Yhdyskuntalautakunta, kokous 14.5.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 134 Asemakaava nro 8821, XV (Tammela), Kalevan puistotie 18, Tammelan koulun kehittäminen ja kaavamääräysten tarkistaminen 

TRE:7701/10.02.01/2019

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 20.9.2021 päivätyn ja 25.3.2024 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8821. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Kaavaan liittyvät selvitykset, suunnitelmat ja viitesuunnitelma sekä muuta lisätietoa osoitteesta www.tampere.fi/kaavat/8821.

Diaarinumero TRE:7701/10.02.01/2019

Kaavan laatija Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Merja Kinos.

Lähtökohdat ja tavoitteet 

Lähtökohtana on Tammelan koulun kehittäminen; tontilla olevan jugend-koulun suojeleminen, punatiilisen koulurakennuksen säilyttämismahdollisuuksien tutkiminen ja mahdollisen lisärakentamisen laajuus ja uudisrakentamisen sovittaminen kaupunkikuvallisesti arvokkaaseen ympäristöön.

Asemakaavan tavoitteiksi on kirjattu tontin asemakaavan päivittäminen vastaamaan kasvatuksen ja opetuksen tilatarpeita siten, että tontin rakennusoikeus ja tontilla olevien rakennusten käyttötarkoitus säilyvät ennallaan. Tavoitteena on tutkia vakavien sisäilmaongelmien vuoksi tyhjillään olevan, vuonna 1957 valmistuneen tiilijulkisivuisen koulurakennuksen osittaista korvaamista uudisrakennuksella sekä mahdollistaa vuonna 1911 valmistuneen jugendtyylisen koulurakennuksen perusparannus sekä päivittää tontin pysäköintimääräykset. 

Asemakaavan tavoitteena on antaa osalle rakennuksia suojelumääräys, mahdollistaa terveellinen ja turvallinen oppimisympäristö sekä edesauttaa purkumateriaalien kierrätystä ja käyttöä uudisrakentamisessa.

Kaavamuutoksessa tontin käyttötarkoitus sekä rakennusoikeus 10 000 k-m2 säilytetään ennallaan.

Asemakaavaprosessin vaiheet

Aloitusvaihe

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 22.10.-12.11.2020. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin yksi mielipide sekä viisi viranomaiskommenttia.

Viranomaisten kommenteissa tuotiin esiin mm. säilyttävän vaihtoehdon tutkiminen, Väinölänkadun varren rakennusosan säilyttäminen, tontin ilmanlaatu sekä purkumateriaalien käyttö.

Saadussa mielipiteessä otettiin kantaa punatiilisen koulurakennuksen säilyttämiseen sekä mahdollisen uudisrakennuksen arkkitehtuuriin sekä korkeuteen.

Valmisteluvaihe

Aloitusvaiheesta saatu palaute huomioiden laadittiin kaksi vaihtoehtoista viitesuunnitelmaa ja kaksi kaavaluonnosta. Vaihtoehdossa VE1 koko punatiilinen koulurakennus korvattiin uudisrakennuksella. Vaihtoehdossa VE2 Väinölänkadun puoleinen rakennusosa säilytettiin ja Kalevan puistotien suuntainen osa korvattiin uudisrakennuksella.

Asemakaavan valmisteluaineisto oli nähtävillä 7.-28.10.2021. Aineistosta saatiin 7 viranomaiskommenttia, 7 mielipidettä ja yksi lausunto. 

Viranomaiskommenteissa lausuttiin mm. muuntamon säilyttämisestä, uudisrakentamisen kannatettavuudesta, koulurakennuksen kokonaan tai osittain säilyttämisestä sekä tontin meluolosuhteista.

Mielipiteissä puollettiin säilyttävää vaihtoehtoa ja otettiin kantaa rakennuksen korkeuteen, arkkitehtuuriin, koululaisten saattoliikenteeseen ja liikennejärjestelyihin, puuston säilyttämiseen sekä pihasuunnitteluun.

