Kaupunginhallitus, kokous 11.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 111 Aleksanterin koulun hankesuunnitelma 

TRE:2404/10.03.07/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuominen Minna, Hankearkkitehti, minna.h.tuominen@tampere.fi

Perustelut

Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalo sijaitsee Kaakinmaan kaupunginosassa osoitteessa Hallituskatu 26, 33200 Tampere. Kiinteistötunnus on 837-106-86-6. Etäisyys keskustorilta on alle 1 km.  

Aleksanterin koulutalo koostuu kolmesta eri aikaan rakennetusta asemakaavalla suojellusta koulurakennuksesta. Aleksanterin koulun ruokalarakennuksen vuodelta 1875 on suunnitellut Brynolf Sjöström, puurakennuksen vuodelta 1886 on suunnitellut F.L. Calonius ja kivirakennuksen vuodelta 1904 on suunnitellut Wivi Lönn. Ruokalarakennus on perusparannettu vuonna 2000 ja kivirakennus vuonna 2001. Puurakennus on peruskorjattu tulipalon jälkeen vuonna 2011. Aleksanterin koulutalon kivi- ja puurakennukset perusparannetaan. Vuonna 2011 tulipalon jälkeen peruskorjattu puurakennus on tutkittu kolmen vaihtoehdon mukaisesti. Rakennusten yhteenlaskettu kokonaispinta-ala on 7 565 brm2

Tilan tarve 

Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalossa toimii perusopetuksen luokat 1–6 sekä varhaiskasvatuksen esiopetusryhmät. Aleksanterin koulutalon laskennallinen kapasiteetti on perusparannuksen jälkeen noin 550 oppilasta. Henkilökuntaa koululla on yhteensä noin 70 henkeä.

Tilaohjelman mukainen toimintojen tilantarve hyötyalana on yhteensä 3 453 hym2. Rakennuksen vuokran maksun perusteena oleva huoneistoala on 5 028 htm2. Tilasuunnittelussa mahdollistetaan tilojen iltakäyttö alueen asukkaille ja muille toimijoille. 

Aikataulu 

Rakennustyöt on suunniteltu alkaviksi kesäkuussa 2025 ja niiden on määrä valmistua huhtikuussa 2027. Koulun käyttöönotto olisi elokuussa 2027. 

Hankkeen toteuttamiseen liittyvät tiedot 

Voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1985. YO-14, Opetustoimintaa ja kulttuuritoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue. Kaikilla rakennuksilla ja piha-alueella on suojelumerkintä. Tontin koko on 10 941 m2. Tontti rajautuu pohjoisessa ja lännessä Pyynikin kirkkopuistoon, idässä Hämeenpuistoon sekä etelässä Hallituskatuun. Tontille kuljetaan Hallituskadulta. Välituntipihan koko on noin 6 650 m2 (noin 12 m2/oppilas). Pihan välineet ja varusteet suunnitellaan toteutussuunnitteluvaiheessa, käyttäjä osallistaa henkilökuntaa ja oppilaita suunnittelussa. 

Kevyen liikenteen yhteydet koululle ovat hyvät. Lähin joukkoliikenteen pysäkki sijaitsee Hämeenkadulla, joka on noin 150 metrin päässä koulupihasta. Tontille sijoittuu huolto- ja pysäköintialue, jonne on kulku Hallituskadulta. Tontille sijoittuu myös oppilaskuljetuksien taksien saattoalue. Saattoalueelta on suunniteltu esteetön, ajoväylästä erotettu turvallinen reitti kivirakennuksen eteläpuoleisen sisäänkäynnin läheisyyteen. Muu saattoliikenne on osoitettu Hallituskadun varteen nykyisen liikennesuunnitelman mukaan. Polkupyöräpaikkoja on hajautetusti yhteensä 95 paikkaa, joista 12 toteutetaan katettuina. 

Koulun tilat suunnitellaan nykyisen laajuuden mukaisesti. Puu- ja ruokalarakennuksissa on kotiluokkien, keittiö- ja siivoustilojen sekä ruokasalin kokoa kasvatettu tilamuutoksin. Kivirakennukseen on järjestetty laajemmat tilat opiskeluhuollolle, esiopetuksen uudelle märkäeteiselle sekä käsityötiloille. Kivi- ja ruokalarakennuksiin on suunniteltu uudet ilmanvaihtokonehuoneet. Kivirakennuksen tilojen esteettömyyttä on parannettu. Osa luokista kaikissa kolmessa rakennuksessa varustetaan siirtoseinällä, mikä mahdollistaa luokkatilan monipuolisemman käytön. Rakenteelliset riskit korjataan ja poistetaan perusparannuksen yhteydessä. Toimenpiteet tehdään vanhoja rakenteita kunnioittaen ja historialliset arvot huomioiden.

