§ 59 Oppisopimuskoulutuksen pienhankinta Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto

Lataa  Kuuntele 

TRE:830/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

6.3.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulustarkastaja, Osmo Tahvanainen, puh. 050 4420 353, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Vuosittain noin 30 opiskelijaa tiedustelee Tampereen seudun ammattiopisto Tredusta mahdollisuutta suorittaa Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto koulutus oppisopimusmuotoisesti. Tutkinto ei ole Tredun järjestämisluvassa. Koulutus hankitaan Tredun järjestämisluvassa olevan laajennetun oppisopimuskoulutuksen järjestämistehtävän mukaisesti.

Tampereen kaupunki, ​Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, oppisopimuspalvelut pyysi tarjouksia oppisopimusmuotoisesta Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto (OPH-2624-2017) koulutuksesta tarjouspyynnön mukaisesti sopimuskaudeksi 18.3.2024 - 30.3.2026.

Hankintaan sisältyy optioehto, jonka mukaan sopimusta on mahdollista jatkaa yhden vuoden optiokaudella 30.3.2026 jälkeen.

Kyseessä on julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n,​ liitteen E mukaisen palveluhankinnan kansallisen kynnysarvon alittava hankinta,​ johon ei sovelleta hankintalakia. Kyseessä on pienhankinta. Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä.

Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 9.2.2024 neljälle koulutuksen järjestäjälle: AEL-Amiedu Oy (Y-tunnus 3008326-5), Careeria Oy (Y-tunnus 2918298-7), Management Institute of Finland Oy (Y-tunnus 0211675-2) ja Rastor-​instituutti ry (Y-​tunnus 0201689-​0).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 26.2.2024 klo 16.00 mennessä kaikki neljä tarjouspyynnön saanutta koulutuksen järjestäjää.

Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti hankintayksikön kannalta kokonaistaloudellisesti edullinen ja laadullisesti soveltuva tarjous. Hankinta voidaan tehdä yhdeltä tai useammalta soveltuvalta palveluntuottajalta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta 70 vertailupistettä, Laatu 30 vertailupistettä. 

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjousten kokonaistaloudellisuus toteutuu kaikissa, kun huomioidaan koulutuspalvelun tuottamisesta aiheutuvat kokonaiskustannukset. Vertailupisteytyksen osalta ei laatutekijöissä ollut merkittäviä eroja. Hintaero tarjousten välillä johtui mm. koulutuspäivien kokonaismäärän eroista ja erilaisista toteutusmuodoista. Kokonaisvertailupisteet olivat seuraavat: Careeria Oy 100 pistettä, Management Institute of Finland Oy 89,42 pistettä, Rastor-instituutti ry 85,44 pistettä ja AEL-Amiedu Oy 79,85 pistettä. 

Edellä mainitun perusteella esitetään, ​että valitaan palveluntuottajiksi Careeria Oy (Y-tunnus 2918298-7), Management Institute of Finland Oy (Y-tunnus 0211675-2), Rastor-​instituutti ry (Y-​tunnus 0201689-​0) ja AEL-Amiedu Oy (Y-tunnus 3008326-5). Opiskelijakohtainen arvonlisäveroton hinta määrittyy henkilökohtaistamisen mukaan.

Koulutusta hankitaan asiakaskysynnän mukaisesti valituilta palveluntuottajilta koulutuksen hinnan, ajoittumisen ja tutkintokoulutuksen sisällöllisen asiakastarpeen erojen perusteella. Arvioitu opiskelijamäärä on noin 60 opiskelijaa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta enintään 192 000 euroa sopimuskauden aikana, sisältäen option käytön. 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. 

Hankinnan valmistelijana toimi koulutustarkastaja Osmo Tahvanainen. 

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii oppisopimuspäällikkö Liisa Klinge. 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa. Johtajan,​ ammatillinen koulutus päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 §19 Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.3.2024 alkaen.)

Päätös

Sopimus Tuotekehitystyön erikoisammattitutkintokoulutuksesta tehdään esityksen mukaisesti Careeria Oy:n (Y-tunnus 2918298-7), Management Institute of Finland Oy:n (Y-tunnus 0211675-2), Rastor-​instituutti ry:n (Y-​tunnus 0201689-​0) ja AEL-Amiedu Oy:n (Y-tunnus 3008326-5) kanssa.

Koulutusta hankitaan asiakaskysynnän ja -tarpeen perusteella.

Sopimuskausi voi alkaa kun hankintapäätös on lainvoimainen ja päättyy 30.3.2026. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään oppisopimuspäällikkö Liisa Klinge.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta enintään 192 000 euroa sopimuskauden aikana.

Sopimus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen. Hankintapäätös sitoo kaupunkia vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Option käytöstä tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Johtaja Kirsi Viskari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.