§ 14 Autoalan korjaamolaitteiden pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:777/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

5.4.2024

Päätöksen tekijä

Koulutusjohtaja, Hervannan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Ilkka Hakala, puh. 040 8439134, lehtori Erkka Javanainen puh. 040 1306763, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia autoalan korjaamoympäristöön hankittavista laitteista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 19.2.2024 neljälle (4) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Finnkone Oy (Y-tunnus 0995353-7), Suomen Työkalu Oy (Y-tunnus 1883915-4), Tecalemit Oy (Y-tunnus 2200221-8) ja Wihuri Oy (Y-tunnus 2557856-2).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 4.3.2024 klo 16 mennessä kaikki yllä mainitut neljä yritystä.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

·        Hinta, painoarvo 40 %.

·        Laatu, painoarvo 60 %. Laadun osalta arvioidaan:

o   Tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet (esim. nostokyky, koko)

o   Soveltuvuus opetuskäyttöön huomioiden käyttöohje ja laitteen merkinnät.

o   Huolto- ja varaosapalvelujen saatavuus.

 

Tarjouspyynnön kohteena oli seuraavat laitepositiot: 1. Saksinostin (2 kpl), 2. 2-pilari autonostin (2 kpl), 3. 2-pilarinostin (1 kpl) ja 4. Pakokaasun poistoputki letkulla (2 kpl).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin että jokainen laitepositio vertaillaan erikseen, mutta kokonaistarjouksesta saa etua vertailussa. Kaikki tarjoajat tekivät kokonaistarjouksen.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailun perusteella esitetään korjaamolaitteet hankittavaksi seuraavasti:

1. Saksinostin (2 kpl): Finnkone Oy; Effemme Evelution 35 UP, hinta 13 900 euroa (alv 0%)/2 kpl.

2. 2-pilari autonostin (2 kpl): Suomen Työkalu Oy; Nussbaum Smart Lift 2.40 SL, hinta 11 800 euroa (alv0%)/ 2kpl.

3. 2-pilarinostin (1 kpl): Wihuri Oy; Nussbaum HF3S5000DG, hinta 12 500 euroa (alv 0%).

4. Pakokaasun poistoputki letkulla (2 kpl): Wihuri Oy; Worky-pakokaasunpoistovarsi GSBAN6, hinta 7 600 euroa (alv 0%)/ 2 kpl.

Hintoihin sisältyy laitteiden ominaisuudet ja varusteet tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, toimitus, nostimien osalta paikoilleen asennus, käyttöohjeet ja käytönopastus.

Toimitusaika on toukokuun 2024 loppuun mennessä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 45 800 euroa (alv 0%).

Hankinta tehdään Kuntarahoitus Oyj:n leasingrahoituksella.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Ilkka Hakala, lehtori Erkka Javanainen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun autoalan korjaamoympäristöön hankitaan pienhankintana korjaamolaitteet esityksen mukaisesti.

Hankinnan kokonaiskustannukset ovat yhteensä 45 800 euroa (alv 0%). Hankinta tehdään Kuntarahoitus Oyj:n leasingrahoituksella.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.