Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia logistiikka-alan ajoneuvojen seurantalaitteista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti neljän vuoden sopimuskaudeksi. Hankintaan sisältyy optioehto, jonka mukaan sopimusta on mahdollista jatkaa yhden vuoden optiokaudella.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 19.1.2024 kolmelle (3) yritykselle, jotka olivat: Abax Finland Oy (Y-tunnus 2598383-2), GSGroup Finland Oy (Y-tunnus 0973454-5) ja Mapon Finland Oy (Y-tunnus 2391546-5).
Tarjouksen jättivät määräaikaan 2.2.2024 klo 12 mennessä Abax Finland Oy (Y-tunnus 2598383-2) ja Mapon Finland Oy (Y-tunnus 2391546-5).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Molemmat tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:
Hinta, painoarvo 60 % ja Laatu, painoarvo 40 %. Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Mapon Finland Oy (Y-tunnus 2391546-5), joka esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo annetulla ajoneuvomäärällä on sitoumuksetta 31 270 euroa (alv 0%) sopimuskauden aikana. Lopullinen kokonaiskustannus toteutuneen tarpeen mukaisesti, kuitenkin alittaen 60 000 euroa sopimuskaudella, mahdollinen optiokausi mukaan lukien. Sopimuskausi alkaa 3.6.2024. Tilaaja päättää option käytöstä erikseen.
Hankinnan kustannukset kohdennetaan Tredun eri kustannuspaikoille.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Sami Huntus, hankintasuunnittelija Piritta Simonen sekä asiantuntijatyöryhmä Tredun logistiikka-alalta.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii koulutuspäällikkö Sami Huntus.
Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen.)