§ 23 Tilipohjaisuusmuutosten tilaaminen joukkoliikenteen lippujen tarkastussovellukseen Waltti Solutions Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:2991/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

3.6.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Mika Ahmavuo,​ ​puh. 040 806 4359, ​​etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, ​​puh. 040 5811 477,​​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Nyssellä siirrytään tilipohjaiseen matkakorttijärjestelmään vuoden 2024 lopulla. Nykyisellä tarkastussovelluksella pystytään tarkastamaan vain korttipohjaisen maksujärjestelmän matkakortteja, joten muutoksen myötä tilipohjaisten tunnisteiden tarkastaminen täytyy mahdollistaa tarkastussovelluksessa.

Tampereen kaupungin ja Waltti Solutions Oy:n (aiemmalta nimeltään TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy) välillä on 21.10.2020 allekirjoitettu palvelusopimus joukkoliikenteen lippu-, maksu- ja informaatio-järjestelmäpalveluiden toimittamisesta.

Waltti Solutions Oy on julkisyhteisöjen omistama IT-palvelu-, hankinta- ja kehitysyhtiö, jonka tarkoitus on omakustannusperiaatteella toimien joko itse tai yhteistyökumppaneiden avulla hankkia, ylläpitää, kehittää ja hallinnoida yhteisiä henkilöliikenteen lippu- ja maksu- sekä informaatiojärjestelmiä, ja myös muita henkilöliikenteen ja liikkumispalveluiden järjestämiseksi tarvittavia sovelluspalveluita osakkailleen. Tampereen kaupunki on Waltti Solutions Oy:n osakas (omistusosuus 14,7 prosenttia). Yhtiö toimii julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä.

Waltti Solutions Oy (Y-tunnus 2560184-9) antoi 24.5.2024 tarjouksen tilipohjaisesta tarkastussovelluksesta. Toteutuksen työmääräarvio on
22 henkilötyöpäivää. Tarjouksen työmääräarvion mukainen arvonlisäveroton enimmäishinta on 21 500 euroa. Laskutus tapahtuu toteutuneiden henkilötyötuntien mukaan. Lisäksi tarkastussovelluksen ylläpidon hinta nousee 200 euroa kuukautta kohden.

Tilauksen arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 31 100 euroa 48 kuukaudelle laskettuna.

Waltti Solutions toimittaa palvelun Tampereen kaupungille sidosyksikköaseman perusteella. Hankintalain 15 §:n 1 momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan,​ jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Palvelusopimuksen mukaan uusien palveluiden käyttöönotosta ja lisäämisestä sopimuksen alle sekä muiden kuin sopimuksessa tarkoitettujen jatkuvien palveluiden tuottamisen osalta noudatetaan tarjous-tilaus -menettelyä.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-​sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Tilataan tilipohjaisen tarkastussovelluksen muutostyö Waltti Solutions Oy:ltä (Y-​tunnus 2560184-​9).

Tilauksen arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 31 100 euroa
48 kuukaudelle laskettuna.

Toteutuksen arvonlisäveroton kertakustannus 21 500 euroa kohdistetaan Nyssen asioinnin kehittäminen 2024 -​projektin projektirakenneosalle I1130_ICT_24_01_2 ja jatkuvien palveluiden
200 euron korotus kuukausimaksuun Liikenteen ICT-​palvelun jatkuvien palveluiden projektirakenneosalle J1130_​25.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.