Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 21.5.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 47 Omavelkaisen takauksen myöntäminen Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n lainoille 

TRE:2296/02.04.04/2024

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Rahoituspäällikkö Saara Unnanlahti, puh. 040 131 9484, etunimi.sukunimi@tampere.fi.

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy rakentaa Tampereen Sulkavuoreen seudullista jätevedenpuhdistamoa, jonka käyttöönotto alkaa vuonna 2025. Keskuspuhdistamo on Kangasalan, Lempäälän, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven yhteishanke, joka turvaa jätevesien seudullisen käsittelyn pitkälle tulevaisuuteen ja vastaa kiristyviin lupaehtoihin. Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n omistus on seuraava: Tampereen kaupunki 71,2 prosenttia, Ylöjärven Vesi Oy 8,53 prosenttia, Kangasalan kaupunki 7,65 prosenttia, Lempäälän kunta 7,11 prosenttia, Pirkkalan kunta 5,05 prosenttia ja Vesilahden kunta 0,46 prosenttia.

Keskuspuhdistamon rakentaminen aloitettiin vuonna 2018. Hankekokonaisuuteen kuuluu jätevedenpuhdistamo Sulkavuoressa, siirtoviemärit ja kaksi pumppaamoa. Siirtoviemäreistä kaikki osuudet on saatu valmiiksi lukuun ottamatta purkuputkea, jonka rakentaminen jatkuu vielä keväällä. Hankkeeseen kuuluvasta kahdesta jätevedenpumppaamosta Raholan jätevedenpumppaamo valmistui alkuvuodesta 2024 ja Viinikanlahdessa työt jatkuvat vielä. Sulkavuoressakin työt etenevät kokonaisaikataulun mukaisesti ja ensimmäisenä käyttöön otettiin toimisto- ja sosiaalitilat, jotka valmistuivat tammikuun 2024 lopussa. Laitos on käyttöönottovalmiina syksyllä 2025.

Tampereen kaupunginvaltuusto on päättänyt 23.4.2018 § 76 omavelkaisen takauksen myöntämisestä Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n lainoille (TRE:2119/02.04.04/2018). Päätöksellä Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n puolesta sitouduttiin omavelkaiseen takaukseen enintään 310,0 milj. euron lainan takaisin maksamisesta korkoineen ja muine lainaehtoineen enintään 30 vuoden laina-ajaksi. Valtuuston päätöksessä mainitaan, että hankkeen rakennusurakat alkavat huhtikuussa 2019 jatkuen aina 2023 vuoden loppuun asti. Hankkeen kokonaisaikataulu on valtuuston päätöksen jälkeen siirtynyt eteenpäin. Koko hankkeen kustannusarvio on kustannustason nousun ja aikataulun päivittymisen myötä täsmentynyt. Lokakuussa 2023 hankkeen uudeksi rahoitustarvearvioksi arvioitiin 371 milj. euroa, minkä seurauksena investointien edellyttämä vieraan pääoman tarve nousi 25 milj. euroa eli yhteensä 335 milj. euroon. Hankkeen kokonaisrahoitustarpeesta on nostettu tällä hetkellä 300 milj. euroa eli nostovaraa on vielä 10 milj. euroa. Hankkeen kokonaisrahoitustarpeen nousu alkuperäisestä on edellä mainitusti ollut tiedossa ja nykyisen lainamäärän ollessa melkein nostettu, on lisätakausesitys tulossa omistajien päätöksille.

Tämän hetken arvio ulkopuolisen lisärahoituksen tarpeesta on yhteensä 32 milj. euroa sisältäen edellä mainitun 25 milj. euroa, mutta takausta haetaan 34 milj. eurolle sisältäen 2 milj. euron riskivarauksen. Loppuosa investointivaiheen kustannuksista on määrä kattaa aiemmin myönnetyllä omalla pääomalla (osakepääoma ja SVOP-rahasto). Tuorein rahoitustarvearvio (380 milj. euroa) sisältää päivitetyn arvion käynnissä olevien urakoiden kokonaiskustannuksista sekä näiden lisäksi keskuspuhdistamoyhtiölle ennen käyttövaiheitta lankeavia rahoituskuluja, varaosa- ja työkaluhankintoja sekä energiakustannuksia.

