§ 44 Kaupunkiympäristön sähköisten järjestelmien suunnittelun puitesopimus

Lataa  Kuuntele 

TRE:3342/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

10.4.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Jani Keskinen, puh. 040 759 1860, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin hankintapalvelut pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta kaupunkiympäristön (yleiset ulkoalueet) valaistus- , sähkö- ja tietoliikennealan asiantuntijapalveluista. Sopimuskausi on kaksi vuotta + kahden vuoden optiokausi.

Puitejärjestelyyn valitaan viisi palveluntuottajaa. Yksittäiset toimeksiannot tilataan puitejärjestelyyn valituilta Toimittajilta puitejärjestelyn ehtojen mukaan.

Hankintamenettelynä on hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palvelun hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA- palvelussa 11.2.2024. Tarjousten jättöaika oli 12.3.2024 klo 12 asti,​ mutta hankinnan tarjousaikaa pidennettiin 14.3.2024 klo 12 asti.

Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei ollut hankkeiden hallinnan ja riskienhallinnan vuoksi tarkoituksenmukaista

Tarjouksen jätti määräaikaan 15.3.2024 klo 12 mennessä seuraavat kahdeksan (8) tarjoajaa:

  • Finnmap Infra Oy (0921976-2)
  • Insplan Oy (2661368-1)
  • Nodeon Finland Oy (2538755-5)
  • Proxion Plan Oy (2261569-8)
  • Ramboll Finland Oy (0101197-5)
  • Sitowise Oy (2335445-0)
  • WhiteNight Lighting Oy (2540622-6)
  • WSP Finland Oy (0875416-5)


Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.

Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden (pois lukien rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko- otteen tarkastaminen) ennen hankintapäätöstä. Tarjoajien tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu Vastuugroup- palvelusta. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset lukuun ottamatta Proxion Plan Oy:n tarjousta. Tarjouspyynnössä oli ehdoton vaatimus, että perättäisten SKOL- luokkien hinnat eivät voi erota toisistaan enempää kuin 30 %, laskettuna alemmasta SKOL- luokasta. Proxion Plan Oy:n tarjouksessa SKOL 06 ja SKOL 05 hinnat erosivat enemmän kuin 30 % laskettuna alemmasta SKOL- luokasta. Proxion Plan Oy:n (2261569-8) tarjous suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista,​ jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen,​ jos 
tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikön on hylättävä tarjous,​ jos tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johtuvat 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.

Finnmap Infra Oy:ltä pyydettiin selvitystä poikkeuksellisen alhaisesta hinnasta. Finnmap Infra Oy toimitti hankintayksikölle hyväksyttävän selvityksen tarjouksen hinnoista määräaikaan 20.3.2024 klo 14 mennessä.

Insplan Oy:ltä pyydettiin selvitystä poikkeuksellisen alhaisesta hinnasta. Insplan Oy toimitti hankintayksikölle hyväksyttävän selvityksen tarjouksen hinnoista määräaikaan 20.3.2024 klo 14 mennessä.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta- laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

Hinta, max. 50 vertailupistettä
Laatu, max. 50 vertailupistettä
     - Toiminta- ja laatusuunnitelman maksimipisteet ovat 20.
     - Lisäkokemusreferensseistä saatavat maksimipisteet ovat 30.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.

Hinta:

Tarjouksen vertailuhinta saadaan laskemalla tilaajan ilmoittamilla tunneilla painotetut tarjoajan tarjoamat SKOL- luokkien arvonlisäverottomat tuntihinnat yhteen. Kokonaishinnaltaan (vertailuhinta) edullisin tarjous saa 50 pistettä. Muiden tarjoajien hinnan vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla:

pienin annettu arvo
--------------------------- *maksimipisteet 50.
tarjottu arvo

Laatu:

Toiminta- ja laatusuunnitelma sekä lisäkokemusreferenssit pisteytetään tarjouspyynnön liitteessä kuvatuilla perusteilla. 

Laadun vertailupisteet lasketaan seuraavasti:

Toiminta- ja laatusuunnitelman osalta vertaillaan seuraavia päätekijöitä:

  1. Palvelun järjestäminen, resurssointi, painoarvo 50 (max. 27 pistettä)
  2. Prosessien toimivuus, painoarvo 20 (max. 15 pistettä)
  3. Riskienhallinta, painoarvo 10 (max. 15 pistettä)
  4. Asiakaspalvelu ja yhteystyö, painoarvo 15 (max. 15 pistettä)
  5. Muut tunnistetut tekijät, painoarvo 5 (max. 3 pistettä)

 

Päätekijät on jaoteltu edelleen vertailtaviin alakohtiin, jotka on yksilöity tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä.

  • Kunkin päätekijän alakohdan pisteet lasketaan yhteen (esim. riskienhallinta max. 15 pistettä).
  • Päätekijän alakohtien tuottamat pisteet painotetaan kyseisen päätekijän painoarvon mukaisesti siten, että korkeimmat pisteet saanut tarjoaja, saa päätekijän painoarvon osoittamat täydet pisteet.


Muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan tähän kaavalla:

tarjoajan pisteet
------------------------------------ * päätekijän painoarvo.
korkeimmat saadut pisteet.

Lopuksi lasketaan yhteen päätekijöiden painotetut pisteet. Korkeimmat painotetut pisteet saanut tarjoaja saa vertailuun toiminta- ja laatusuunnitelman kokonaispainoarvon osoittamat täydet 20 pistettä. Muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan tähän kaavalla:

tarjoajan pisteet
----------------------------------- * maksimipisteet 20.
korkeimmat saadut pisteet

Lisäkokemusreferenssit
Tarjoaja voi saada lisäkokemusreferensseistä 2 pistettä / lisäkokemusreferenssi. Maksimipistemäärä lisäkokemusreferensseistä on 30 pistettä.

Laatuvertailut perusteluineen sekä kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä 1 olevasta vertailutaulukosta.

Edellä mainitun perusteella viisi (5) kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjousta seuraavassa sijajärjestyksessä tekivät:

  1.  Finnmap Infra Oy (0921976-2)
  2. Sitowise Oy (2335445-0)
  3. Nodeon Finland Oy (2538755-5)
  4. WSP Finland Oy (0875416-5)
  5. WhiteNight Lighting Oy (2540622-6)

 

Edellä mainitut viisi tarjoajaa esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi. Valittavaksi esitettävien yritysten on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimivat Tampereen kaupungin hankintapalveluista hankinta-​asiantuntija Teemu Mäki. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat tilaajan eri yksiköistä koottu asiantuntijatyöryhmä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (37 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu-​ ja vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Proxion Plan Oy (2261569-8) tarjous suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.

Hankintasopimukset Kaupunkiympäristön (yleiset ulkoalueet) valaistus-, sähkö- ja tietoliikennealan asiantuntijapalvelujen hankinnasta tehdään seuraavien yritysten kanssa: 

  • Finnmap Infra Oy (0921976-2)
  • Nodeon Finland Oy (2538755-5)
  • Sitowise Oy (2335445-0)
  • WhiteNight Lighting Oy (2540622-6) 
  • WSP Finland Oy (0875416-5)

 

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoituksesta ja on kaksivuotinen. Sopimusta voidaan jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on noin 500 000,00 euroa vuodessa.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Option käyttöönottamisesta tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.