§ 21 Perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalvelujen lisähankinta Istekki Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:4602/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

31.5.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Päivi Hodgson, puh. 040 8062248, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin ja Istekki Oy:n välillä solmittiin 28.11.2023 sopimus Tampereen seudun perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalveluista (TRE:4602/02.07.01/2023). Kilpailutettavien perustietotekniikkapalvelujen hankinnan kohdetta on tarkennettu ja laajennettu ohjausryhmän päätöksillä kevään aikana. Tarvittavan kilpailutuspalvelun työmäärä on muutosten myötä kasvanut. Hankinnan kohteen vaatimusmäärittely, nykytilan kuvaaminen, sopimusmallin luonti, neuvotteluiden sisällön suunnittelu, osallistumis-hakemusten arviointi, neuvotteluiden järjestäminen tarjoajien kanssa, lopullisen tarjouspyynnön viimeistely ja tarjousten arviointi vaativat alkuperäistä sopimusta enemmän asiantuntijatyötä. Sopimuksen työmäärä ja sen mukainen hankinnan arvo on täyttymässä kesäkuussa 2024. 

Perustietotekniikkapalveluiden kilpailuttamisen loppuun saattaminen edellyttää alkuperäisessä Istekki Oy:n kanssa solmitussa sopimuksessa nimettyjen asiantuntijoiden osaamista. Istekki Oy:ltä pyydettiin tarjous tarvittavasta lisätyöstä.

Istekki Oy antoi 30.05.2024 tarjouksen Tampereen seudun perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalveluiden lisäpalveluista.

Tarjouksen työmäärä jakautuu seuraaviin kokonaisuuksiin:

  1. Vaatimusmäärittely, 22-32 htp
  2. Nykytilan kuvaaminen, 5-8 htp,
  3. Sopimusmallin luonti, 10-15 htp,
  4. Neuvotteluiden suunnittelu sekä neuvottelukutsu asiakirjan luonti, 2-4 htp,
  5. Osallistumishakemusten arviointi ja välipäätöksen tekeminen, 3-5 htp,
  6. Neuvottelut tarjoajien kanssa, 10-16 htp,
  7. Lopullisen tarjouspyynnön viimeistely ja julkaiseminen, 7-13 htp,
  8. Tarjousten arviointi ja hankintapäätöksen tekeminen, 6-19 htp,
  9. Sopimuksen viimeistely valitun toimittajan kanssa, 6-9 htp,
  10. Projektin hallinnointityöt, 3 htp.


Työmäärissä on myös huomioitu tarvittaviin työpajoihin, eri projektia tukeviin tapaamisiin ja muihin, ei suoraan tarjouspyyntömateriaalin luontiin tai hankintaprosessiin liittyvät tehtävät. Tarjouksen työmääräarvio on noin 124 henkilötyöpäivää. Tarjouksen hinta koostuu kolmesta arvonlisäverottomasta henkilötyöpäivähinnasta: konsultti á 900 euroa, ICT-juristi á 980 euroa ja projektin hallinnointityöt á 832,50 euroa. Konsulttien osuus työmäärästä on 51-88 htp, ICT-juristin 20-33 htp ja projektin hallinnointitöiden 3 htp. Toimeksiantosopimuksen laskutus tapahtuu kuukausittain toteutuneen työmäärän mukaisesti.

Tietohallinnon seudullinen johtoryhmä hyväksyi 29.5.2024 perustietotekniikan hankinnan suunnittelussa, valmistelussa ja kilpailutuksessa tarvittavan asiantuntijatyön lisähankinnan. Tarjous täyttää hankintayksikön vaatimukset ja on hinnaltaan sekä muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 114 000 euroa.

Istekki Oy on julkisomisteinen in-house -yhtiö, jonka tehtävänä on tuottaa omistaja-asiakkailleen sosiaali- ja terveydenhuoltoon, kuntien toimintaan, muiden in-house -yhtiöiden toimintaan sekä organisaatioiden välisen yhteistyön mahdollistavia informaatioteknologian ja terveyden ja hyvinvoinnin teknologian palveluja. Istekki Oy on asiakkaidensa omistama ICMT-asiantuntijaorganisaatio ja hankintalain (1397/2016) 2 luvun 15 §:n tarkoittama sidosyksikkö, joka on hankintayksikköinä toimivista asiakkaistaan erillinen ja päätöksenteon kannalta itsenäinen yksikkö. Istekki Oy on asiakkaidensa omistuksessa ja määräysvallassa. Kaupunginhallituksen konsernijaosto hyväksyi 31.8.2021 § 83 (TRE:5541 /02.04.00/2021) Istekki Oy:n osakassopimuksen liittymissopimuksen ja Istekki Oy:n osakassopimuksen. 

Hankintalain 15 §:n 1 momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Sopimus perustietotekniikan palveluiden kilpailuttamisen asiantuntijapalvelujen lisähankinnasta esitetään tehtäväksi Istekki Oy:n (y-tunnus 2292633- 0) kanssa.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kunta hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii projektipäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Päivi Hodgson. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle. 

Tampereen kaupunki on sopimuksen Sopimus tietohallintotehtävistä (dnro 5975/2014) nojalla valtuutettu valmistelemaan ja päättämään Tampereen seudun sopimuskumppanien puolesta tietotekniikan palvelutuottajapalvelujen hankinnoista siinä laajuudessa, kuin tietohallinnon seudullinen johtoryhmä harkitsee. 

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus Tampereen seudun perustietotekniikan kilpailutuksen asiantuntijapalveluiden lisähankinnasta tehdään Istekki Oy:n (y-tunnus 2292633-0) kanssa.

Sopimus on voimassa määräaikaisena 31.5.2025 asti tai kunnes toimeksiannon tehtävät on hyväksytysti suoritettu. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään projektipäällikkö (Päivi Hodgson).  

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 114 000 euroa.

Toteutuneet kustannukset jaetaan seudun kuntien asukaslukujen suhteessa.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan projektirakenneosalle K1130_ ICT_ 23_ 04_ 01_04.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta toimeksiantosopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.