Kaupunginhallitus, kokous 27.5.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 224 Kunnan osan siirto Lempäälän kunnasta Tampereen kaupunkiin 

TRE:1266/10.01.02/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunki ja Lempäälän kunta valmistelivat yhteistyössä Vuoreksen osayleiskaavan 2000-luvun alkuvuosina. Vuoreksen yhteinen osayleiskaava sai lainvoiman 2006. Samassa yhteydessä kunnat sopivat alueen toteuttamisen yhteistyöperiaatteista.

Tampereen kaupunki on asemakaavoittanut Vuoreksen yleiskaavan mukaiset alueet lähes kokonaisuudessaan ja toteuttanut alueen palveluverkon ja infran. Vuoreksessa asuu Tampereen puolella tällä hetkellä noin 6 000 ihmistä. Vuoreksen suunnittelukokonaisuuteen kuulunut Västinginmäen alue, jonne sijoittuu noin 2 000 asukasta, on lähtenyt rakentumaan. Vuoreksen alueella on tarkoitus tehdä asemakaavoitusohjelman mukaisesti asemakaavan muutokset sekä Vuoreksen keskustan liikekorttelissa että Ruskontien varren työpaikka-alueella. Muutosten tavoitteena on saada alueet toteuttamiskelpoisiksi muuttuneessa toimintaympäristössä.

Lempäälä on toistaiseksi toteuttanut Vuoreksen yleiskaavan mukaista rakentamista lähinnä Anniston kyläalueen ympäristössä, jonne on tehdyn asemakaavoituksen mukaisesti toteutettu pientalovaltaista asumista.

Tampereen kaupunki ja Lempäälän kunta haluavat yhdessä vauhdittaa Vuoreksen kehittämistä ja ovat ryhtyneet valmistelemaan kuntarajan siirtoa. Suunniteltu kuntarajan siirto koskee liitteenä olevan karttakuvan mukaista aluetta Lempäälän kunnan Ruskontien eteläpuolella, jota esitetään siirrettäväksi Tampereen kaupungin alueeksi. Alue on kooltaan noin 112 hehtaaria.

Kuntarajan siirtämisellä tavoitellaan eheää ja yhdyskuntarakenteeltaan toimivaa kokonaisuutta Ruskontien eteläpuolelle, jossa Tampereen kaupungilla on mahdollisuuksia toteuttaa sekä tarjota uuden alueen asukkaille hyvät elinolosuhteet sekä palvelut.  Esitetty muutos parantaa siten koko alueen toimintakykyä, elinkeinojen toimintamahdollisuuksia sekä yhdyskuntarakenteen toimivuutta.

Em. alue tukeutuu Tampereen Vuoreksen yhdyskuntarakenteeseen ja palveluihin. Alueelle on yleiskaavan mukaisella maankäytöllä toteutettavissa monipuolista asumista n. 3 500 asukkaalle. Maankäyttöratkaisut tarkentuvat tulevissa asemakaavoitusprosesseissa. Uudet asukkaat tukisivat myös Vuoreksen palveluiden kehittymistä ja osaltaan varmistaisivat mm. koulukeskuksen hyvää käyttöastetta tulevaisuudessa. Erikseen voi todeta, että Vuoreksen isot infra- ja palveluinvestoinnit on jo tehty.

Kuntarajan siirron kohteena oleva alue Lempäälässä on yhä asemakaavoittamatta eikä siellä ole ennestään asutusta. Lempäälän kunta omistaa osaksi Tamperetta liitettäväksi esitetystä alueesta n. 48 ha eli 43 % alueen kokonaispinta-alasta. Mikäli rajansiirtoasia etenee päätöksentekoon ja saa lainvoiman, on Tampereen kaupungin tarkoitus ostaa Lempäälän omistamat alueet raakamaana myöhemmin erikseen määriteltävään raakamaahintaan. Samassa yhteydessä arvioidaan alueiden aiempi maankäyttö ja mahdolliset vaikutukset. Yksityisomistuksessa olevien alueiden osalta on tarkoitus noudattaa mahdollisen rajansiirron jälkeen voimassa olevia maapolitiikan linjauksia.

Kuntarajan siirrossa (toisin sanoen kunnanosan liittämisessä toiseen kuntaan) noudatetaan kuntarakennelakia (1698/2009). Kuntien hakiessa yhdessä kuntarajan siirtoa päättää siirrosta valtiovarainministeriö. Kuntien yhteinen esitys tulee valmistella kunnissa niin yksityiskohtaisesti, että ministeriö voi sen perusteella tehdä päätöksen kuntajaon muutoksesta ilman laajempaa valmistelua.

Ensimmäisessä vaiheessa rajansiirtoprosessissa on kuntien asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista huolehtiminen mukaan lukien kuulutuksen julkaiseminen kuntien virallisissa ilmoituskanavissa. Kuntalaisilla on mahdollisuus tehdä huomautuksia valmistellun aineiston osalta. Tämän jälkeen molempien kuntien valtuustot tekevät kuntien yhteisen esityksen ministeriölle.