Investointi- ja käyttökustannukset 

Hankesuunnitelman perusteella on päädytty kustannusarvioon 24 140 000 euroa (3 191 euroa/brm2). Hintataso on Haahtela-indeksi Tampere 108,0/12.2023. 

Tarveselvityksen hyväksymispäätökseen kaupunginhallituksessa 5.6.2023 sisältyi ponsi hankkeen kustannussäästöjen tarkastelusta: ”Hankesuunnitteluvaiheessa hankkeen kustannuksia pyritään pienentämään vähintään 10 prosentilla tarveselvityksen alustavasta kustannusarviosta.” 

Tarveselvityksen mukainen kustannusarvio oli 25 500 000 euroa. Hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on 24 140 000 euroa, eli 1 360 000 euroa tarveselvitysvaiheen kustannusta pienempi. Hankesuunnitteluvaiheessa on tutkittu kustannussäästömahdollisuuksia kaikkien rakennusten osalta. Hankkeen toteutusmuodoksi on hankesuunnitteluvaiheessa valittu yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka tavoitebudjetilla, jossa korostuu osapuolten yhteistyö hankkeen parhaaksi. Kolmen rakennuksen osalta on tehty rakennuksittain tarkastelu mahdollisista säästökohteista, joilla olisi kustannuksia alentava vaikutus ilman, että laskennallista oppilasmäärää vähennetään.  

Vuonna 2011 tulipalon jälkeen osittain peruskorjatun puurakennuksen toteuttamismahdollisuuksia on tutkittu myös ilman laajempia tilamuutoksia. Puurakennuksen vaihtoehdoilla B1 ja B2 koko koulun laskennallinen oppilasmäärä laskisi 550 oppilaasta 525 oppilaaseen. Kaikissa vaihtoehdoissa vuokrakustannus oppilasta kohden on lähes sama. Tämä puoltaa hankesuunnitelman mukaista ratkaisua A. Tässä ratkaisussa saadaan kahden kotiluokan sijaan kolme kotiluokkaa, joista yksi on lisäksi mahdollista jakaa kahdeksi erilliseksi tilaksi. Jaettavissa oleva kotiluokkatila lisää tilojen monikäyttöisyyttä. Tässä esitetyssä vaihtoehdossa kouluun saadaan kooltaan nykytavoitteen täyttäviä kotiluokkia. Muissa rakennuksissa osa kotiluokkatiloista on pienempiä johtuen vanhoista kantavista seinistä tai rakenteista.  

Kolmen rakennuksen yhteenlaskettu vuosivuokra on 2 087 503 euroa, joka jakaantuu perusopetukselle 1 947 596 euroa, varhaiskasvatukselle 53 824 euroa, Pirkanmaan hyvinvointialueelle 43 449 euroa ja Pirkanmaan Voimia Oy:lle 42 633 euroa. Lopullinen vuokra määräytyy käyttöönottoajan ylläpitokustannustason, hankkeen toteutuneiden investointikustannusten ja pinta-alan mukaisesti. 

Hanketta esitetään jatkettavaksi toteutussuunnitteluun ja hankkeen määrärahaa tarkistettavaksi urakkalaskennan kautta saatujen todellisten kustannusten mukaiseksi. Hankkeelle on esitetty investointiohjelmassa määrärahaa vuosille 2024–2027 yhteensä 22 950 000 euroa, joka on 90 % tarveselvityksen mukaisesta kustannusarviosta 25 500 000 euroa. Toteutussuunnitteluvaiheessa etsitään ratkaisuja, joilla kustannuksia saadaan alennettua. 

Elinkaaren hiilijalanjälki ja elinkaarikustannus

Rakennuksen kokonaishiilijalanjälki on 50 vuoden arviointijaksolla 4 580 t CO2e. Energiankulutuksen päästöjen arviointiin on käytetty Ympäristöministeriön menetelmän mukaisia kertoimia energiantuotannon päästöjen muuttumiselle laskentajakson aikana. Hankesuunnitelmien perusteella tehtyjen laskelmien mukainen yhteenlaskettu kolmen rakennuksen perusparannusten veroton elinkaarikustannus 50 vuoden arviointijaksolla on yhteensä  67 529 000 euroa.

