Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 28.3.2024 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Messukylänkadulla 17.3.2024 klo 8:45 sattuneesta polkupyörävahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan hän oli pyöräillyt kevyenliikenteenväylällä, joka oli sulanut ja runsaan hiekoituksen peitossa. Asianosaisen polkupyörän rengas rikkoutui terävän sepelin vuoksi.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on 99,94 euroa koostuen polkupyörän takarenkaan vaihdosta (50,00 euroa), uudesta pistosuojatusta takarenkaasta (42,95 euroa) ja uudesta renkaan sisäkumista (6,99 euroa).
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.
Urakoitsijan (Tampereen Infra Oy) selvityksen mukaan liukkauden torjunta suoritettu vakiintuneessa käytössä olevalla sepelillä.
Kunnossapitolain mukaan kunnille kuuluu muun muassa ajoratojen ja kevyen liikenteen väylien liukkaudentorjunta. Laissa ei ole mainintaa siitä, millaisella kiviainesmateriaalilla liukkauden torjunta on hoidettava. Laatukriteereinä käytetään Suomen kuntaliiton julkaisua "Alueurakointi yleinen tehtäväluettelo 2003". Julkaisun mukaan vaatimuksena on, että kevyen liikenteen väylillä on käytettävä sepeliä rakeisuus alueelta 3 - 6 mm tai pestyä sepeliä rakeisuusalueelta 1 - 6 mm ja levitysmäärä on 100 - 200 g / m2. Mitään muuta vaatimusta, kuten särmäisyysvaatimuksia ei anneta. Julkaisun mukaan esimerkiksi hiekkaa ei saa käyttää materiaalina kevyen liikenteen väylillä. Syynä tähän on keväinen hiekan pölyämisongelma. Lisäksi liukkauden torjunta-aineena sepeli on huomattavasti tehokkaampi materiaali.
Kunnossapitäjän mukaan sepeliä on käytetty vuosikausia kevyen liikenteen väylien liukkaudentorjunnassa. Puhkomisongelmia on ilmaantunut viime talvina, kun talvet ovat olleet niin leutoja ja väylät ovat pääosan talvesta lumettomia. Hiekoitussepeliä ei voi myöskään harjata pois, koska lämpötila vaihtelee lähes päivittäin nollan molemmin puolin ja vanha hiekoitussepeli poistaa tehokkaasti niin sanotun mustan jään tai alijäähtyneen veden aiheuttaman liukkauden. Oikea rengastyyppi ja oikeat rengaspaineet ehkäisevät pyöräilijöiltä saatujen kokemusten mukaan näitä vahinkoja.
Kaupunki on suorittanut liukkaudentorjunnan lain ja muun ohjeistuksen mukaan.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että korvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 3 § 1 ja 4 momentti.
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 37 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 9.1.2024 § 5).