§ 25 Ravintolauunin pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:2838/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

12.6.2024

Päätöksen tekijä

Z/Koulutusjohtaja, Kalevan kampus

Valmistelijan yhteystiedot

Lehtori Heidi Kinnari, puh. 040 7115359, koulutuspäällikkö Marjo Tommiska, puh. 050 3209466, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Koulutusjohtaja Regina Blom, puh. 040 8062092, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) ravintola- ja cateringalan opetuskäyttöön Kangasalan toimipisteeseen on tarve hankkia uusi ravintolauuni, koska uunikapasiteetti on ollut tarpeeseen nähden riittämätön.

Tampereen seudun ammattiopisto pyysi tarjouksia ravintolauunista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 23.5.2024 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1), Electrolux Professional Oy (Y-tunnus 0816444-8), ja Metos Oy (Y-tunnus 0108466-4).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 5.6.2024 klo 16 mennessä kaikki edellä mainitut yritykset.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: hinta, painoarvo 40 % ja laatu, painoarvo 60 %.  Laadun osalta arvioinnissa otetaan huomioon: Tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet sekä ympäristövastuullisuus, soveltuvuus ammattiopetuskäyttöön, takuuaika sekä huolto- ja varaosapalvelujen saatavuus.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1). Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Dieta Oy:n tarjoama yhdistelmäuuni Dieta Invoq Hybrid 20-1/1 GN, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, toimituksen ja asennuksen paikoilleen, käyttöohjeet ja käytönopastuksen.  

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 15 235,21 euroa (alv 0 %). Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134603 ja prr-osa IO1340_24_01_08_04. Uunin toimitus ja asennus käyttökuntoon tapahtuu syksyn 2024 aikana.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Heidi Kinnari, koulutuspäällikkö Marjo Tommiska ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Koulutusjohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2024 § 19. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.3.2024 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Kangasalan toimipisteen ravintola- ja cateringalan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Dieta Oy:ltä (Y-tunnus 0927839-1) yhdistelmäuuni Dieta Invoq Hybrid 20-1/1 GN.

Hankinnan kokonaiskustannukset 15 235,21 euroa (alv 0 %) kohdennetaan v. 2024 investointeihin, kustannuspaikka 134603 ja prr-osa IO1340_24_01_08_04.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Koulutusjohtaja Regina Blom

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.