§ 18 Lausunto Kolmenkulman kiertotalouskeskuksen ympäristölupahakemuksesta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2803/11.01.02/2024

Päätöspäivämäärä

4.6.2024

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta (2021 - 2025)

Valmistelijan yhteystiedot

Asemakaavapäällikkö Elina Karppinen, puh. 040 800 4908, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Tampereen kaupungin lausuntoa Tampereen kaupungin ympäristölupahakemuksesta, joka koskee Kolmenkulman kiertotalouskeskusta ja toiminnan aloittamislupaa muutoksenhausta huolimatta. Lisäksi haetaan kiertotalouskeskukselle vastaanotettavan hiekoitussepelin jätteeksi luokittelun päättymistä. Lausuntoa pyydetään 28.6.2024 mennessä, Dnro LSSAVI/11012/2023.


Kolmenkulman kiertotalouskeskus sijaitsee noin 14 km Tampereen keskustasta länteen, Tampereen ja Nokian rajalla ja lähellä Ylöjärven rajaa, Tampereen kaupungin omistamalla kiinteistöllä 837–601–4–2. 
Kiertotalousalueella vastaanotetaan ja varastoidaan ylijäämämaita, kynnysarvomaita, betoni- ja tiilijätettä, lento- ja pohjatuhkaa, valimohiekkaa, maa-aineksia, asfalttia, hiekoitussepeliä, risuja, kantoja, viherjätettä, sekä louhetta. Alueelle vastaanotettavien materiaalien enimmäisvastaanottomääräksi, enimmäisvarastointimääräksi sekä enimmäiskertavarastointimääräksi haetaan 781 000 tonnia vuodessa. Hakemuksen mukaan keskimääräinen vastaanottomäärä on 250 500 tonnia vuodessa ja alueella ei tulla ottamaan vastaan enimmäismääriä kaikista materiaaleista vuoden aikana. Lisäksi alueella murskataan louhetta noin 50 000–100 000 m3ktr vuodessa. Hakemuksen mukaan materiaalien vastaanottoa tehdään alueella pääosin arkisin klo 6–22 välisenä aikana. Murskausta alueella tehdään tarpeen mukaan arkisin klo 7–18 välisenä aikana. Kiertotalouskeskuksen toiminta on tarkoitus aloittaa vuoden 2024 aikana. Kiertotaloustoiminta kestää alueen rakentamisen aikatauluista riippuen arviolta 10–20 vuotta.


Tampereen kaupungin hallintosäännön 35 §:n perusteella apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta- asioissa.
 

Päätös

Annetaan Länsi- ja Sisä- Suomen aluehallintovirastolle oheinen lausunto.

Lausunnot

Asemakaavoitusyksikkö:

 

Maakuntakaava


Pirkanmaan maakuntavaltuusto hyväksyi Pirkanmaan maakuntakaavan 2040 kokouksessaan 27.3.2017. Maakuntakaavan hyväksymispäätös tuli lainvoimaiseksi korkeimman hallinto- oikeuden päätöksellä 24.4.2019. Maakuntakaavassa kyseinen alue on teollisuus- ja varastoaluetta sekä työpaikka-aluetta. Teollisuus- ja varastoalueella on kohdemerkintä teknisen huollon kehittämisen kohdealueelle, maanvastaanotolle ja kierrätykselle. Erityismääräyksessä 13, joka koskee kyseistä kohdemerkintää sekä teollisuus- ja varastoaluetta, todetaan: Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on varmistuttava siitä, etteivät Myllypuron (FI0345001) Natura-alueen valuma-alueella suoritettavat toimenpiteet yksin tai yhdessä muiden hankkeiden ja suunnitelmien kanssa merkittävästi heikennä niitä luonnonarvoja, joiden suojelemiseksi alue on sisällytetty Natura 2000 -verkostoon. Erityistä huomiota tulee kiinnittää vesitalouden ja veden laadun säilymiseen.

Yleiskaava


Alueen yleiskaavatilanne muodostuu lainvoimaisista Kantakaupungin yleiskaavasta 2040 ja Kantakaupungin vaiheyleiskaavasta – valtuustokausi 2017–2021. Yleiskaavassa kyseinen alue on osoitettu työpaikkojen ja elinkeinojen alueeksi, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Alue varataan toimisto- ja työpaikkatiloille, ympäristöön soveltuville teollisuus- ja varastotiloille sekä näihin liittyville liike- ja varastotiloille. Alueelle ei tule sijoittaa sellaisia toimintoja, jotka häiriintyvät raskaasta liikenteestä, melusta ja tärinästä. Alueen yhteyksiä seudullisille ja valtakunnallisille pääväylille parannetaan kehittämällä logistiikan ja tavaraliikenteen sujuvuutta. Alueella tapahtuva toiminta ei saa aiheuttaa vesistön pilaantumista eikä likaantumista. Toiminta alueella ei saa heikentää Natura 2000 -verkostoon kuuluvan Myllypuron valinnan perusteina olevia luontoarvoja.

Kiertotalousalueen luoteispuoli on osoitettu selvitysalueeksi. Merkinnällä on osoitettu tällä hetkellä käytössä oleva Myllypuron maanvastaanottoalue, johon on vireillä Nokian ja Tampereen kaupunkien kiertotalouskeskushanke nykyisen vastaanottotoiminnan alueelle. Alueen pohjoispuolella on keskuspuistoa ja ohjeellinen virkistysyhteys.