Kuntarakennelain mukaan valtiovarainministeriön päätös kuntajaon muuttamisesta on tehtävä ennen muutoksen voimaantuloa edeltävän vuoden kesäkuun loppua. Kuntajaon muutos määrätään tulemaan voimaan kalenterivuoden alusta. Tampereen ja Lempäälän tavoitteena on, että ehdotettu kuntarajan muutos voisi tulla voimaan 1.1.2025.

Kuntarajan siirto Lempäälän kunnan kanssa on Tampereen kannalta perusteltu ja tukee kestävää kaupunkikehitystä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Vuoreksessa suunnitellun kuntarajan siirron valmistelun käynnistyminen ja aikataulu merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Mikko Nurminen, puh. 040 801 2665 ja kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm, puh. 0400 205 044, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunki ja Lempäälän kunta valmistelivat yhteistyössä Vuoreksen osayleiskaavan 2000-​luvun alkuvuosina. Vuoreksen yhteinen osayleiskaava sai lainvoiman 2006. Samassa yhteydessä kunnat sopivat alueen toteuttamisen yhteistyöperiaatteista.

Tampereen kaupunki on asemakaavoittanut Vuoreksen yleiskaavan mukaiset alueet lähes kokonaisuudessaan ja toteuttanut alueen palveluverkon ja infran. Vuoreksessa asuu Tampereen puolella tällä hetkellä noin 6 000 ihmistä. Vuoreksen suunnittelukokonaisuuteen kuulunut Västinginmäen alue,​ jonne sijoittuu noin 2 000 asukasta,​ on lähtenyt rakentumaan. Vuoreksen alueella on tarkoitus tehdä asemakaavoitusohjelman mukaisesti asemakaavan muutokset sekä Vuoreksen keskustan liikekorttelissa että Ruskontien varren työpaikka-alueella. Muutosten tavoitteena on saada alueet toteuttamiskelpoisiksi muuttuneessa toimintaympäristössä.

Lempäälä on toistaiseksi toteuttanut Vuoreksen yleiskaavan mukaista rakentamista lähinnä Anniston kyläalueen ympäristössä,​ jonne on tehdyn asemakaavoituksen mukaisesti toteutettu pientalovaltaista asumista.

Tampereen kaupunki ja Lempäälän kunta haluavat yhdessä vauhdittaa Vuoreksen kehittämistä ja ovat ryhtyneet valmistelemaan kunnan osan siirtoa (kuntarajan siirtoa). Suunniteltu kuntarajan siirto koskee liitteenä olevan karttakuvan mukaista aluetta Lempäälän kunnan Ruskontien eteläpuolella,​ jota esitetään siirrettäväksi Tampereen kaupungin alueeksi. Alue on kooltaan noin 112 hehtaaria.

Kuntarajan siirtämisellä tavoitellaan eheää ja yhdyskuntarakenteeltaan toimivaa kokonaisuutta Ruskontien eteläpuolelle,​ jossa Tampereen kaupungilla on mahdollisuuksia toteuttaa sekä tarjota uuden alueen asukkaille hyvät elinolosuhteet sekä palvelut. Esitetty muutos parantaa siten koko alueen toimintakykyä,​ elinkeinojen toimintamahdollisuuksia sekä yhdyskuntarakenteen toimivuutta.

Edellä mainittu alue tukeutuu Tampereen Vuoreksen yhdyskuntarakenteeseen ja palveluihin. Alueelle on yleiskaavan mukaisella maankäytöllä toteutettavissa monipuolista asumista noin 3 500 asukkaalle. Maankäyttöratkaisut tarkentuvat tulevissa asemakaavoitusprosesseissa. Uudet asukkaat tukisivat myös Vuoreksen palveluiden kehittymistä ja osaltaan varmistaisivat mm. koulukeskuksen hyvää käyttöastetta tulevaisuudessa. Erikseen voi todeta,​ että Vuoreksen isot infra-​ ja palveluinvestoinnit on jo tehty.

Kuntarajan siirron kohteena oleva alue Lempäälässä on yhä asemakaavoittamatta eikä siellä ole ennestään varsinaista asutusta. Väestötietojärjestelmän mukaan alueella asuu yksi henkilö vakinaisesti ja yksi henkilö tilapäisesti (samassa rakennuksessa). Muita rakennuksia ei käytetä vakinaiseen asumiseen. Lempäälän kunta omistaa osaksi Tamperetta liitettäväksi esitetystä alueesta noin 48 hehtaaria eli 43 prosenttia alueen kokonaispinta-​alasta. Kuntarajan siirron tultua valtiovarainministeriössä hyväksytyksi ja päätöksen saatua lainvoiman,​ on Tampereen kaupungin tarkoitus ostaa Lempäälän omistamat alueet raakamaana myöhemmin erikseen määriteltävään raakamaahintaan. Samassa yhteydessä arvioidaan alueiden aiempi maankäyttö ja mahdolliset vaikutukset. Yksityisomistuksessa olevien alueiden osalta on tarkoitus noudattaa mahdollisen rajansiirron jälkeen voimassa olevia maapolitiikan linjauksia.