Väistötilatarpeet

Aleksanterin koulun perusparannuksen aikaisina väistötiloina toimivat Eteläpuiston päiväkodin ja koulun tilat sekä Pyynikintie 2:n perusopetuksen väistötiloiksi suunnitellut tilat. Pyynikintie 2:n ja Eteläpuiston päiväkodin ja koulun yhteenlasketut vuokrakustannukset Aleksanterin koulun väistötilakäytön osalta ovat 1 703 732 euroa vuodessa. Lopullinen vuokra määräytyy käyttöönottoajan vuokratason mukaan.

Hallintosäännön (1.6.2023) § 17 mukaisesti lautakunta päättää oman tehtäväalueensa osalta yli 1 000 000, mutta enintään 10 000 000 euron arvoisten tilahankkeiden tarveselvityksistä ja yli 1 000 000 euron arvoisten tilahankkeiden hankesuunnitelmista sekä niihin liittyvistä investointisopimuksista pitkäaikaisine käyttötalousvaikutuksineen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelma ja väistötilaratkaisu hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi.

Toteutuksen edellytyksenä on, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Koordinaattori Elina Kalliohaka ja hankearkkitehti Minna Tuominen olivat asiantuntijoija paikalla asian käsittelyn aikana.

Ida Leino poistui kokouksesta ja väräjäsen Kati Tähtinen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Tuominen Minna, Hankearkkitehti, minna.h.tuominen@tampere.fi

Perustelut

Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalo sijaitsee Kaakinmaan kaupunginosassa osoitteessa Hallituskatu 26, 33200 Tampere. Kiinteistötunnus on 837-106-86-6. Etäisyys Keskustorilta on alle 1 km.  

Aleksanterin koulutalo koostuu kolmesta eri aikaan rakennetusta asemakaavalla suojellusta koulurakennuksesta. Aleksanterin koulun ruokalarakennuksen vuodelta 1875 on suunnitellut Brynolf Sjöström, puurakennuksen vuodelta 1886 on suunnitellut F.L. Calonius ja kivirakennuksen vuodelta 1904 on suunnitellut Wivi Lönn. Ruokalarakennus on perusparannettu vuonna 2000 ja kivirakennus vuonna 2001. Puurakennus on peruskorjattu tulipalon jälkeen vuonna 2011. Aleksanterin koulutalon kivi- ja puurakennukset perusparannetaan. Vuonna 2011 tulipalon jälkeen peruskorjattu puurakennus on tutkittu kolmen vaihtoehdon mukaisesti. Rakennusten yhteenlaskettu kokonaispinta-ala on 7 565 brm2. 

Tilan tarve 

Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalossa toimii perusopetuksen luokat 1.–6. sekä varhaiskasvatuksen esiopetusryhmät. Aleksanterin koulutalon laskennallinen kapasiteetti on perusparannuksen jälkeen noin 550 oppilasta. Henkilökuntaa koululla on yhteensä noin 70 henkeä.

Tilaohjelman mukainen toimintojen tilantarve hyötyalana on yhteensä 3 453 hym2. Rakennuksen vuokran maksun perusteena oleva huoneistoala on 5 028 htm2. Tilasuunnittelussa mahdollistetaan tilojen iltakäyttö alueen asukkaille ja muille toimijoille. 

Aikataulu 

Rakennustyöt on suunniteltu alkaviksi kesäkuussa 2025 ja niiden on määrä valmistua huhtikuussa 2027. Koulun käyttöönotto olisi elokuussa 2027. 

Hankkeen toteuttamiseen liittyvät tiedot 

Voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1985, ja kohteen merkintä on YO-14, opetustoimintaa ja kulttuuritoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue. Kaikilla rakennuksilla ja piha-alueella on suojelumerkintä. Tontin koko on 10 941 m2. Tontti rajautuu pohjoisessa ja lännessä Pyynikin kirkkopuistoon, idässä Hämeenpuistoon sekä etelässä Hallituskatuun. Tontille kuljetaan Hallituskadulta. Välituntipihan koko on noin 6 650 m2 (noin 12 m2/oppilas). Pihan välineet ja varusteet suunnitellaan toteutussuunnitteluvaiheessa, käyttäjä osallistaa henkilökuntaa ja oppilaita suunnittelussa. 

