§ 16 Traktorin pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:1976/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

30.4.2024

Päätöksen tekijä

Koulutusjohtaja, Hervannan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Lehtori Antti Alapispa, puh. 040 8062593, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Tampereen seudun ammattiopisto Tredun maarakennus- koneenkuljettajien opetuskäyttöön tuleva traktori.

Maarakennuskoneenkuljettajaopetuksen laadun parantamiseksi päätettiin hankkia traktori, jossa on seuraavat ominaisuudet: etunostolaite, 50km/h ajonopeus ja lisäjarruventtiili hinattavalle laitteelle/perävaunulle. Traktorin kokoluokaksi päätettiin 5000-6000 kg, koska se soveltuu talvella hiekoitus/auraus -opetukseen ja muuna aikana perävaunun vetotraktoriksi. Hankinnan avulla koneopetuksen päästöjä pystytään myös pienentämään moottorin paremman stage-luokituksen avulla.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu pyysi tarjouksia rekisteröidystä ja katsastetusta traktorista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 11.4.2024 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: AGCO Suomi Oy (Y-tunnus 2395797-2), Hankkija Oy (Y-tunnus 0224546-6) ja Wihuri Oy (Y-tunnus 2557856-2).

Tarjouksen jätti määräaikaan 25.4.2024 klo 16 mennessä yksi yritys: AGCO Suomi Oy (Y-tunnus 2395797-2).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 55 % ja Laatu, painoarvo 45 %. Laadun osalta arvioitavat ja pisteytettävät ominaisuudet oli ilmoitettu tarjouspyynnössä.

AGCO Suomi Oy:n tarjous tarkastettiin tarjouspyynnössä ilmoitettujen vähimmäisvaatimusten sekä vertailuperusteiden osalta, koeajettiin ja todettiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi. Esitetään, että hankitaan tarjouksen mukainen traktori Valtra N143 Versu, rekisteritunnus 220-BAM, sisältäen ominaisuudet ja varusteet tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 57 782 euroa (alv 0%).

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Antti Alapispa ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134769 ja prr-osa IO1340_2024_01_07_01.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun maarakennuskoneenkuljettajien opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana traktori Valtra N143 Versu, rekisteritunnus 220-BAM, AGCO Suomi Oy:ltä (Y-tunnus 2395797-2).

Hankinnan kokonaiskustannukset 57 782 euroa (alv 0%) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134769 ja prr-osa IO1340_2024__01_07_01.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.