§ 8 Ajoneuvojen seurantalaitteiden pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:301/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

26.3.2024

Päätöksen tekijä

Koulutusjohtaja, Hervannan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Sami Huntus puh. 040 8012630, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia logistiikka-alan ajoneuvojen seurantalaitteista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti neljän vuoden sopimuskaudeksi. Hankintaan sisältyy optioehto, jonka mukaan sopimusta on mahdollista jatkaa yhden vuoden optiokaudella.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 19.1.2024 kolmelle (3) yritykselle, jotka olivat: Abax Finland Oy (Y-tunnus 2598383-2), GSGroup Finland Oy (Y-tunnus 0973454-5) ja Mapon Finland Oy (Y-tunnus 2391546-5).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 2.2.2024 klo 12 mennessä Abax Finland Oy (Y-tunnus 2598383-2) ja Mapon Finland Oy (Y-tunnus 2391546-5).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Molemmat tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

Hinta, painoarvo 60 % ja Laatu, painoarvo 40 %. Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Mapon Finland Oy (Y-tunnus 2391546-5), joka esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.  

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo annetulla ajoneuvomäärällä on sitoumuksetta 31 270 euroa (alv 0%) sopimuskauden aikana. Lopullinen kokonaiskustannus toteutuneen tarpeen mukaisesti, kuitenkin alittaen 60 000 euroa sopimuskaudella, mahdollinen optiokausi mukaan lukien. Sopimuskausi alkaa 3.6.2024. Tilaaja päättää option käytöstä erikseen.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan Tredun eri kustannuspaikoille.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Sami Huntus, hankintasuunnittelija Piritta Simonen sekä asiantuntijatyöryhmä Tredun logistiikka-alalta.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii koulutuspäällikkö Sami Huntus.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen.)

Päätös

Sopimus Tampereen seudun ammattiopisto Tredun logistiikka-alan ajoneuvojen seurantalaitteista neljän vuoden sopimuskaudeksi tehdään esityksen mukaisesti Mapon Finland Oy:n (Y-tunnus 2391546-5) kanssa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo annetulla ajoneuvomäärällä on sitoumuksetta 31 270 euroa (alv 0%) sopimuskauden aikana. Lopullinen kokonaiskustannus toteutuneen tarpeen mukaisesti, kuitenkin alittaen 60 000 euroa sopimuskauden aikana, mahdollinen optiokausi mukaan lukien.

Sopimuskausi alkaa 3.6.2024. Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Option käytöstä tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.