Kevyen liikenteen yhteydet koululle ovat hyvät. Lähin joukkoliikenteen pysäkki sijaitsee Hämeenkadulla, joka on noin 150 metrin päässä koulupihasta. Tontille sijoittuu huolto- ja pysäköintialue, jonne on kulku Hallituskadulta. Tontille sijoittuu myös oppilaskuljetuksien taksien saattoalue. Saattoalueelta on suunniteltu esteetön, ajoväylästä erotettu turvallinen reitti kivirakennuksen eteläpuoleisen sisäänkäynnin läheisyyteen. Muu saattoliikenne on osoitettu Hallituskadun varteen nykyisen liikennesuunnitelman mukaan. Polkupyöräpaikkoja on hajautetusti yhteensä 95 paikkaa, joista 12 toteutetaan katettuina. 

Koulun tilat suunnitellaan nykyisen laajuuden mukaisesti. Puu- ja ruokalarakennuksissa on kotiluokkien, keittiö- ja siivoustilojen sekä ruokasalin kokoa kasvatettu tilamuutoksin. Kivirakennukseen on järjestetty laajemmat tilat opiskeluhuollolle, esiopetuksen uudelle märkäeteiselle sekä käsityötiloille. Kivi- ja ruokalarakennuksiin on suunniteltu uudet ilmanvaihtokonehuoneet. Kivirakennuksen tilojen esteettömyyttä on parannettu. Osa luokista kaikissa kolmessa rakennuksessa varustetaan siirtoseinällä, mikä mahdollistaa luokkatilan monipuolisemman käytön. Rakenteelliset riskit korjataan ja poistetaan perusparannuksen yhteydessä. Toimenpiteet tehdään vanhoja rakenteita kunnioittaen ja historialliset arvot huomioiden.

Investointi- ja käyttökustannukset 

Hankesuunnitelman perusteella on päädytty kustannusarvioon 24 140 000 euroa (3 191 euroa/brm2). Hintataso on Haahtela-indeksi Tampere 108,0/12.2023. 

Tarveselvityksen hyväksymispäätökseen kaupunginhallituksessa 5.6.2023 § 281 sisältyi ponsi hankkeen kustannussäästöjen tarkastelusta: ”Hankesuunnitteluvaiheessa hankkeen kustannuksia pyritään pienentämään vähintään 10 prosentilla tarveselvityksen alustavasta kustannusarviosta.” 

Tarveselvityksen mukainen kustannusarvio oli 25 500 000 euroa. Hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on 24 140 000 euroa, eli 1 360 000 euroa tarveselvitysvaiheen kustannusta pienempi. Hankesuunnitteluvaiheessa on tutkittu kustannussäästömahdollisuuksia kaikkien rakennusten osalta. Hankkeen toteutusmuodoksi on hankesuunnitteluvaiheessa valittu yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka tavoitebudjetilla, jossa korostuu osapuolten yhteistyö hankkeen parhaaksi. Kolmen rakennuksen osalta on tehty rakennuksittain tarkastelu mahdollisista säästökohteista, joilla olisi kustannuksia alentava vaikutus ilman, että laskennallista oppilasmäärää vähennetään.  

Vuonna 2011 tulipalon jälkeen osittain peruskorjatun puurakennuksen toteuttamismahdollisuuksia on tutkittu myös ilman laajempia tilamuutoksia. Puurakennuksen vaihtoehdoilla B1 ja B2 koko koulun laskennallinen oppilasmäärä laskisi 550 oppilaasta 525 oppilaaseen. Kaikissa vaihtoehdoissa vuokrakustannus oppilasta kohden on lähes sama. Tämä puoltaa hankesuunnitelman mukaista ratkaisua A. Tässä ratkaisussa saadaan kahden kotiluokan sijaan kolme kotiluokkaa, joista yksi on lisäksi mahdollista jakaa kahdeksi erilliseksi tilaksi. Jaettavissa oleva kotiluokkatila lisää tilojen monikäyttöisyyttä. Tässä esitetyssä vaihtoehdossa kouluun saadaan kooltaan nykytavoitteen täyttäviä kotiluokkia. Muissa rakennuksissa osa kotiluokkatiloista on pienempiä johtuen vanhoista kantavista seinistä tai rakenteista.  

