Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 6.3.2024

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 9 TKL:n yhtiöittämisselvitystä koskeva katsaus 

TRE:1139/00.01.03/2024

Valmistelija

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Ville Taivassalo, puh. 041 730 5437, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen, puh. 0400 172 328, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 16.5.2023 § 48 Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen (TKL) yhtiöittämisselvityksen valmistelun aloittamisesta vuoden 2023 aikana. Konsernijaosto hyväksyi 22.8.2023 § 70 Nyssen oman tuotannon roolia koskevat strategiset periaatelinjaukset yhtiöittämisselvityksen perustaksi. Edellisen pohjalta yhtiöittämisselvitys hyväksyttiin laadittavaksi siten, että nykyisen liikelaitoksen toiminta jatkuisi mahdollisessa yhtiömuodossa pitkälti nykyisen kaltaisena ja merkittävät toiminnalliset muutokset koskisivat varikkoratkaisua ja siirtymistä sähköiseen liikennöintiin. Näin ollen yhtiöittämisselvityksen yhteydessä ei ole arvioitu missään vaiheessa esimerkiksi omasta tuotannosta luopumista. Oman tuotannon tarvetta myös jatkossa on arvioitu konsernijaoston elokuun 2023 päätöksen perusteluissa.

Yhtiöittämisselvityksen käytännön toteutusta varten perustettiin syksyllä 2023 ohjausryhmä, johon TKL:n henkilöstöä pyydettiin nimeämään henkilöstön edustaja. Ohjausryhmässä on edustettuna omistajaohjausyksikkö, joukkoliikenteen tilaaja sekä Tampereen kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johto ja henkilöstön edustaja.

Työn käytännön toteutusta varten tilattiin KPMG Oy Ab:ltä yhtiöittämisselvitys. Yhtiöittämisselvityksessä on mm. pyritty selvittämään nykyisen liikelaitosmallin ja mahdollisen osakeyhtiömallin vahvuuksia ja heikkouksia suhteessa kaupungin tavoitteeseen, jossa oma tuotanto säilytetään myös jatkossa merkittävänä linja-autoliikenteen tuottajana ja oman tuotannon kilpailukyky on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla. Lisäksi osakeyhtiömallin osalta on pyritty hahmottamaan mahdollisia selkeästi nykyisen toimintamalliin mukaiseen järjestelyyn vaikuttavia tekijöitä. Yhtiöittämisselvityksen rinnalla päivitettiin myös joukkoliikenteen tilaajan toimesta selvitys TKL:n kustannuskilpailukyvystä.

Nykyisellä liikelaitosmallilla ja mahdollisella osakeyhtiömallilla on molemmilla omia vahvuuksiaan, mutta myös heikkouksiaan. Toimintaa on mahdollista kehittää molemmissa malleissa. Samoin joukkoliikenteen tilaajan ja in-house osakeyhtiönä toimivan yhtiön välille on mahdollista rakentaa sopimusrakenne, joka pitää sisällään nykymuotoisen sisäisen allianssirakenteen elementit. Mahdollinen TKL Oy tuottaisi palvelua ainoastaan Tampereen kaupungille ja käytännössä sen liikevaihto muodostuisi kaupungin ostoista. TKL Oy olisi siis kaupungin in-house-yhtiö.

Yhtiöittämisselvityksen ohjausryhmä on omassa arviossaan päätynyt yksimielisesti siihen, että se esittää ensi vaiheessa kaupungin johtoryhmälle, että yhtiöittämisselvityksen perusteella Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen toiminta yhtiöitetään (”TKL Oy”:ksi)”.

Ohjausryhmä on perustellut esityksensä mm.
- osakeyhtiömuoto mahdollistaa toiminnan kehittämisen, johtamisen ja talouden kokonaisvaltaisemman (mm. investoinnit) hallinnan
- osakeyhtiömuoto (in-house sidosyksikkö) mahdollistaa myös nykyisen sisäisen allianssimuotoisen toimintamallin jatkamisen ja edelleen kehittämisen
- henkilöstön työhyvinvointiin osakeyhtiömuoto tarjoaa kokonaisuudessaan enemmän TKL:n henkilöstöä ja toimintakokonaisuutta palvelevia mahdollisuuksia
- KPMG:n tekemän yhtiöittämisselvityksen johtopäätökset ja suositukset ovat selkeästi osakeyhtiömuotoisen toiminnan kannalla
- lisäksi ohjausryhmä on tiedostanut sen, että kaupungin organisaatiossa yhden liikelaitosmuotoisen toimintayksikön säilyttäminen edellyttäisi vahvoja perusteita nimenomaisesti liikelaitosmuodon puolesta

Yhtiöittämisselvityksen etenemistä on käsitelty sekä kaupungin että TKL:n yhteistoimintaryhmässä. Kuntia koskevan yhteistoimintalain (631/2021) mukaan työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa on neuvoteltava palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteista, jos vaikutuksena voi olla liikkeen luovutus (liikelaitoksen yhtiöittäminen). Yt-neuvottelu on käytävä ennen päätöksentekoa liikkeen luovutuksesta, jotta päätöksenteossa voidaan huomioida henkilöstön edustajien kannanotot. Edellä mainittu neuvottelu on pidetty 21.2.2024. Asian käsittelyä henkilöstön kanssa jatketaan mm. TKL:n yhteistoimintaryhmässä 18.3.2024. TKL:n henkilöstölle pidetään asiaa koskevat infotilaisuudet viikoilla 10 ja 11.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2024 hyväksymisen yhteydessä (13.11.2023 § 165) asettanut TKL:lle toiminnallisen tavoitteen ”Liikelaitoksen yhtiöittämisestä on tehty selvitys yhdessä omistajaohjausyksikön kanssa”. Tavoitteen mittarina on ”Toimenpiteet ja toteutustilanne; selvitys valmistunut: Kyllä/Ei”. Selvitys on valmistunut ja tavoite tältä osin toteutunut. Asiasta on mahdollista tehdä päätöksiä kaupungin hallintosäännön mukaisesti luottamuselimissä. Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee osaltaan asiaa mahdollisesti 19.3.2024.

KPMG Oy Ab esittelee laadittua yhtiöittämisselvitystä kokouksessa. Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja sekä omistajaohjauksen controller kertovat kokouksessa liikelaitoksen johtokunnalle ohjausryhmän esityksen perusteet ja asiaan liittyvän päätöksenteon arvioidun vaiheistuksen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää,
että asia merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus merkittiin tiedoksi.