§ 2 Kestävän kehityksen strategista johtamista suuntaavan selvityksen hankinta pienhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:613/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

18.3.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Kehityspäällikkö Sanna Mari Huikuri, puh. 050 432 4022, etunimi.m.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan tarkoituksena on tuottaa kaupungin tulevan strategian (valtuustokausi 2025–2028) valmistelijoille analysoitua tietoa, näkemyksiä ja suosituksia kestävän kehityksen teemaan liittyen strategian laadinnan tueksi. Kaupunki valmistelee uuden valtuustokauden alettua vuonna 2025 uuden strategian, jossa halutaan tarkentaa edelleen kestävän kehityksen tavoitteellista huomiointia. Tätä edeltää myös Tampereen toisen kestävän kehityksen paikallisarvioinnin (Voluntary Local Review, VLR) laadinta kevääseen 2025 mennessä. Toimeksiannon tavoitteena on muodostaa kansallisen kestävän kehityksen toimikunnan strategian pohjalta Tampereen kaupungin kestävän kehityksen muutosalueet, joilla viedään eteenpäin tarvittavia systeemisiä muutoksia Tampereella.

Strategia- ja kehittämisyksikkö pyysi tarjouksia kestävän kehityksen strategista johtamista suuntaavan selvityksen laadinnasta. Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja on voimassa, kunnes sopimuksessa yksilöidyt, sopimusvelvoitteet on suoritettu. Sopimusvelvoitteet on suoritettu, kun loppuraportti on luovutettu tilaajalle ja selvitysten tulosten esittelytilaisuus on pidetty. Loppuraportti luovutetaan tilaajalle viimeistään 30.8.2024.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 5.2.2024 kuudelle (6) yritykselle, jotka olivat  AFRY Group Finland Oy (Y-tunnus 1009321-2), Demos Helsinki Oy (2575445-8), FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3), Gaia Consulting Oy (2008574-2), MDI Public (1940671-3) ja Ramboll Finland Oy (0101197-5).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 19.2.2024 kello 12:00 mennessä neljä (4) yritystä: Demos Helsinki Oy, Gaia Consulting Oy, MDI Public ja Ramboll Finland Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjouksen jättäneet yritykset täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

Hinta 40 vertailupistettä
-    Asiantuntijan htp-hinta kerrottuna tarjoajan ilmoittamalla htp-määrällä
Laatu 60 vertailupistettä
-    Lisäkokemus (max pisteet painotettuna 30)
-    Projektisuunnitelma (max pisteet painotettuna 30)

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailumuistiosta.  

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Demos Helsinki Oy (Y-tunnus 2575445-8)

Tarjouskilpailun voittanutta Demos Helsinki Oy:tä (Y-tunnus 2575445-8) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi kehityspäällikkö Sanna Mari Huikuri, puh. 050 432 4022, etunimi.m.sukunimi@tampere.fi. 

Sopimus sitoo palveluntuottajaa heti allekirjoittamishetkestä lukien, mutta Tilaajaa vasta, kun viranhaltijapäätös on lainvoimainen.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Reija Linnamaa. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 23 500 euroa vuodessa eli 23 500 euroa sopimuskauden aikana.

Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtajan päätösvalta asiassa perustuu 1.3.2024 alkaen konsernijohtajan päätökseen 27.2.2024 § 46 (konsernijohtajan toimivaltaan kuuluvan asian siirtäminen viranhaltijan ratkaistavaksi). Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen mukaan konserniryhmän johtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden ja enintään 60 000 euron suuruisten palvelujen hankinnasta konsernihallinnon palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.
 

Päätös

Sopimus kestävän kehityksen strategista johtamista suuntaavan selvityksen hankinnasta tehdään Demos Helsinki Oy:n (Y-tunnus 2575445-8) kanssa, kunnes sopimuksessa yksilöidyt sopimusvelvoitteet on suoritettu.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtaja Reija Linnamaa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 23 500 euroa sopimuskauden aikana. Päätös ei muodosta määräostovelvoitetta. Hankinnan kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 113221, Strategiayksikkö.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.
 

Allekirjoitus

Johtaja Reija Linnamaa

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.