Kolmen rakennuksen yhteenlaskettu vuosivuokra on 2 087 503 euroa, joka jakaantuu perusopetukselle 1 947 596 euroa, varhaiskasvatukselle 53 824 euroa, Pirkanmaan hyvinvointialueelle 43 449 euroa ja Pirkanmaan Voimia Oy:lle 42 633 euroa. Lopullinen vuokra määräytyy käyttöönottoajan ylläpitokustannustason, hankkeen toteutuneiden investointikustannusten ja pinta-alan mukaisesti. 

Hanketta esitetään jatkettavaksi toteutussuunnitteluun ja hankkeen määrärahaa tarkistettavaksi urakkalaskennan kautta saatujen todellisten kustannusten mukaiseksi. Hankkeelle on esitetty investointiohjelmassa määrärahaa vuosille 2024–2027 yhteensä 22 950 000 euroa, joka on 90 % tarveselvityksen mukaisesta kustannusarviosta 25 500 000 euroa. Toteutussuunnitteluvaiheessa etsitään ratkaisuja, joilla kustannuksia saadaan alennettua. 

Elinkaaren hiilijalanjälki ja elinkaarikustannus

Rakennuksen kokonaishiilijalanjälki on 50 vuoden arviointijaksolla 4 580 t CO2e. Energiankulutuksen päästöjen arviointiin on käytetty ympäristöministeriön menetelmän mukaisia kertoimia energiantuotannon päästöjen muuttumiselle laskentajakson aikana. Hankesuunnitelmien perusteella tehtyjen laskelmien mukainen yhteenlaskettu kolmen rakennuksen perusparannusten veroton elinkaarikustannus 50 vuoden arviointijaksolla on yhteensä  67 529 000 euroa.

Väistötilatarpeet

Aleksanterin koulun perusparannuksen aikaisina väistötiloina toimivat Eteläpuiston päiväkodin ja koulun tilat sekä Pyynikintie 2:n perusopetuksen väistötiloiksi suunnitellut tilat. Pyynikintie 2:n ja Eteläpuiston päiväkodin ja koulun yhteenlasketut vuokrakustannukset Aleksanterin koulun väistötilakäytön osalta ovat 1 703 732 euroa vuodessa. Lopullinen vuokra määräytyy käyttöönottoajan vuokratason mukaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelma ja väistötilaratkaisu hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi.

Toteutuksen edellytyksenä on, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Hankearkkitehti Minna Tuominen oli asiantuntijana läsnä kokouksessa ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti 29.1.2024 § 34 käyttää otto-oikeutta asunto- ja kiinteistölautakunnan päätökseen 18.1.2024 § 10 koskien Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelmaa. 

Asunto- ja kiinteistölautakunta päätti hyväksyä Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman ja väistötilaratkaisun jatkosuunnittelun pohjaksi. Päätöksen ehtona oli, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Asunto- ja kiinteistölautakunnan päätös 18.1.2024 § 10 pysytetään.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle ja kiinteistöjohtaja Virpi Ekholmille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Anne-Mari Jussila ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Anneli Taina kannatti ehdotusta.

Puheenjohtaja tiedusteli Jussilan pöydällepanoehdotuksen saamaa kannatusta ja totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

Anne Liimola poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Valmistelija

Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti 22.1.2024 § 22 käyttää otto-oikeutta kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökseen 17.1.2024 § 11 koskien Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelmaa. 

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti hyväksyä Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman ja väistötilaratkaisun jatkosuunnittelun pohjaksi. Päätöksen ehtona oli, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös 17.1.2024 § 11 pysytetään.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Varajäsen Anne Liimola liittyi kokoukseen.

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle ja kiinteistöjohtaja Virpi Ekholmille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Kokouksessa pidettiin 10 minuutin neuvottelutauko.

Mikko Aaltonen poistui kokouksesta.

Asian käsittelyn kuluessa Anne-Mari Jussila ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Anneli Taina kannatti ehdotusta.

Puheenjohtaja tiedusteli Jussilan pöydällepanoehdotuksen saamaa kannatusta ja totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Asia jäi pöydälle 12.2.2024 kokouksessa.
Esittelijä uudisti päätösehdotuksensa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös 17.1.2024 § 11 pysytetään.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Varajäsen Anne Liimola saapui kokoukseen.