Päätöksessä esitetään lainatakauksen lisäksi sitoutumista omavelkaiseen takaukseen Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n maksuvelvoitteista, jotka johtuvat korkosuojaustarkoitukseen tehtävästä johdannaisten yleissopimuksesta ja niistä koronvaihto-, korkokatto- sekä korkokatto- ja korkolattiasopimuksista, valuutanvaihtosopimuksista tai strukturoiduista korkosopimuksista, joihin yleissopimusta sovelletaan. Yhtiö on toteuttanut korkosuojauksia korkoriskin hallitsemiseksi onnistuneesti ja korkosuojaustaso on tällä hetkellä hyvä. Yhtiön toiminnan luonne huomioiden on perusteltua, että yhtiö tavoittelee korkomenojen hyvää ennustettavuutta ja markkinakorkojen heiluntaa alhaisempaa vaihtelua korkomenoissa. Korkokustannukset ovat hankkeen elinkaarenaikainen suurin kustannuserä ja korkokustannuksilla tulee olemaan merkittävin vaikutus jätevesimaksujen hinnoitteluun.

Yhtiö on yksinomaan sen omistavien kuntien määräysvallassa ja seudullisen jätevedenpuhdistamon toiminta muodostaa ns. luonnollisen monopolin, joka ei toimi markkinoilla kilpailutilanteessa. Kaupungin takaus ei siten vääristä kilpailutilannetta markkinoilla ja kaupunki voi myöntää takauksen yhtiölle. Kuntalain 129 §:n mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Takaukselle tulee kuntalain 129 §:n 1 momentin edellyttämä vastavakuus. Takauksen vakuudeksi Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy panttaa kaupungille 40,8 milj. euron edestä yrityksen irtaimeen omaisuuteen kohdistuvia yrityskiinnityksiä. Kaupunki sitoutuu jakamaan vakuuden muiden takaajien kanssa omistus- ja takaussuhteiden mukaisesti. Takauksen antamisen ehtona edellytetään muiden omistajien omavelkaista takausta osakeomistuksensa mukaisessa suhteessa Tampereen kaupungille edellä mainitun lainamäärän takaisin maksamisesta korkoineen ja muine lainaehtoineen sekä maksuvelvoitteista, jotka johtuvat korkosuojaustarkoitukseen tehtävästä johdannaisten yleissopimuksesta ja niistä koronvaihto-, korkokatto- sekä korkokatto- ja korkolattiasopimuksista, valuutanvaihtosopimuksista tai strukturoiduista korkosopimuksista.

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n hallituksen päätösote on päätösesityksen liitteenä.

Tampereen kaupungin hallintosäännön mukaisesti konsernijohtaja hyväksyy valtuuston päätöksellä myönnettyjen nostettavien lainaerien rahoittajan ja takausehdot.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n puolesta sitoudutaan omavelkaiseen takaukseen enintään 34,0 milj. euron lainamäärän takaisin maksamisesta korkoineen ja muine lainaehtoineen enintään 31 vuoden laina-ajaksi. Nostettava lainamäärä voi koostua erillisistä lainaeristä.

Sitoudutaan omavelkaiseen takaukseen Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n maksuvelvoitteista, jotka johtuvat korkosuojaustarkoitukseen tehtävästä johdannaisten yleissopimuksesta ja niistä koronvaihto-, korkokatto- sekä korkokatto- ja korkolattiasopimuksista, valuutanvaihtosopimuksista tai strukturoiduista korkosopimuksista, joihin yleissopimusta sovelletaan.

Takauksen vakuudeksi Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy panttaa kaupungille 40,8 milj. euron edestä yrityksen irtaimeen omaisuuteen kohdistuvia yrityskiinnityksiä. Kaupunki sitoutuu jakamaan vakuuden muiden takaajien kanssa omistus- ja takaussuhteiden mukaisesti.

Takauksen antamisen ehtona edellytetään muiden omistajien omavelkaista takausta osakeomistuksensa mukaisessa suhteessa Tampereen kaupungille edellä mainitun lainamäärän takaisin maksamisesta korkoineen ja muine lainaehtoineen sekä maksuvelvoitteista, jotka johtuvat korkosuojaustarkoitukseen tehtävästä johdannaisten yleissopimuksesta ja niistä koronvaihto-, korkokatto- sekä korkokatto- ja korkolattiasopimuksista, valuutanvaihtosopimuksista tai strukturoiduista korkosopimuksista.

Takauksesta peritään vuotuinen 0,3 prosentin suuruinen takausprovisio.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Saara Unnanlahti, Johanna Saarinen, Sanna Kareinen, Jukka Männikkö, Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy/Jukka Meriluoto

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)