§ 19 Työmaakonttien pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:2492/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

27.5.2024

Päätöksen tekijä

Z/Koulutusjohtaja, Kalevan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Lehtori Mika Hämäläinen, puh. 040 806 4777, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 868 7664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Regina Blom, puh. 040 806 2092, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia vuokrattavista työmaakonteista Lempäälän Asuntomessuille Tredun ja Lempäälän kunnan kohteisiin, tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankittavat työmaakontit oli jaettu tarjouspyynnössä kahteen osa-alueeseen: Tredun kohde (6 kpl kontteja) ja Lempäälän kunnan kohde (3 kpl kontteja). Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu että molemmat osa-alueet hankitaan samalta toimittajalta, ja että Tredu ja Lempäälän kunta tekevät hankintapäätökset omalta osaltaan.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 7.5.2024 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Cramo Oy (Y-tunnus 0196435-4), HRK-Konevuokraamot Oy (Y-tunnus 0147835-6) ja Ramirent Oy (Y-tunnus 0977135-4).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 21.5.2024 klo 16 mennessä Cramo Oy (Y 0196435-4) ja Ramirent Oy (Y 0977135-4).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 80 % ja Laatu, painoarvo 20 %.  Laadun osalta arvioinnissa otettiin huomioon tarjottujen konttien/kokonaisuuden soveltuvuus käyttötarkoitukseen.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Ramirent Oy (Y 0977135-4). Edellä mainitun perusteella esitetään, että Tredun asuntomessukohteeseen vuokrataan Ramirent Oy:n tarjoama työmaatila-kokonaisuus, sisältäen toimitussisällön tarjouspyynnössä ja tarjouksessa määritellyn mukaisesti.

Vuokra-aika alkaa elokuussa 2024 ja päättyy toukokuussa 2026. Optiona työmaatiloja on mahdollista jatkovuokrata muihin messualueen tarpeisiin.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on Tredun osalta sitoumuksetta 23 974 euroa (alv 0%).

Lempäälän kunta tekee omalta osaltaan hankintapäätöksen heidän vuokraamiensa työmaakonttien osalta.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tredusta lehtori Mika Hämäläinen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen sekä Lempäälän kunnan osalta projektipäällikkö Pekka Seppänen.

Tilaus/vuokrasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan asuntomessuhankkeen kustannuspaikalle M1340_24_02_09.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Lempäälän Asuntomessukohteeseen vuokrattavat työmaakontit hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Ramirent Oy:ltä (Y-tunnus 0977135-4).

Vuokra-aika alkaa elokuussa 2024 ja päättyy toukokuussa 2026.

Hankinnan kokonaiskustannukset Tredun osalta ovat sitoumuksetta 23 974 euroa (alv 0 %) ja ne kohdennetaan asuntomessuhankkeen kustannuspaikalle M1340_24_02_09.

Tilaus/vuokrasopimus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Regina Blom

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.