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Keskustelun kuluessa puheenjohtaja Kalervo Kummola ehdotti, että asia jätetään pöydälle.

Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan pöydällepanoehdotuksen yksimielisesti.

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Asia jäi pöydälle 12.2.2024 kokouksessa.
Esittelijä uudisti päätösehdotuksensa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Asunto- ja kiinteistölautakunnan päätös 18.1.2024 § 10 pysytetään.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Esteellisyys

Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Keskustelun kuluessa puheenjohtaja Kalervo Kummola ehdotti, että asia jätetään pöydälle.

Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan pöydällepanoehdotuksen yksimielisesti.

Anne Liimola poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Asia jäi pöydälle 19.2.2024 kokouksessa.
Esittelijä uudisti päätösehdotuksensa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös 17.1.2024 § 11 pysytetään.

Päätös

Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.

Esteellisyys

Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Varajäsen Anne Liimola saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn alkaessa.

Asian käsittelyn kuluessa Kirsi Kaivonen esitti, että:

"Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman pihasuunnitelma palautetaan uudelleen valmisteluun.

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman pihasuunnitelma palautetaan uudelleen valmisteluun. Pihasuunnitelmaa muutetaan siten, että koulun saattoliikenteen turvallisuutta edistetään nykyisestä. Saattoliikenne halutaan ensisijaisesti toteuttaa Hallituskadun varressa parkkialueen sijaan. Vaihtoehtona on erillisten sisään- ja ulostuloreittien suunnittelu parkkipaikalle. Parkkipaikalle ei pidä suunnitella saattoliikennettä siten, että se vaatii parkkipaikalla peruuttelua. Uudelleen valmistelussa pysäköintipaikkojen riittävyys koulun henkilökunnalle turvataan ja lisäksi nykyiset muiden käyttäjien pysäköintitarpeet huomioidaan ja ratkotaan tarkoituksenmukaisesti. Kaikki koulun piha-alueen pysäköintipaikat otetaan joustavasti myös yleiseen maksulliseen käyttöön iltaisin ja viikonloppuisin.

Aleksanterin koulun pihan koko mahdollistaa lapsille tärkeiden leikkialueiden virikkeellisen ja monipuolisen suunnittelun myös uudelleen valmistelussa." Lauri Lyly ja Lassi Kaleva kannattivat ehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu palautusehdotus, josta oli äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Kaivosen palautusehdotus JAA, asian käsittelyn jatkaminen EI.
Äänestyksen tulos: Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi äänin 10-3.

Äänestystulokset

  • Kyllä 10 kpl 77%

    Lyly Lauri, Kaleva Lassi, Kummola Kalervo, Järvinen Matti, Raevaara Aarne, Kaivonen Kirsi, Taina Anneli, Leino Ida, Liimola Anne, Markkanen Jouni

  • Ei 3 kpl 23%

    Tapio Mitja, Stenhäll Jaakko, Krasniqi Brigita

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Asia jäi pöydälle 19.2.2024 kokouksessa.
Esittelijä uudisti päätösehdotuksensa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Asunto- ja kiinteistölautakunnan päätös 18.1.2024 § 10 pysytetään.

Päätös

Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.

Esteellisyys

Inna Rokosa ilmoitti olevansa asianosaisena esteellinen asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella ja hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Asian käsittelyn kuluessa Kirsi Kaivonen esitti, että:

"Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman pihasuunnitelma palautetaan uudelleen valmisteluun.

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman pihasuunnitelma palautetaan uudelleen valmisteluun. Pihasuunnitelmaa muutetaan siten, että koulun saattoliikenteen turvallisuutta edistetään nykyisestä. Saattoliikenne halutaan ensisijaisesti toteuttaa Hallituskadun varressa parkkialueen sijaan. Vaihtoehtona on erillisten sisään- ja ulostuloreittien suunnittelu parkkipaikalle. Parkkipaikalle ei pidä suunnitella saattoliikennettä siten, että se vaatii parkkipaikalla peruuttelua. Uudelleen valmistelussa pysäköintipaikkojen riittävyys koulun henkilökunnalle turvataan ja lisäksi nykyiset muiden käyttäjien pysäköintitarpeet huomioidaan ja ratkotaan tarkoituksenmukaisesti. Kaikki koulun piha-alueen pysäköintipaikat otetaan joustavasti myös yleiseen maksulliseen käyttöön iltaisin ja viikonloppuisin.

