Päätöksen perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL § 53:n mukaisesta rakennuskiellosta.
Tontille rakennetaan n. 4,0 x 9,15 m suuruinen autokatos, johon sisältyy pieni lämmittämätön varasto. Rakennelman alapuolelle rakennetaan puolilämmin varasto.
Päätöksestä puuttui maininta rakennelman alle sijoittuvasta varastosta, kun asiaa käsiteltiin edellisen kerran 16.1.2024 §2. Koska asian käsittelyssä on 16.1.2024 tapahtunut asiavirhe, asia tulee hallintolain 51 §:n mukaisesti ratkaista uudelleen ja virhe korjata.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Rakennetaan yhden auton autokatos, joka ei muodosta kerrosalaa (avoinna > 30%). Autokatoksen alapuolelle rinteeseen muodostuu puolilämmintä varastotilaa, johon on sisäänkäynti sisäpihan puolelta, kellarin seinä muodostaa samalla tukimuurin, jolle on saatu toimenpidelupa 2021.
Alueella on rakennuskielto. Nykyinen kaava sallii autokatoksen rakentamisen suunnitellulle alueelle, eikä vanhaan kaavaan nähden ole poikkeamista. Tontilla sijaitsee 2017 valmistunut asuinrakennus, eikä tontilla ole vielä rakennettua autosuojaa. Autokatos sijoittuu siten, että pihasta peruuttaminen onnistuu turvallisesti. Etäisyys pohjoispuolen naapurin rajaan on 2500 mm (maan alle jäävän kellarin etäisyys rajasta 1100 mm) ja tähän on saatu naapurin suostumus.”
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu hakijan toimesta. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.
POIKKEAMINEN
Tontti 1088-14 on asetettu rakennuskieltoon 15.2.2024 asti asemakaavan laatimista varten. Siitä poiketen autokatos varastoineen halutaan rakentaa ennen rakennuskiellon päättymistä.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
1) aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Tontti sijaitsee Ala-Pispalan pientaloalueella rajautuen pohjoisessa, idässä ja etelässä pientalotontteihin sekä lännessä Pulkkasaarentiehen. Tontilla sijaitsee vuonna 2017 valmistunut erillispientalo.
Autokatos sijoittuu voimassa olevan asemakaavan rakennusalalle. Vireillä olevaan asemakaavaan nro 8824 on nykyisen asuinrakennuksen lisäksi osoitettu tontin koilliskulmaan 55 k-m2 suuruisen yksikerroksisen rakennuksen rakennuspaikka. Autokatosta varastoineen ei lasketa kerrosalaan. Autokatoksen alla oleva varastotila sijoittuu aiemmin jo luvan saaneen tukimuurin taakse ja se rajautuu kolmelta sivulta maan sisään. Varastolla ei ole vaikutusta alueen yleisilmeeseen, sillä se ei näy kadulle.
Autopaikoista kaavaehdotuksessa todetaan, että autopaikat on hajautettava tontilla siten, että autosäilytys ei hallitse katunäkymää ja piha-aluetta eikä peitä näkymiä maisemaan. Tontille saa kadun varressa sijoittaa vierekkäin enintään kaksi autopaikkaa, joista toinen saa olla katettu.
Suunnitelma noudattaa voimassa olevaa asemakaavaa sekä vireillä olevan asemakaavaehdotuksen määräyksiä. Rakennuksen etäisyydessä rajaan tulee huomioida pohjoispuolella olevan tontin kellarikerroksessa sijaitsevan asunnon ikkunoiden kahdeksan metrin pääikkunaetäisyys. Päätökselle annetut ehdot huomioiden autokatoksen ja kellarin rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Hulevesien käsittelyä Pispalan poikkeamisluvissa on ohjattu siten, että kiinteistön vettä läpäisemättömillä pinnoilla syntyvät hulevedet on ensisijaisesti imeytettävä tontilla. Mikäli imeyttäminen ei ole mahdollista, on vettä läpäisemättömiltä pinnoilta tulevia hulevesiä viivytettävä tontilla siten, että viivytysrakenteiden mitoitustilavuus on 1,5 kuutiometriä jokaista sataa vettä läpäisemätöntä pintaneliömetriä kohden. Viivytysrakenteiden on tyhjennyttävä 12 tunnin kuluessa täyttymisestään ja niissä on oltava suunniteltu ylivuoto. Pihojen päällysteiden on oltava pääosin vettä läpäiseviä. Pihoilla ei sallita suuria päällystettyjä alueita. Asfaltti sallitaan vain auton säilytyspaikalla, kivituhka vain auton säilytyspaikalla ja kulkureiteillä.
Tontti on jo pääosin rakennettu ja raivattu. Tampereen kaupungilla olevien tietojen mukaan rakennuspaikalla ei ole arvokkaita luontokohteita. Mikäli noudatetaan hulevesiä koskevaa ehtoa, poikkeaminen rakennuskiellosta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Tontti sijoittuu valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön (RKY) alueelle. Suunnitelma noudattaa vireillä olevan suojeluasemakaavan periaatteita ja lisäksi Pirkanmaan maakuntamuseon sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnoissa ei ollut hakemuksesta huomautettavaa, joten poikkeaminen rakennuskiellosta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten
kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse tavanomaisen yhden auton autokatoksen rakentamisesta pientaloalueelle. Poikkeaminen rakennuskiellosta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Ottaen huomioon hakijan selvityksen, saadut lausunnot sekä alueen asemakaavallisen tilanteen, asemakaavayksikkö toteaa, että ehtojen mukaan toteutettuna poikkeaminen rakennuskiellosta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu pohjoisessa, idässä ja etelässä pientalotontteihin sekä lännessä Pulkkasaarentiehen. Samalle kiinteistölle on haettu neljästi aikaisemmin poikkeamislupaa. Näistä kaksi on saanut myönteisen päätöksen vuosina 2015 ja 2019, ja kaksi kielteisen päätöksen vuosina 2016 ja 2021. Kohteen pohjoissuunnalla on kaikkiaan 14 aikaisempaa lupahakemusta, joista kukin on saanut myönteisen päätöksen. Päätökset on annettu vuosina 2008, 2009, 2012, 2015, 2017, 2019, 2020, 2022, sekä kaksi vuosina 2010, 2011 ja 2014. Kohteen itäsuunnalla on kaksi aikaisempaa hakemusta, joille on myönnetty lupa poiketa vuosina 2020 ja 2022. Myös kohteen kaakkoissuunnalla on kaksi aikaisempaa lupahakemusta, jotka ovat saaneet myönteisen päätöksen vuosina 2013 ja 2021. Kohteen länsipuolella on kolme aikaisempaa lupahakemusta, joista kaksi on saanut myönteisen päätöksen: toinen vuonna 2008, ja toinen vuonna 2020. Yhden lupahakemuksen käsittely on kesken.
Asemakaava: Tontin pääkäyttötarkoitus on asunto- tai liikerakennusten korttelialue. Tonttitehokkuus e= 0,50. Rakennusala sijaitsee tontin pohjois- ja länsireunoilla.
Lausunnot
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. Poikkeamishakemus on salassa pidettävä Tietosuojalain 29 §:n perusteella.
Suunnitelmat: Autokatos sijoittuu tontin luoteiskulmaan ja sen mitat ovat n. 4,0 x 9,15 metriä. Julkisivut ovat harmaata puuta ja kattomuoto on loiva lapekatto.