Päätöksen perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Uuden pääpoliisiaseman katolle sijoitetaan laajoja IV-konehuoneita, jotka sijaintipaikastaan ja laajuudestaan johtuen eivät täytä ullakon tunnusmerkkejä vaan muodostavat kerroksen ja asemakaavan mukainen kerrosluku ylittyy.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Haetaan lupaa poikkeamiselle asemakaavan kerrosluvusta johtuen katolle tulevan iv-konehuoneen laajuudesta (iv-konehuonekerros ei täytä ullakon tunnusmerkkejä). Asemakaavassa kerrosluku IV, rakennetaan V. Iv-konehuoneen laajuuteen vaikuttaa konehuoneeseen tulevan tekniikan määrä ja asettelu. Suunnitelmissa iv-konehuonekerros on julkisivullisesti käsitelty vastaavalla tavalla kuin toimistokerrokset ja iv-koneiden ilmanottosäleiköt asetettu julkisivujaon mukaisesti ikkuna-aukkoja vastaaviin paikkoihin. Verrattuna kaavan mukaiseen suunnitteluratkaisuun, on tällä ratkaisulla saatu rakennuksen julkisivuista ja massoittelusta kaupunkikuvallisesti yhtenäisempi sekä selkeämpi kokonaisuus.”
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu hakijan toimesta. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.
POIKKEAMINEN
Asemakaavassa tontin 1665-4 suurin sallittu kerrosluku on neljä (IV). Siitä poiketen IV-konehuoneet muodostavat yhden lisäkerroksen ja kerrosluku ylittyy yhdellä kerroksella.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
1) aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Tontti sijaitsee Vihinojan muuttuvalla teollisuusalueella rajautuen pohjoisessa vesilaitoksen alueeseen, idässä Viinikankatuun, etelässä rakentamattomaan hallinto- ja virastorakennusten sekä yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten tonttiin, sekä lännessä katualueeseen sekä yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten alueeseen.
Asemakaavassa tontin suurin sallittu kerrosluku on neljä. IV-konehuoneet muodostavat viidennen kerroksen. Suunnitelmissa iv-konehuonekerros on julkisivullisesti käsitelty vastaavalla tavalla kuin toimistokerrokset ja iv-koneiden ilmanottosäleiköt asetettu julkisivujaon mukaisesti ikkuna-aukkoja vastaaviin paikkoihin. Verrattuna kaavan mukaiseen suunnitteluratkaisuun, on tällä ratkaisulla saatu rakennuksen julkisivuista ja massoittelusta kaupunkikuvallisesti yhtenäisempi sekä selkeämpi kokonaisuus. Korotuksen myötä tontin rakennusoikeus ei ylity. Esitetty poikkeaminen kerrosluvusta ei ole väljäksi jäävällä alueella ongelma ja se voidaan sallia. Poikkeaminen asemakaavan kerrosluvusta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Rakennuksen kerroslukumäärän lisäämisellä ei ole vaikutuksia luonnonympäristöön, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse rakennuksen korottamisesta yhdellä kerroksella, rakennusoikeuden puitteissa, rakennuskannaltaan väljäksi jäävällä alueella. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Ottaen huomioon hakijan selvityksen ja alueen asemakaavallisen tilanteen asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan kerrosluvusta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Kartat: Sijaintikartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu pohjoisessa vesilaitoksen alueeseen, idässä Viinikankatuun, etelässä rakentamattomaan hallinto- ja virastorakennusten sekä yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten tonttiin, sekä lännessä katualueeseen sekä yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten alueeseen. Kohteen koillissuunnalla on kaksi aikaisempaa lupahakemusta, jotka ovat saaneet myönteisen päätöksen vuosina 1998 ja 2018. Asemakaavassa tontin pääkäyttötarkoitus on hallinto- ja virastorakennusten sekä yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten korttelialue. Suurin sallittu kerrosluku on neljä (IV).
Aineisto: Korotettavassa rakennusosassa on viisi kerrosta. Ylin kerros, jossa IV-konehuoneet sijaitsevat, on ulkoasultaan ja aukotukseltaan alempien kerrosten kaltainen. Korkea osan ympärillä on laajoja 1-2-kerroksisia rakennusosia. Poikkeamishakemuksessa on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. Liitteen verkkojulkisuutta on rajattu Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 7) kohdan perusteella.