Päätöksen perustelut
Työllisyyden hoito siirtyy vuoden 2025 alusta kuntien muodostamille työllisyysalueille. Tampereen kaupungilla on järjestämisvastuu Tampereen seudun työllisyysalueella, johon kuuluu lisäksi 15 muuta kuntaa. Kaikki alueen kuntiin sijoitettavat työllisyydenhoidon työntekijät tulevat olemaan Tampereen kaupungin työntekijöitä ja heillä on käytössä yhteiset digitaaliset työvälineet. Työnhakija-asiakkaiden määrä työllisyysalueella tulee olemaan n. 45 000 henkilöä. Osana päivittäistä työnkuvaa, asiantuntijat tarvitsevat työkalun, jolla varata ja hallinnoida asiakastapaamisten ajanvarauksia. Ajanvarausjärjestelmää (AVJ) käyttävien asiantuntijoiden määrä tulee olemaan n. 500 henkilöä. Osana muutosta käyttöoikeus valtion Kehittämiskeskuksen tarjoamaan ajanvarausjärjestelmään (AVVT) loppuu Tampereen kaupungin osalta vuoden 2024 päättyessä, ja sille tarvitaan korvaava järjestelmä.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Tampereen kaupunki pyysi tarjousta valtion nykyisen järjestelmän (AVVT) toimittajalta Tietoevry Finland Oy:ltä sopimuskaudeksi 1.1.2025-31.1.2026. Nykyisen järjestelmätoimittajan ajanvarausjärjestelmän katsotaan olevan riskittömin ja kustannustehokkain tapa saada sujuva siirtymäprosessi toteutettua vuoden 2024 päättyessä niin, että vuoden 2025 alusta käytössä on toimiva ja tietoturvallinen järjestelmä koko työllisyysalueelle.
Tietoevryn tarjous kattaa työntekijöille suunnatun ajanvarausjärjestelmän tekstiviestiominaisuudella ilman integraatiota KEHA:n järjestelmään.
Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.
Sopimus työllisyyspalveluiden ajanvarausjärjestelmän hankinnasta esitetään tehtäväksi Tietoevry Finland Oy:n (Y-tunnus 1962361-1) kanssa.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi Heini Kuoppamäki. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat ICT-palveluvastaava Minna Helynen ja kehityspäällikkö Janne Taiponen.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Minna Helynen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 59 800 euroa sopimuskauden aikana. Kustannukset kohdentuvat Tykas ICT-palvelulle J1130_35_006.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.