Aleksanterin koulun pihan koko mahdollistaa lapsille tärkeiden leikkialueiden virikkeellisen ja monipuolisen suunnittelun myös uudelleen valmistelussa." Lauri Lyly ja Lassi Kaleva kannattivat ehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu palautusehdotus, josta oli äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Kaivosen palautusehdotus JAA, asian käsittelyn jatkaminen EI.
Äänestyksen tulos: Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi äänin 10-3.

Anne Liimola poistui päätöksenteon jälkeen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 10 kpl 77%

    Kummola Kalervo, Lyly Lauri, Järvinen Matti, Leino Ida, Kaivonen Kirsi, Taina Anneli, Liimola Anne, Raevaara Aarne, Kaleva Lassi, Markkanen Jouni

  • Ei 3 kpl 23%

    Stenhäll Jaakko, Tapio Mitja, Krasniqi Brigita

Valmistelija

  • Heinämäki Anna-Kaisa, Johtaja
  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankearkkitehti Minna Tuominen, puh. 041 730 0384, etunimi.h.sukunimi@tampere.fi ja koordinaattori Elina Kalliohaka, puh. 040 486 4918, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti 22.1.2024 § 22 käyttää otto-oikeutta kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökseen 17.1.2024 § 11 koskien Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelmaa. Kaupunginhallitus päätti 29.1.2024 § 34 käyttää otto-oikeutta asunto- ja kiinteistölautakunnan päätökseen 18.1.2024 § 10 koskien Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelmaa. Kaupunginhallitus päätti 4.3.2024 § 82 palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen osalta ja § 83 palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi asunto- ja kiinteistölautakunnan päätöksen osalta.

Palautuspäätöksien mukaan pihasuunnitelmaa muutetaan siten, että koulun saattoliikenteen turvallisuutta edistetään nykyisestä. Saattoliikenne halutaan ensisijaisesti toteuttaa Hallituskadun varressa parkkialueen sijaan. Vaihtoehtona on erillisten sisään- ja ulostuloreittien suunnittelu parkkipaikalle. Parkkipaikalle ei pidä suunnitella saattoliikennettä siten, että se vaatii parkkipaikalla peruuttelua. Uudelleen valmistelussa pysäköintipaikkojen riittävyys koulun henkilökunnalle turvataan ja lisäksi nykyiset muiden käyttäjien pysäköintitarpeet huomioidaan ja ratkotaan tarkoituksenmukaisesti. Kaikki koulun piha-alueen pysäköintipaikat otetaan joustavasti myös yleiseen maksulliseen käyttöön iltaisin ja viikonloppuisin. Aleksanterin koulun pihan koko mahdollistaa lapsille tärkeiden leikkialueiden virikkeellisen ja monipuolisen suunnittelun myös uudelleen valmistelussa.

Maaliskuun alusta voimaan tulleen hallintosäännön muutoksen myötä ratkaisuvalta yli 10 miljoonan euron arvoisten tilahankkeiden hankesuunnitelmien hyväksymiseen on kaupunginhallituksella.

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelman pihasuunnitelma irrotetaan suunnittelukokonaisuudesta ja siirretään käsiteltäväksi myöhemmin. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään elinvoiman palvelualueen kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän kiinteistöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Virpi Ekholm.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Aleksanterin koulun pihasuunnitelma irrotetaan muusta suunnittelukokonaisuudesta valmisteltavaksi perusteluissa mainittujen kaupunginhallituksen 4.3.2024 päätösten § 82 ja § 83 mukaisesti.

Aleksanterin koulun perusparannuksen hankesuunnitelma ja väistötilaratkaisu hyväksytään muilta osin jatkosuunnittelun pohjaksi.

Toteutuksen edellytyksenä on, että hankkeelle osoitetaan vuosille 2025–2027 kustannusarvion mukainen määräraha.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään elinvoiman palvelualueen kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän kiinteistöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Virpi Ekholm.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Virpi Ekholm, Jarmo Viljakka, Niko Suoniemi, Anna-Maija Väänänen, Anu Tiira, Anni Andrejeff, Jenni Rämälä, Lauri Savisaari, Matti Taimi, Elina Kalliohaka, Elina Lahti, Petri Mölsä, Jukka Kauppinen, kitiatalous, Tilapalvelut/kirjaamo

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.