§ 16 Sähkökäyttöisen pakettiauton pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:2294/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

23.5.2024

Päätöksen tekijä

Z/Koulutusjohtaja, Kalevan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Lehtori Mika Hämäläinen, puh. 040 806 4777, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 868 7664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Regina Blom, puh. 040 806 2092, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on sähkökäyttöinen pakettiauto Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Nokian toimipisteeseen kiinteistöpalvelualan käyttöön.

Hankinnalle on tarve, koska alalla liikutaan asiakaskohteisiin kaupunkialueilla ja nykyistä ajoneuvoa ei ole enää iän ja kunnon perusteella kustannustehokasta korjauttaa. Sähköauto on ekologinen ratkaisu ja tukee strategiaa.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu pyysi tarjouksia rekisteröidystä sähkökäyttöisestä pakettiautosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 24.4.2024 sähköpostitse neljälle (4) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Jarmo Rinta-Jouppi Oy (Y-tunnus 2045608-0), K Auto Oy (Y-tunnus 0154578-2), Käyttöauto Oy (Y-tunnus 0653423-0) ja Veho Oy Ab (Y-tunnus 0115761-6).

Tarjouksen jätti määräaikaan 10.5.2024 klo 16 mennessä yksi yritys: Käyttöauto Oy (Y-tunnus 0653423-0).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 60 % ja Laatu, painoarvo 40 %. Laadun osalta arvioitavat ominaisuudet oli ilmoitettu tarjouspyynnössä.

Käyttöauto Oy:n tarjous tarkastettiin tarjouspyynnössä ilmoitettujen vähimmäisvaatimusten sekä vertailuperusteiden osalta, ajoneuvo koeajettiin ja todettiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi. Esitetään, että hankitaan tarjouksen mukainen uusi pakettiauto Opel Zafira-e Life L Comfort 136 automaatti 75 kWh 3+3+3, sisältäen ominaisuudet ja varusteet tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 48 366,68 euroa (alv 0 %).

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Mika Hämäläinen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134625 ja prr-osa IO1340_2024_01_01_04.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Nokian toimipisteen kiinteistöpalvelualan käyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana uusi pakettiauto Opel Zafira-e Life L Comfort 136 automaatti 75 kWh 3+3+3, Käyttöauto Oy:ltä (Y-tunnus 0653423-0).

Hankinnan kokonaiskustannukset 48 366,68 euroa (alv 0 %) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134625 ja prr-osa IO1340_2024_01_01_04.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Regina Blom

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.