§ 34 Tietopyyntö henkilöstön vaihtuvuudesta Työllisyys- ja kasvupalveluissa

Lataa  Kuuntele 

TRE:706/01.02.01/2024

Päätöspäivämäärä

19.3.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, elinvoiman palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Henkilöstöpäällikkö Mia Sorri, puh. 041 7300 460, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Kirsi Nyman,​ puh. 040 355 9107,​ kirsi.s.nyman@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Työllisyysjohtaja Regina Saari:

Henri Memonen on toimittanut Tampereen kaupungille sähköpostitse seuraavan pyynnön: "Tarkoitukseni on vertailla ammattiryhmittäin TYKAS vakituisissa roolissa ja määräaikaisessa virka- tai työsuhteessa olevien osuutta.Tätä varten kaipaisin siis vuosittain tietoa: Määräaikaisista jotka vakituisessa roolissa ammattiryhmittäin per vuosi (kpl) ja edellä mainituissa rooleissa olevien määräaikaisuuksien alkamisien ja päättymisien kokonaismäärä per ammattiryhmä (kpl). Lisäksi olen kiinnostunut saamaan tietoa virka- ja/tai työsuhteiden ketjutuksesta. Tätä varten pyydän seuraavia tietoja: Maksimimäärää ketjutettujen virka- ja /tai työsuhteiden osalla per henkilö. Ketjutettujen virka- ja/tai työsuhteiden keskiarvo per ammattiryhmä. Keskiarvoinen kokonais virka- ja/tai työsuhteen kokonaispituus per ammattiryhmä."

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluissa henkilöstömäärä on kuntakokeilujen vuoksi vaihdellut suuresti viime vuosina. Kuntakokeiluja on ollut 1.9.2012 - 31.12.2015, 1.8.2017 - 31.12.2018 ja 1.3.2021 - 31.12.2024. Henkilöstömäärä on kuntakokeilujen aikana kasvanut ja  väliaikaiset kuntakokeilut ovat myös edellyttäneet toimiakseen määräaikaisia virka- ja työsuhteita. Esimerkiksi vuonna 2017 henkilöstömäärä oli 135 ja kuntakokeilun aikana vuonna 2023 henkilöstömäärä oli 291. Vertailukelpoisten tietojen koostaminen ja toimittaminen näiltä vuosilta ei ole mahdollista johtuen kuntakokeilusta sekä siihen liittyvistä henkilöstömäärien vaihteluista. Tämän lisäksi kaupunki katsoo, että koska asiakirjoja, joita tietopyyntö koskee, ei ole yksilöity, sillä ei ole julkisuuslain 4 luvun 13 §:n mukaan velvollisuutta tuottaa uutta aineistoa, vaan julkisuuslain mukaisesti luovutetaan viranomaisen hallussa olevia asiakirjoja.

Tampereen kaupungin hallintosäännön 27 §:n mukaan lautakunnan ja sen jaostoja sekä palvelualueita koskevat tietopyynnöt ratkaisee asianomainen palvelualueen johtaja.

 

Päätös

Henri Memosen pyyntö työllisyys- ja kasvupalveluiden henkilöstön vaihtuvuutta koskevien tietojen toimittamisesta hylätään. 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.