§ 84 Kylmäkoneiden huollon ja korjausten hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5543/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

11.6.2024

Päätöksen tekijä

Liikunta- ja nuorisojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liikuntapäällikkö Jari Tolvanen,​ puh. 050 554 5858,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Liikunta-​ ja nuorisojohtaja Jukka Etu-​Seppälä,​ puh. 050 342 2812,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin hankintapalvelut pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin liikuntapalveluiden omistamille kylmäkoneille niiden huolloista ja korjauksista jäähalleissa sekä tekojääradoilla. Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta alkaen sopimuksen allekirjoittamisesta + kaksi yhden vuoden optiota.

Hankintamenettelynä on hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-​kynnysarvon ylittävä palvelun hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-​ palvelussa 9.4.2024. Tarjousten jättöaika oli 3.6.2024 klo 12 asti.

Tarjouksen jätti määräaikaan 3.6.2024 klo 12 mennessä seuraavat kolme (3) tarjoajaa:

  • Cervi Talotekniikka Oy (2607385-7)
  • Suomen Tekojää Oy (1094591-3)
  • Suomen Teollisuuskylmä Oy (2402710-1)

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle,​ jos hankintayksikön tiedossa on,​ että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan,​ jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.

Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden (pois lukien rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko-​otteen tarkastaminen) ennen hankintapäätöstä. Tarjoajien tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu Vastuugroup-​ palvelusta. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä.

Tarjouspyynnön mukaisesti Tilaaja järjesti tutustumiskierroksen 25.4.2024 klo 12.00 alkaen Hakametsän jäähallilta, missä tutustuttiin tarjouspyynnön liitteellä määriteltyihin kohteisiin paikan päällä. Tutustumiskierrokselle osallistuminen oli edellytys tarjouksen jättämiselle. Tutustumiskierroksella Tilaaja varmistui siitä, että jokaisella tarjoajalla on ajantasainen käsitys kohteiden teknisestä kunnosta ja vaatimustasosta.

Jos tarjoaja ei osallistunut Tilaajan järjestämälle tutustumiskierrokselle, tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Edellä mainituin perustein esitetään Suomen Tekojää Oy:n (1094591-3) tarjouksen hylkäämistä tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään ainoastaan halvinta hintaa, koska laatu on otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjouksen vertailuhinta saadaan laskemalla tilaajan ilmoittamilla hinnoilla tarjoajan tarjoamat arvonlisäverottomat hinnat yhteen seuraavin painotuksin:

Huoltotyö, max 70 vertailupistettä
Hätätyö, max 25 vertailupistettä
Kylmäaine, max 5 vertailupistettä

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.

Huoltotyö:
Huoltotyön vertailuhinta saadaan laskemalla tilaajan ilmoittamilla tunneilla tarjoajan tarjoamat arvonlisäverottomat tuntihinnat yhteen. Kokonaishinnaltaan (vertailuhinta) edullisin tarjous saa 70 pistettä. Muiden tarjoajien hinnan vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla:

pienin annettu arvo
------------------------------- * maksimipisteet
tarjottu arvo

Hätätyö:
Hätätyön vertailuhinta saadaan laskemalla tilaajan ilmoittamilla tunneilla tarjoajan tarjoamat arvonlisäverottomat tuntihinnat yhteen. Kokonaishinnaltaan (vertailuhinta) edullisin tarjous saa 25 pistettä. Muiden tarjoajien hinnan vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla:

pienin annettu arvo
------------------------------ * maksimipisteet
tarjottu arvo

Kylmäaine:
Kylmäaineen vertailuhinta saadaan laskemalla tilaajan ilmoittamalla kylmäaineella tarjoajan tarjoama arvonlisäveroton hinta. Kokonaishinnaltaan (vertailuhinta) edullisin tarjous saa 5 pistettä. Muiden tarjoajien hinnan vertailupisteet lasketaan seuraavalla kaavalla:

pienin annettu arvo
------------------------------- * maksimipisteet
tarjottu arvo

Vertailupisteiltään paras tarjoaja valitaan sopimuskumppaniksi Tampereen kaupungille.

Tarjousten vertailuhinnat ja vertailupisteet olivat:

Huoltotyö:
Cervi Talotekniikka Oy - Hinta yhteensä: 150,00 €, Pisteet: 70,00
Suomen Teollisuuskylmä Oy - Hinta yhteensä: 219,00 €, Pisteet: 47,95

Hätätyö:
Cervi Talotekniikka Oy - Hinta yhteensä: 495,00 €, Pisteet: 25,00
Suomen Teollisuuskylmä Oy - Hinta yhteensä: 631,00 €, Pisteet: 19,61

Kylmäaine:
Cervi Talotekniikka Oy - Hinta yhteensä: 9,95 €, Pisteet: 5,00
Suomen Teollisuuskylmä Oy - Hinta yhteensä: 14,50 €, Pisteet: 3,43

Cervi Talotekniikka Oy (2607385-7), pisteet yhteensä: 100,00
Suomen Teollisuuskylmä Oy (2402710-1), pisteet yhteensä: 70,99

Vertailupisteiltään parhaimman tarjouksen teki: Cervi Talotekniikka Oy (2607385-7).
Edellä mainittu tarjoaja esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Valittavaksi esitettävän yrityksen on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-​ ote.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungin hankintapalveluista hankinta-​asiantuntija Teemu Mäki. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat tilaavasta yksiköstä koottu asiantuntijatyöryhmä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii hallimestari,​ jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Jarmo Nurminen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilöiden nimeämisestä sopimukselle.

Liikunta-​ ja nuorisojohtajan päätösvalta asiassa perustuu sivistyspalveluiden palvelualueen johtajan päätökseen 10.6.2024 § 58,​ Sivistyspalvelujen palvelualueen toimintasääntö 10.6.2024 alkaen.

Päätös

Suomen Tekojää Oy:n (1094591-​3) tarjous suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena. 

Hankintasopimus Tampereen kaupungin liikuntapalveluiden kylmäkoneiden huollon ja korjausten hankinnasta tehdään Cervi Talotekniikka Oy:n (2607385-​7) kanssa.

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoituksesta ja on kaksivuotinen. Sopimusta voidaan jatkaa kahdella (2) yhden vuoden optiokaudella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta yhteensä noin 250 000,​00 euroa (sisältäen sopimuskauden ja optiokauden),​ eli noin 62 500,​00 euroa vuodessa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hallimestari (Jarmo Nurminen).

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Optiokausien käytöstä tehdään erilliset päätökset.

Allekirjoitus

Liikunta- ja nuorisojohtaja Jukka Etu-Seppälä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.