Kaavahanke esiteltiin kaupunkikuvatoimikunnassa 12.10.2021. Lausunnossaan kaupunkikuvatoimikunta totesi, että kaavamuutoksen lähtökohtana tulee olla vanhojen rakennusten säilyttäminen ja korjaaminen. Purkamiselle tulee olla erityisen hyvät perustelut. Jos mittavat korjaustoimenpiteet johtavat tilanteeseen, jossa korjaaminen on verrattavissa uuden rakennuksen rakentamiseen, tulisi tutkia kuitenkin mahdollisuutta säilyttää osia rakennuksesta ja valita yhdeksi suunnittelun lähtökohdaksi kiertotalous ja sen tuomat mahdollisuudet tuottaa uudenlaista oman aikansa arkkitehtuuria.

Ehdotusvaihe

Valmisteluvaiheessa saadun palautteen pohjalta tutkittiin peruskorjausvaihtoehtoa, jossa koko punatiilinen koulurakennus olisi säilytetty. Rakennuksessa olevien vakavien sisäilmaongelmien, mikrobiriskien sekä nykyvaatimusten mukaisten tilatarpeiden ja talotekniikan takia päädyttiin neljänteen vaihtoehtoon, jossa rakennuksen eteläpääty peruskorjataan ja loppuosa rakennuksesta korvataan uudisrakennuksella.

Merkittävin muutos luonnosvaiheesta ehdotusvaiheeseen on koulurakennuksen säilytettävän rakennusosan sijainti sekä säilytettävän osuuden pieneneminen.

Piha-alueen ratkaisut säilyivät ennallaan.

Asemakaavan toteuttaminen

Kaavaa voidaan lähteä toteuttamaan heti sen saatua lainvoiman.

Lausunnot

Pirkanmaan ELY-​keskus,​ Pirkanmaan maakuntamuseo

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8821 (päivätty 20.9.2021,​ tarkistettu 25.3.2024) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö-​ ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 20.9.2021 päivätyn ja 25.3.2024 tarkistetun asemakaavan muutoksen nro 8821. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Kaavaan liittyvät selvitykset ja muuta lisätietoa osoitteesta: www.tampere.fi/kaavat/8821.

Diaarinumero: TRE: 7701/10.02.01/2019

Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 5.-22.4.2024. Aineistosta saatiin yksi muistutus ja kaksi viranomaislausuntoa. Muistutuksessa otettiin kantaa koulurakennuksen purkamiseen, kaupunkikuvan muutokseen sekä uudisrakennuksen arkkitehtuuriin. Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ollut huomautettavaa. Pirkanmaan ELY-keskus toivoi Kalevan valtakunnallisesti arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön huomioivan määräyksen lisäämistä kaavakarttaan. Palaute sekä niihin annetut vastineet löytyvät oheismateriaalina olevasta ehdotusvaiheen palauteraportista. Palaute ei aiheuttanut muutoksia kaavakarttaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8821 (päivätty 20.9.2021, tarkistettu 25.3.2024) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

  • Tiina Leppänen-Kaarsalo, Jouni Sirén

Kokouskäsittely

Jouni Sirén teki seuraavan muutosehdotuksen: "Asemakaavaan lisätään yleismääräys: Uudisrakennuksen julkisivut tulee rakentaa paikalla muuratusta tiilestä tai siten, että elementtisaumat eivät ole näkyvissä."

Tiina Leppänen-Kaarsalo kannatti Sirénin ehdotusta.

Koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.

Äänestysesitys: esittelijän päätösehdotus = JAA, Sirénin muutosehdotus = EI

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 10-2, 1 tyhjä.

Äänestystulokset

  • Kyllä 10 kpl 77%

    Rajala Petri, Ivanoff Antti, Ahonen Reeta, Vuorio Jaakko, Salmi Pekka, Mikkonen Tiina, Vaara Jenny, Järvinen Matti, Saari Jari, Leino Terhi Marjukka

  • Ei 2 kpl 15%

    Leppänen-Kaarsalo Tiina, Sirén Jouni

  • Tyhjä 1 kpl 8%

    Moisander Antti

Tiedoksi

Hakija, muistuttaja (1 kpl), Pirkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan ELY-keskus, asemakaavaavustajat@tampere.fi, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen, Minna Tuominen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.