§ 2 Verkkosivujen kehittämistyökalun pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:1209/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

21.3.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Heini Kuoppamäki, puh. 0405482674, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on verkkosivujen kehittämistyökalu, joka tulee Tampereen kaupungin eri yksiköissä Tampere.fi-sivuille sisältöä tuottaville sivuosiovastuullisille käyttöön ja jota koordinoi konsernihallinnon strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän viestintäyksikkö.

Tampere.fi-sivusto on kaupungin tärkein viestintäkanava. Tampere.fi-sivusto pyrkii olemaan asukkaille ja muille sivustoa käyttäville arkea sujuvoittava tietosivusto, josta pääsee helposti palveluihin. Tampere.fi kertoo keskeiset ajankohtaisasiat ja kuntalaisen vaikuttamis-mahdollisuudet ja palvelee myös kansainvälisiä käyttäjäryhmiä. Sivusto pyritään tekemään käyttäjäymmärrystä jatkuvasti kerryttäen mahdollisimman asiakaslähtöiseksi sisällöltään ja käyttökokemukseltaan sekä käytettäväksi ja saavutettavaksi kaikilla laitteilla. Verkkosivujen kehittämistyökalun avulla voidaan kerätä verkkosivukohtaista palautetta sivuilla vierailevilta ja pystytään siten kehittämään sivuja ja parantamaan sivuja käyttävien asiakaskokemusta.

Työkalulla

  • tarkastellaan sivukohtaisia palautteita prosessilla, joka mahdollistaa tarkasteluvastuiden työnjaon eri käyttäjien välillä mutta myös palautteiden kokonaiskuvan saamisen;
  • analysoidaan ja käsitellään saatuja sivupalautteita; sekä
  • ymmärretään verkkosivujen kehittämistarve ja priorisoidaan kehitettävät sivut sivustoanalytiikkaa hyödyntäen.

Hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Tampereen kaupunki pyysi tarjouksia verkkosivujen kehittämistyökalusta sähköpostilla kolmelta toimittajalta 28.2.2024. Toimittajat, joille tarjouspyyntö lähetettiin, olivat sellaisia, joiden tarjoama työkalu strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän viestintäyksikön ennakkovertailun perusteella vastasi määritettyjä vaatimuksia työkalulle ja jotka tarjosivat työkalua Suomen markkinoilla verkkolaskutuksen kautta. Hankintaa ei ollut jaettu osiin eikä osatarjouksia hyväksytty. 

Tarjouksen jätti määräaikaan 14.3.2024 klo 12.00 mennessä 2 yritystä:

React & Share Oy (Y-tunnus 2726694-1)
Roidu Oy (Y-tunnus 2177774-0)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen 

Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen 

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu 

Valintaperusteena on halvin hinta. Laatu oli huomioitu vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.  

Kilpailutuksen vertailuhinta muodostui hintakaavalla: käyttöönoton hinta + 24 * jatkuvan palvelun kk-hinta + 12 * lisädomainin kk-hinta.

Vertailuhinnat olivat:

- React & Share Oy;  15 000,00 euroa
- Roidu Oy; 41 161,00 euroa

Tarjousvertailun perusteella esitetään valittavaksi edullisimman tarjouksen tehnyt React & Share Oy:n tarjous. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta määräaikaisella sopimuskaudella 6 600 euroa vuodessa, jonka jälkeen 12 600 euroa vuodessa.


Asiakirjojen julkisuus 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungin tietohallintoyksiköstä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Sisällönhallinnan ja viestinnän ICT-palvelujen ICT-palveluvastaava Leila Virta. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus verkkosivujen kehitystyökalun pienhankinnasta yhden vuoden määräaikaiseksi sopimuskaudeksi tehdään React & Share Oy:n (Y-tunnus 2726694-1) kanssa. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-palveluvastaava Leila Virta.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta määräaikaisella sopimuskaudella 6 600 euroa vuodessa, jonka jälkeen 12 600 euroa vuodessa.

Hankinnan kustannukset vuoden 2024 osalta maksetaan Sivin pienkehityksestä K1130_18_053 ja vuodesta 2025 alkaen prr-osalta J1130_18_053.

Allekirjoitus

Maria Nikkilä, johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.