Päätöksen perustelut
Tampereen Infra Oy on vuonna 2020 tehnyt sopimuksen palveluntuottajan kanssa sepelin puhdistuksesta Lielahden lumenvastaanottopaikan alueella. Työssä on pilotoitu käytetyn hiekoitussepelin puhdistamista uusiokäyttöön soveltuvaksi. Samassa yhteydessä edistettiin alueen siistimistä vuosien mittaan lumikuormien mukana kulkeutuneista sepeleistä.
Tampereen kaupunki ja Tampereen Infra Oy ovat jo pitkään yhteistyössä miettineet hiekoitussepelin kierrätysmahdollisuuksia. Puhdistuspilottiin osapuolet päätyivät yhteistyössä, kun työmenetelmää oli aiemmin testattu kaupungin toimittamalle koe-erälle. Lisäksi työmenetelmää oli testattu ainakin Espoon kaupungin toimesta.
Pilotin toteuttamisessa ovat painottuneet erityisesti kaupungin strategiset ilmastotavoitteet ja kiertotalouden edistäminen. Taloudellisesta näkökulmasta tavoitteena on ollut, että uusiokäytettävää sepeliä saataisiin hankittua likimain vastaavin kustannuksin kuin neitseellistä sepeliä. Tampereen Infran, joka vastaa kaupungin katu- ja muiden yleisten alueiden liukkaudentorjunnasta materiaalihankintoineen, intressi ei ainakaan pilotointivaiheessa ole ollut kustannussäästöjen aikaansaaminen.
Pilotointi ei sujunut suunnitellusti – uusiokäyttöön soveltuvan materiaalin osuus puhdistettavasta sepelistä jäi ennakoitua huomattavasti vähäisemmäksi, lisäksi puhdistettu materiaali soveltui heikosti uusiokäyttöön. Pääosa käsitellystä sepelistä kuljetettiin myöhemmin muihin käyttökohteisiin.
Työstä maksettavasta korvauksesta muodostui Tampereen Infra Oy:n ja valitun palveluntuottajan välille näkemyseroja. Näkemyseroja ei saatu soviteltua ja ne johtivat oikeuskäsittelyyn, minkä tuloksena Tampereen Infra Oy joutui käräjäoikeuden lainvoimaisen päätöksen (Tuomio 27.10.2023, ratkaisunumero 1012 9542) nojalla korvaamaan palveluntuottajalle sopimukseen perustuvana maksamattomana korvauksena 30 000,00 euroa sekä 7 897,40 euroa kyseiseen korvaukseen liittyviä viivästyskorkokuluja. Palveluntuottaja velvoitettiin maksamaan Tampereen Infra Oy:n 578,17 euroa korvauksena sähköenergian käytöstä. Lisäksi kumpikin osapuoli velvoitettiin maksamaan omat oikeudenkäyntikulunsa. Edellä kerrotun pohjalta Tampereen Infra Oy:n maksettavaksi kertyi korvauksia yhteensä 37 319,23 euroa.
Tampereen Infra Oy on tehnyt Tampereen kaupungille esityksen kustannuksiin osallistumisesta. Esitys on perustunut siihen, että pilotointi tehtiin yhteistyössä ja kaupunki sai hyötyä alueen siistiytymisestä.
Kaupunki on arvioinut Tampereen Infra Oy:n esitystä. Kaupunki toteaa, että oikeudellisesta näkökulmasta kustannusvastuu kohdistuu käräjäoikeuden tuomion perusteella yksinomaan Tampereen Infra Oy:lle. Kaupunki on arvioinut, että luonteeltaan hankinta on muistuttanut yhteishankintaa, vaikka Tampereen kaupunki ei ole toiminut sopimusosapuolena. Asian selvittelyn pohjalta voidaan todeta, että hankintaa on valmisteltu yhteistyössä ja lisäksi kaupungin edustaja on osallistunut palvelusopimuksen aikaiseen kanssakäymiseen. Tampereen Infra Oy:n ja kaupungin edustajat ovat yhdessä keskustelleet hankinnan aikaisista keskeisistä kysymyksistä ja muodostaneet näkökantoja ilmenneisiin haasteisiin, jotka johtivat lopulta oikeudenkäyntiin jälkikäteen maksettavine korvauksineen. Edellä kerrotun pohjalta kaupunki katsoo, että sen on perusteltua osallistua Tampereen Infralle maksettaviksi määrättyihin korvauskustannuksiin 50 % osuudella. Kaupungin maksuosuudeksi muodostuu täten 0,5 x 37 319,23 = 18 659,62 euroa.
Toimivalta:
Delegointipäätöksen perusteella (Mikko Nurminen TRE:375/02.05.00/2024, Kaupunkiympäristön palvelualueen palveluryhmien vastuuhenkilöt, menojen ja tulojen hyväksyjät ja hankintojen suorittajat v. 2024) palveluryhmän johtajalla on oikeus hyväksyä palveluryhmänsä menot ja tulot sekä tilausoikeus palvelu- ja vuosisuunnitelmassa olevien määrärahojen puitteissa.