Perustelut
Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista. Sivistys- ja kulttuurilautakunta jaettiin hallintosäännön muutoksella kahdeksi lautakunnaksi keväällä 2023 (kaupunginvaltuusto 24.4.2023 § 50). Uudet lautakunnat ovat Kasvatus- ja opetuslautakunta sekä Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta. Hallintosäännön muutokset tulivat voimaan 1.6.2023. Hallintosäännön muutoksen myötä kaupunginvaltuusto päätti 12.6.2023 (§ 94) lautakuntien talousarvion sitovista eristä ja toiminnan tavoitteiden vastuutuksista. Vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuulta 2023 koski vielä sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintaa ja se käsiteltiin molempien uusien lautakuntien kesäkuun kokouksissa. Tämän jälkeen kaupunginvaltuustolle ja lautakunnille on raportoitu toiminnasta ja taloudesta uuden lautakuntarakenteen mukaisesti.
Kasvatus- ja opetuslautakunnalle raportoidaan toiminnan osalta toimenpidekokonaisuuksien toteumista sekä toimenpiteisiin liittyvistä keskeisistä onnistumista ja poikkeamista. Toimenpidekokonaisuudet ovat osa Kasvatus- ja opetuslautakunnan ja Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan yhteistä palvelusuunnitelmaa 2022–2025, jolloin niiden etenemisestä raportoidaan molemmille lautakunnille yhteneväisesti. Keskeiset onnistumiset ja poikkeamat raportoidaan lautakuntakohtaisesti.
Lautakunnan seurantaraportissa on kuvattu toimenpidekokonaisuuksien, yhteensä 25, edistyminen vuoden 2023 aikana. Lautakunnan toimenpidekokonaisuuksien toteumatilanne parani elokuun 2023 tilanteeseen verrattuna. Elokuussa toimenpidekokonaisuuksista arvioitiin toteutuvan 10, mutta vuoden lopussa vastaava luku oli 15. Osittain toteutui 9 ja ainoastaan 1 toimenpidekokonaisuus jäi toteutumatta.
Toteutumatta jäi työn sujuvoittamisen toimenpidekokonaisuus. Digione -toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto sekä kulttuurin ryhmäilmoittautumisjärjestelmien yhtenäistäminen eivät edenneet suunnitellusti eikä eVakan käyttöönoton vaikutusta tuottavuuteen pystytty arvioimaan. Sen sijaan toimenpidekokonaisuuksista laadukas ja kiireetön kohtaaminen, viestintä, ekososiaalisen sivistyksen edistäminen, kestävyyttä kumppanuuksilla, järjestöjen ja yhteisöjen tuen kehittäminen sekä alueellisen yhdenvertaisuuden edistämisen osalta kaikki asetetut toimenpiteet toteutuivat. Poikkeamia ja onnistumisia on avattu tarkemmin asian liitteenä olevassa seurantaraportissa.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimintakate toteutui 2,6 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana. Tilinpäätöksessä nettomenojen kasvu on 39,4 milj. euroa eli 12,0 % edellisvuoteen verrattuna. Nettomenojen kasvuun vaikutti mm. varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelutarpeen kasvu, kunta-alan palkkaratkaisu ja muu kustannustason nousu sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen valmistuminen.
Toimintatuotot toteutuivat 0,9 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina. Suurimmat tulojen ylitykset olivat varhaiskasvatuksen maksutuotoissa, jossa varhaiskasvatuslain muutoksen vaikutus maksutulojen kertymään oli ennakoitua pienempi.
Toimintakulut toteutuivat 3,4 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina, mikä johtui henkilöstökulujen ja palvelujen ostojen ylityksestä. Henkilöstökulujen 5,0 milj. euron ylitystä selittää arvioitua suurempi lomapalkkavelan muutos, palvelutarpeen kasvu ja rekrytointihaasteisiin vastaaminen, korkeat sijaiskustannukset sekä palkkaratkaisun budjetoitua suuremmat kustannusvaikutukset. Palvelujen ostot ylittivät budjetin 2,2 milj. eurolla. Suurimmat ylitykset aiheutuivat työterveyden kustannuksista, ateria- ja siivouspalvelujen ostoista sekä toimisto- ja asiantuntijapalvelujen ostoista. Talousohjelman toimenpiteenä ollut ateriapalvelujen laskutusmallin muutos toteutuneiden aterioiden mukaan oli valmisteilla yhteistyössä Pirkanmaan Voimia Oy:n kanssa, mutta talousarvioon ennakoidut säästöt eivät toteutuneet suunnitellusti. Vastaavasti kalusto- ja tarvikehankinnat toteutuivat 2,8 milj. euroa talousarviota pienempinä rakennushankkeiden ja kalustotoimitusten viivästymisestä johtuen. Lisäksi talouden tasapainottamisen toimenpiteenä pidättäydyttiin ylimääräisistä hankinnoista. Avustukset toteutuivat 0,6 milj. euroa talousarviota pienempinä, mikä johtui pääosin kotihoidon tuella olevien lasten määrän ja perhepäivähoidon vähentymisestä sekä yhden yksityisen päiväkodin lopettamisesta.
Nettoinvestointien toteuma oli 4,9 milj. euroa. Investoinnit toteutuivat 1,2 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä, mikä johtui rakennushankkeiden aikataulumuutoksista ja ensikertaisen kalustamisen toimitusten viivästymisestä useissa eri kohteissa. Näiden kohteiden investoinnit siirtyvät vuodelle 2024. Investointimenoihin sisältyy myös Tampereen 0,4 milj. euron osuus Lamminrahkan koulun ensikertaisesta kalustamisesta, johon ei ollut varauduttu talousarviossa.
Vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2023 on tämän asian liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2023 hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.