alasjärvenrannan väylälle on suunniteltu korotettu suojatie. Alasjärvenrannan poikkileikkaus pysyy nykyisellään.
Teiskontie (vt 12) ja Irjalankadun katuliittymään on suunniteltu uusi suojatiesaareke. Liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja eri kulkuväylien selkiyttämiseksi liittymän kohdalla pyörätie päällystetään punaisella huomiovärillä.
Väylien pintavedet johdetaan reunakivien ja pinnan kallistusten avulla uusiin ja nykyisiin hulevesikaivoihin tai sivuojiin. Väylille on suunniteltu uusi valaistus.
Väylätöiden kustannusarvio on yhteensä noin 2 000 000 euroa. Tampereen kaupunki ja Pirkanmaan ELY-keskus toteuttavat hankkeen yhdessä ja Tampereen kaupungin osuus rakentamiskustannuksista on 50 %.
Väylän rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan.
Puistosuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 23.10. – 6.11.2023. Suunnitelmaehdotusta vastaan on tehty yksi muistutus.
Muistutus
Muistutuksessa pidetään suunnitelmaa pääosin hyvänä. Siinä todetaan kuitenkin, että seudullinen pääreitti pitäisi suunnitella suunnitteluohjeiden mukaisella baanamitoituksella. Lisäksi muistutuksessa todetaan, että Alasjärvenrannan alikulun kohtaa ei saada turvalliseksi ja sujuvaksi Stop-merkillä. Alikulku on tulevaisuudessa pyöräilyn pääreittiä, ja se pitäisi huomioida jo tässä vaiheessa.
Muistutuksessa mainitaan, että Alasjärvenrannan alikulkuun johtavan haaran pituuskaltevuus lännen suunnasta on enemmän kuin 8 %. Notkon korkeusasemaa nostamalla saataisiin mäestä loivempi. Muutama puu alikulun kohdalla aiheuttaa näkemäesteitä idän suunnasta ajettaessa. Muistutuksessa esitetään näiden puiden kaatamista ja maakumpareen madaltamista.
Vastine
Pyörätietä on suunniteltu pyöräilyn pääreitin mukaisella mitoituksella. 3,0 metriä leveä pyörätie toteutettiin myös Teiskontien (vt 12) varteen välillä Hervannan valtaväylä – Jaakonmäenkatu ja samanlevyinen väylä on järkevää toteuttaa myös nyt suunnitellulle osuudelle.
Alasjärvenrannan alikulun kohdalle on aiheellista asettaa hidasteiden lisäksi Stop-merkit liikenneturvallisuussyistä. Alasjärvenrantaa käyttävät autoilijat muun muassa uimarannalle kulkuun. Raitiotien suunnittelun yhteydessä tätä kohtaa tarkastellaan uudelleen.
Alasjärvenrannan alikulun kohtaa nostetaan nykytilanteeseen nähden noin 50 senttimetriä pituuskaltevuuden pienentämiseksi. Pienempää pituuskaltevuutta on mahdotonta saavuttaa järkevillä toimenpiteillä. Alikululle suuntautuvat haarat ovat vähemmän käytettyjä väyliä kuin suoraan menevät osuudet. Alikulkuun idän suunnasta suuntautuvan haaran sijainti muuttuu hiukan, eikä nykyiset puut aiheuta jatkossa näkemäesteitä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Teiskontien varren (vt 12) välillä Jaakonmäenkatu – Alasjärvenranta pyörätien ja jalkakäytävän puistosuunnitelma numero 1/22000 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.