Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 4.4.2024

§ 16 Esitys määrärahaksi lisätalousarvioon hiilineutraali Tampere 2030 -tavoitteen saavuttamiseksi 

TRE:2726/02.07.01/2023

Valmistelijan yhteystiedot

Kalustopäällikkö Kalle Keinonen, puh. 050 376 9213, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen, puh. 0400 172 328, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen kaluston uusiminen vastaamaan sähköisen liikenteen ja Tampereen kaupungin asettamien hiilineutralisuustavoitteiden saavuttamista edellyttää merkittäviä kalustoinvestointeja. Yksin vuonna 2025 ikääntyy 12 dieselbussia, jotka tulevat korvattaviksi. Korvausinvestoinneissa tarkoituksenmukaista on suosia vanhan diesel-teknologian sijaan ympäristöystävällisiä sähköbusseja, joiden hankinta on kilpailutettu ja mahdollista toteuttaa optiota käyttäen. Tilaajan tarpeet huomioiva investointiohjelma tulee lähivuosina huomattavassa määrin rasittamaan mahdollisesti yhtiömuodossa toimintaa jatkavaa liikelaitosta, Tämän vuoksi on perusteltua aikaistaa tulevia sähköbussihankintoja nykyisten toimitilojen mahdollistamissa puitteissa.

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunnan kokouksessa 6.3.2024 johtokunnan jäsen Pekka Kivekäs esitti
että ”koska toimittajalta on saatu tieto, että optiota käyttäen olisi mahdollista vielä vuoden 2024 aikana saada lisää sähköbusseja, tulee seuraavaan johtokunnan kokoukseen valmistella esitys sähköbussioption käytöstä ja sen rahoittamiseksi tarvittavasta lisätalousarviosta.” Kivekkään ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kalustopäällikkö Kalle Keinonen on tiedustellut tämän perusteella toimittajan mahdollisuuksia optioautojen tilaamiseen niin, että ne lisäautot saatavissa käyttöön vuoden 2024 aikana. Neuvotteluissa toimittajan, YES-EU Oy:n kanssa on käynyt ilmi, että seitsemän auton lisätilaus toimitettavaksi kuluvana vuonna on mahdollista, mikäli sitova päätös option käyttämisestä on ilmoitettu toimittajalle 26.4.2024. Tämän jälkeen optiota ei voi käyttää enää tänä vuonna, niin että autot ehtisivät käyttöön vuoden 2024 aikana.

Lisäautojen määrä voi olla tässä kohtaa enintään seitsemän autoa, sillä suurempien määrien lataaminen Nekalan vanhentuneella varikolla edellyttäisi uuden liittymän ja ns. puistomuuntamon hankkimista ja niiden toimittaminen kestäisi liian pitkään ehtiäkseen palvelemaan näitä autotilauksia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää,

esittää seitsemän sähköbussin hankkimiseksi 3,8 miljoonan euron suuruista investointimenojen lisäystä TKL:n osalta vuoden 2024 talous- ja menoarvioon ja

esittää lisätalousarvio käsittelemistä tältä osin Tampereen kaupunginvaltuuston 22.4.2024 olevassa kokouksessa ja

että mikäli esitetty lisätalousarvio tältä osin tulee hyväksytyksi toimitusjohtaja Pekka Pirhonen oikeutetaan tekemään seitsemää Yutong E 15 -sähköbussia koskeva lisätilaus kilpailutetun hankintasopimuksen optioehtojen mukaisesti, niin että autojen toimitus tapahtuu 31.12.2024 mennessä.

Päätös

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää,
esittää seitsemän sähköbussin hankkimiseksi 3,8 miljoonan euron suuruista investointimenojen lisäystä TKL:n osalta vuoden 2024 talous- ja menoarvioon ja

että mikäli esitetty lisätalousarvio tältä osin tulee hyväksytyksi toimitusjohtaja Pekka Pirhonen oikeutetaan tekemään seitsemää Yutong E 15 -sähköbussia koskeva lisätilaus kilpailutetun hankintasopimuksen optioehtojen mukaisesti, niin että autojen toimitus tapahtuu 31.12.2024 mennessä.

Eriävä mielipide

  • Ks. liite.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aluksi esittelijä muutti päätösesitystään kuulumaan seuraavasti:

”Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää,
että asia palautetaan valmisteluun ja
että valmistelun yhteydessä selvitetään sähköbussien lisähankintaa koskien
vaihtoehtoiset rahoitusratkaisut kustannuksineen, sekä toimittajan valmiudet
ajoneuvojen toimittamiseen ja

että lisähankintaa koskeva päätös tehdään näiden tietojen pohjalta, sekä
huomioiden tehtävän yhtiöittämisratkaisun vaikutukset hankintaprosessiin.”

Puheenjohtaja totesi esittelijän muuttaman päätösehdotuksen olevan käsittelyn pohjana.

Käsittelyn aikana jäsen Kivekäs teki seuraavan vastaehdotuksen:

”Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää,
esittää seitsemän sähköbussin hankkimiseksi 3,8 miljoonan euron suuruista investointimenojen lisäystä TKL:n osalta vuoden 2024 talous- ja menoarvioon ja

että mikäli esitetty lisätalousarvio tältä osin tulee hyväksytyksi toimitusjohtaja Pekka Pirhonen oikeutetaan tekemään seitsemää Yutong E 15 -sähköbussia koskeva lisätilaus kilpailutetun hankintasopimuksen optioehtojen mukaisesti, niin että autojen toimitus tapahtuu 31.12.2024 mennessä.”

Jäsen Hinkka kannatti Kivekkään esitystä.

Puheenjohtaja tiedusteli voidaanko Kivekkään ehdotus hyväksyä yksimielisesti. Koska johtokunta ei ollut yksimielinen, pyysi puheenjohtaja niitä johtokunnan
jäseniä jotka kannattavat esittelijän ehdotusta äänestämään ”jaa” ja niitä jotka kannattavan Kivekkään ehdotusta äänestään ”ei”.
Äänestyksessä ”jaa” äänesti jäsen Kuortti ja ”ei” äänestivät jäsenet Hinkka, Kallio, Kivekäs, Luhtalampi, Majava ja Tolonen.
Puheenjohtaja totesi Kivekkään esityksen tulleen johtokunnan päätökseksi äänin 6-1.

Jäsen Kuortti ilmoitti jättävänsä eriävän mielipiteen.

Tiedoksi

Toimielinpalvelut, Männikkö Jukka, Vuojolainen Arto