Päätöksen perustelut
Asumisen kohtuuhintaisuus on haaste etenkin suuremmilla kaupunkiseuduilla. Asumisen kustannustasoa on nostanut viime vuosina muun muassa yleinen kustannustason ja asuntolainojen korkojen nousu. Vuoden 2025 alussa voimaan tulevat rakennuslain muutokset voivat osaltaan nostaa uudistuotannon rakentamiskustannuksia.
Kohtuuhintaiset asunnot toimivat mahdollisuutena kaupunkisuunnittelussa mm. sekoittavan asuntopolitiikan välineenä ja segregaation ehkäisijänä. Kohtuuhintaisen asumisen keskustelua tulisi viedä yksittäisistä tukimuodoista kohti kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä siitä, miltä asumisen kohtuuhintaisuus voisi Suomessa näyttää ja millä keinoin sitä kohti voitaisiin kulkea.
Demos Helsinki on kerännyt monipuolisen ryhmän toimijoita ja yhteisöjä kehittämään kohtuuhintaisen asumisen visioita ja vaihtoehtoja. Ryhmän yhteistyön tavoitteena on
- luoda parempi ymmärrys asumisen kohtuuhintaisuuden tulevaisuudesta ja erilaisista vaihtoehdoista asumisen takaamiseen kaikille tarvitseville
- luoda tärkeiden toimijoiden kanssa strategia asumisen kohtuuhintaisuuden takaamisesta
- koota yhteen ja tehdä laajasti näkyväksi, mitkä ovat asumisen kohtuuhintaisuuden vaikuttamisen uudet keinot, konseptit ja muut mahdollisuudet
- löytää rajapinnat, joiden kautta asumisen kohtuuhintaisuuden tulevaisuutta voidaan konkreettisesti edistää
Hankkeessa pyritään takaamaan organisaatiokohtaisilla räätälöidyillä ydinkysymyksillä, tuottaen kumppaneille heidän kannaltaan olennaista tietoa ja konsepteja. Pääkumppanina Tampereen kaupunki määrittää osaltaan hankekonsortion ydinkysymyksiä, hankkeen toteutustapaa ja painopisteitä niin, että ne palvelevat Tampereen kaupungin asumiseen liittyviä tavoitteita. Alustavien keskustelun mukaisesti Tampereen kaupungin ydinkysymykset hankkeessa ovat
- Mitkä voivat olla uusia keinoja ehkäistä segregaatiokehitystä asumisen kallistuessa?
- Millaisia hallintamuotoja muualla maailmassa on kehitetty, ja miten niitä voisi hyödyntää suomalaisen kohtuuhintaisen asumisen mahdollistamiseen?
- Minkälaiset uudet, ja kenties muualta maailmasta osin lainatut rahoitusmallit voivat mahdollistaa kohtuuhintaista asumista?
- Miten sovitetaan yhteen asuinkustannusten ja kestävyystavoitteiden välinen ristiriita?
Hankkeen pohjaselvitysosuudessa luodaan yhteenveto asumista muokkaavista ajureista, ja tunnistetaan vaikuttamisen vivut, sekä selvitetään kansainvälisiä esimerkkejä parhaista käytännöistä. Hankkeen tavoitteena on skenaarioiden avulla tuottaa kohtuuhintaiseen asumiseen liittyviä hyvin mietittyjä uusia avauksia hankkeen toimijoiden omaan vaikutustyöhön tutkimalla asuntopolitiikan yhteiskunnallisia vaikutuksia ja mahdollisia kehityskulkuja. Hankekonsortio saa ja luo uusinta mahdollista tietoa asumisen kohtuuhintaisuuden tulevaisuudesta, laajemmasta yhteiskunnallisesta merkityksestä ja sen toteuttamisen keinoista. Hankkeen lopuksi Demos Helsinki laatii julkaisun, jossa avataan kohtuuhintaisen asumisen mahdollisuuksia. Hankkeen viestinnällä on tavoitteena avata julkista keskustelua kohtuuhintaisen asumisen tulevaisuudesta.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkaista vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/ 1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka- palveluryhmän kiinteistöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Virpi Ekholm.
Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö on vahvistettu johtaja Rantasen päätöksellä 20.2.2024 § 19. Hallintosäännön 37 § 4 kohdan mukaista palvelualueen johtajalle määrättyä päätösvaltaa on delegoitu kiinteistöjohtajalle. Toimintasäännön 19 §:n mukaan 15 000 euron tai sen arvoisen hankinnan osalta tulee tehdä viranhaltijapäätös.