Kartalla 4, Kestävä vesitalous, ympäristöterveys ja yhdyskuntatekninen huolto, alueelle on osoitettu maan vastaanotto ja -kierrätys -kohdemerkintä. Myllypurossa alue muodostaa kokonaisuuden Nokialle sijoittuvan vastaavan toiminnan kanssa. Alue sijaitsee Vihnusjärven valuma-alueella. Alueella tapahtuva toiminta ei saa aiheuttaa vesistön pilaantumista. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota, ettei Natura 2000 –verkostoon kuuluvan Myllypuron valinnan perusteina olevia luontoarvoja merkittävästi heikennetä. Raakavesilähteenä toimivaan Vihnusjärveen johtuvan veden laatu on säilytettävä hyvänä. Tesomajärven tila tulee säilyttää. Alue sijaitsee myös länsiosaltaan kemikaalilaitoksen konsultointivyöhykkeellä ja itäosaltaan melu- ja ilmanlaatuselvitystarpeen harkinta-alueeseen. 

Alueella on vireillä kantakaupungin vaiheyleiskaava 2021-2025, jonka ehdotus oli yleisesti nähtävillä keväällä 2024. Vireillä olevassa vaiheyleiskaavassa päivitetään kantakaupungin valuma-alueita ja hulevesiä koskevat kaavamääräykset hyväksytyn Tampereen kaupungin hulevesiohjelman periaatteiden mukaiseksi. Vihnusjärven valuma-alueen kaavamääräyksen mukaan alueella on edellytettävä riittävää hulevesien määrällistä ja laadullista hallintaa pohjaveden, Myllypuron luontoarvojen sekä Vihnusjärven vedenlaadun turvaamiseksi. Myllypuron Natura 2000-alueen vesitase ja vedenlaatu on säilytettävä ennallaan (luonnonsuojelulaki 9/2023 luku 5 (voimaan 1.6.2023)). Myllypuroon kohdistuvaa hulevesivirtaamaa on rajoitettava. Lisäksi alueelle osoitetaan lumen vastaanotto -kohdemerkintä. 

Asemakaava

Alueella on voimassa kaupunginvaltuuston 18.6.2018 hyväksymä asemakaava nro 8189. Asemakaavassa kyseinen alue on pääosin osoitettu merkinnällä TY-21: Teollisuusrakennusten korttelialue, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Korttelialueelle ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa vesistön likaantumista tai pilaantumista. Tontille saa rakentaa tiloja tuotantoa, tutkimusta ja niihin liittyvää varastointia varten. Kokonaiskerrosalasta saadaan merkintöjen osoittama prosenttimäärä käyttää liike- ja toimistotiloiksi. Tontille ei saa sijoittaa kaupan suuryksikköä tai päivittäistavaramyymälää. Autopaikkoja on varattava merkinnän osoittama määrä. 

Alueen kaakkoisosaan, risteyksen tuntumaan, on osoitettu alueita merkinnällä KT-9: Toimisto- ja työpaikkarakennusten sekä niihin liittyvien liike- ja varastotilojen korttelialue. Alueelle ei saa sijoittaa maankäyttö- ja rakennuslain 114 §:n mukaista vähittäiskaupan suuryksikköä eikä myyntipinta-alaltaan yli 400 m2 suuruisia päivittäistavarakaupan myymälöitä. Myyntipinta-alaa voidaan rakentaa enintään 1/3 toimintojen kerrosalasta. Alueella tapahtuva toiminta ei saa aiheuttaa vesistön pilaantumista eikä likaantumista. 
Korttelialueilla esiintyy arvokasta kasvillisuutta, joka on suojeltu merkinnällä s-27: Alueella ei saa suorittaa sellaisia toimenpiteitä, jotka muuttavat alueen arvokkaan kasvillisuuden elinolosuhteita. 
Myllypuronkadun pohjoispuolelle on osoitettu yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten korttelialue (ET-1). Alueen koilliskulmassa on pieni suojaviheralue (EV-11): Suojaviheralue, joka on merkittävä pintavalunnan purkureitti. Alueelle saa sijoittaa alueellisen hulevesijärjestelmän vaatimia kosteikkoja, viivytyspainanteita tai oja- ja allasrakenteita.

Korttelialueilla on seuraava hulevesimääräys (hule-30(2)): Tontilta tulevat hulevedet tulee viivyttää tontilla tai muulla alueella viivytysrakentein ja johtaa purkupaikkaan viranomaisen hyväksymän erillissuunnitelman mukaan. Viivytysrakenteiden mitoitustilavuutena on suluissa mainittu kuutiometrimäärä jokaista sataa tontille rakennettujen kattojen ja muiden vettä läpäisemättömien pintojen neliömetrimäärää kohden. Tontilta tulevista hulevesistä, puhtaita kattovesiä lukuun ottamatta, on erotettava öljy ja hiekka. Öljyn- ja hiekanerotusjärjestelmä tulee varustaa näytteenottokaivolla. Viivytysrakenteiden tulee tyhjentyä 12 tunnin kuluessa täyttymisestään ja niissä tulee olla suunniteltu ylivuoto.
Lähimmät asukkaat Tampereen puolella sijaitsevat kaakkoispuolella, noin 700 metrin etäisyydellä toiminnasta.

Suunniteltu toiminta esitetyllä alueella ei ole asemakaavan pääkäyttötarkoituksen mukaista. Se on kuitenkin tarkoituksenmukaista sijoittaa alueelle väliaikaisena toimintana. Lupakäsittelyssä tulee varmistaa, että kaikilla kaavatasoilla annetut määräykset hulevesien hallinnasta toteutuvat sekä asemakaavassa suojellut arvokkaat kasvillisuuden alueet säilyvät.

Allekirjoitus

Apulaispormestari Pekka Salmi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)