Kuntarajan siirrossa noudatetaan kuntarakennelakia (1698/2009). Kuntien hakiessa yhdessä kuntarajan siirtoa päättää siirrosta valtiovarainministeriö. Kuntarakennelain 12 §:n mukaan muutoksen kohteena olevien kuntien yhteisessä esityksessä kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan on perusteltava kuntajaon muuttamisen tarve ja selvitettävä, miten kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttyvät. Kuntien on liitettävä esitykseensä kiinteistörekisterin pitäjän ja Digi- ja väestötietoviraston lausunnot. Esityksen valmistelussa kunkin kunnan velvollisuudesta huolehtia kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista säädetään kuntalain 5 luvussa ja vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta henkilöille, joiden elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin kunnan osan siirtämisellä toiseen kuntaan voi olla huomattava vaikutus, säädetään hallintolain 41 §:ssä. Kunnanhallituksen on varattava kunnan asukkaille ja muille, jotka katsovat asian koskevan itseään, tilaisuus tehdä huomautus kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan. Huomautus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun huomautusten tekemistä koskeva kuulutus on kunnassa julkaistu siten kuin kunnalliset ilmoitukset julkaistaan. Kunnanhallitus antaa huomautuksista lausunnon ja tekee valtuustolle ehdotuksen kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan.

Kaupunginhallitus päätti 8.4.2024 § 146, että Vuoreksessa suunnitellun kuntarajan siirron valmistelun käynnistyminen ja aikataulu merkittiin tiedoksi. Kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen esitys rajan siirroksi liiteasiakirjoineen asetettiin nähtäville 15.4. - 15.5.2024. Lisäksi 23.4.2024 järjestettiin yleisötilaisuus Vuoreksen koululla, jossa rajansiirtoasiaa esiteltiin. Rajansiirtoesityksestä pyydettiin lisäksi lausunnot kiinteistörekisterin pitäjältä (maanmittauslaitos) ja Digi- ja väestötietovirastolta.

Digi- ja väestötietovirasto on antanut 6.5.2024 lausunnon siirrettäväksi esitettyjen alueiden asukasmäärästä ja kielisuhteista. Maanmittauslaitoksen lausunnossa 15.5.2024 todetaan, että kiinteistörekisterin selvyys ja luotettavuus eivät vaarannu siirrettäessä esitetty alue Lempäälän kunnasta Tampereen kaupunkiin. Lisäksi rajansiirtoesityksestä saatiin yhteensä 7 kpl huomautuksia, joista 5 kpl oli osoitettu yhteisesti molemmille kunnille. Kahden saapuneen huomautuksen osalta varattiin Lempäälän kunnalle mahdollisuus antaa lausunto. Vastaavasti Lempäälän kunta varasi Tampereen kaupungille mahdollisuuden antaa lausunto yhdestä ainoastaan sille saapuneesta huomautuksesta. Huomautuksissa nostettiin esiin muun muassa huoli Lempäälän ja Tampereen välisen tulevan maakaupan hinnasta ja sen vaikutuksesta yksityisten maanomistajien asemaan; huoli palvelujen järjestämisestä; Tampereen ja Lempäälän yhteisen yleiskaavan toteutumattomuus sekä kyseenalaistettiin, miten Lempäälän kunta hyötyy rajansiirrosta. Huomautukset sekä ehdotus niihin annettavaksi kaupunginhallituksen lausunnoksi ovat tämän pykälän liitteenä. Lausunto on laadittu yhteistyössä kuntien kesken kaikkien huomautusten osalta.

Kuntarakennelain mukaan valtiovarainministeriön päätös kuntajaon muuttamisesta on tehtävä ennen muutoksen voimaantuloa edeltävän vuoden kesäkuun loppua. Kuntajaon muutos määrätään tulemaan voimaan kalenterivuoden alusta. Tampereen ja Lempäälän tavoitteena on,​ että ehdotettu kuntarajan muutos voisi tulla voimaan 1.1.2025.

Tampereen kaupunki ja Lempäälän kunta hakevat kuntarajan siirtoa yhdessä ja kuntien esitykset kuntarajan siirroksi ovat yhteneväiset. Kuntarajan siirto Lempäälän kunnan kanssa on Tampereen kannalta perusteltu ja tukee kestävää kaupunkikehitystä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Liitteenä oleva esitys Lempäälän kunnan osan siirtämisestä Tampereen kaupunkiin hyväksytään lähetettäväksi valtiovarainministeriölle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle ja juristi Juha Perämaalle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Lempäälän kunta, Mikko Nurminen, Virpi Ekholm, Juha Perämaa, Pia Hastio, Ari Kilpi, Minna Kareinen, Sirpa Lehtonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)