Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaosto, kokous 6.6.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 13 Alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston talousarvioesitys vuodelle 2025 

TRE:2948/02.02.01/2024

Valmistelija

  • Virtaranta Satu, Elintarviketurvallisuuspäällikkö
  • Kipinoinen Teemu, Eläinlääkintähuollon päällikkö
  • Saxholm Paula, Terveydensuojelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Elintarviketurvallisuuspäällikkö Satu Virtaranta, puh. 050 462 0477, vs. eläinlääkintähuollon päällikkö Teemu Kipinoinen, puh. 040 133 6266 ja terveydensuojelupäällikkö Paula Saxholm, puh. 050 554 5899, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto on Tampereen kaupungin organisaatioon kuuluva, sen yhdyskuntalautakunnan alainen toimielin, joka hoitaa muiden sopijakuntien puolesta ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen sopimuksessa tarkoitetut kunnan viranomaisen tehtävät. Hallinnossa ja päätöksenteossa noudatetaan Tampereen kaupungin sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita. Alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston toimialaan kuuluvien asioiden valmistelusta ja toimeenpanosta huolehtii Tampereen kaupunki. 

Ympäristöterveys toimii kolmena yksikkönä: elintarvikevalvonta, eläinlääkintähuolto ja terveydensuojelu. Talousarvio esitetään näiden kolmen yksikön yhtenä talousarviona, joskin kunkin toimintakokonaisuuden viitteelliset talousarviot on myös esitetty. Kokonaisuuden toimintakate on heikentynyt yli 100 000 euroa. Toimintatuotot ovat kasvaneet yli 80 000 euroa ja toimintamenot puolestaan lisääntyneet vajaat 200 000 euroa, mitä selittää eniten tehdyn palkkaratkaisun hännät. 

Talousarvioesitys vuodelle 2025 on esitetty tämän asian liitteessä 1. Talousarvioesitys vuodelle 2025 on samalla tavoin jaoteltu kuin vuoden 2024 talousarvio. Eläinlääkintähuolto on jaettu talousarvioesityksessä useaan kustannuspaikkaan. Pieneläinpäivystystä uutena kokonaisuutena seurataan omana kokonaisuutena. Kuntakohtaisen laskutuksen eri toimintojen prosenttiosuudet ja euromäärät on eritelty tämän asian liitteessä 2. Liitteessä 1 (talousarvioesitys) esitetty toimintakate on jaettu kuntalaskutusosiossa kuten ennenkin kaikkien kahdeksan kunnan maksettavaksi, jolloin ympäristöterveyskokonaisuuden talousarvion toimintakate on lähtökohtaisesti nolla. Tämä esitystapa johtuu siis siitä, että seudullista ympäristöterveyden kokonaisuutta hoidetaan Tampereen kaupungin talousarviossa eikä itsenäisenä kokonaisuutena. 

Ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen sopimuksessa yhteisestä toimielimestä ympäristöterveydenhuollon viranomaistehtävien hoitamisessa sanotaan kohdassa 7. Talous ja taloudenhoito seuraavaa: "Talous ja talouden hoito on osa Tampereen kaupungin talousarviota, taloussuunnittelua ja kirjanpitoa. Alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston on tehtävä Tampereen kaupunginvaltuustolle esitys seuraavan kalenterivuoden talousarvioksi ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmaksi. Talousarvion ja -suunnitelman valmistelussa on sopijakunnille varattava tilaisuus esityksen tekemiseen yhteistoiminnan tavoitteista, suunnitelluista toimenpiteistä ja rahoituksesta. Tätä varten seuraavan kalenterivuoden alustava yhteistoiminnan talousarvio on toimitettava sopijakunnille 30.9. mennessä ja hyväksytty talousarvio ja -suunnitelma 15.1. mennessä. Talousarvioon otetaan yhteistoiminnan tavoitteet ja niiden edellyttämät määrärahat ja osoitetaan rahoitustarpeen kattaminen sopijakuntien maksuosuuksilla ja muilla tuloilla. Talousarvio on laadittava siten, että edellytykset yhteistoiminnan hoitamiseen turvataan. Yhteistoiminnan tehtävissä ja niiden rahoituksessa on noudatettava talousarviota."

Yhteistoiminta-alueen kustannusten jako perustuu terveysvalvonnan osalta asiantuntijoiden suoritemääräarviointiin. Eläinlääkintähuollon osalta kustannukset jaetaan eläinlääkärien suhteessa neljälle alueelle (Tampere, Orivesi-Juupajoki, Kangasala-Pälkäne, Valkeakoski-Akaa-Urjala) ja alueiden sisällä eläinlääkintähuollon kuntakohtaisten matkojen suhteessa. Pieneläinpäivystyksen kustannukset jaetaan koko yhteistoiminta-alueen väestömäärän suhteessa. Hallinnon kustannukset jaetaan yleiseen ympäristöterveyteen ja eläinlääkintähuoltoon henkilöstömäärän suhteessa. Kuntalaskutuslaskelmaa tarkastellaan aiempaan tapaan tilikauden loppupuolella, ja toteuman perusteella tehdään tasauslaskutusta tai -palautusta.

Ympäristöterveyden kaikkien osa-alueiden tehtävät ovat lisääntyneet koko 2020-luvun niin uusien viranomaistehtävien kuin alueen kasvavan asukasmäärän ja lisääntyvien palvelujen tarpeen myötä. Tämä on lisännyt etenkin henkilöstömenoja. Vuotta 2025 ajatellen kaikki virat on täytetty, uusia virkoja ei ole näköpiirissä, eikä talousarviossa enää ole erityisiä lisäyksiä henkilöstö- tai muissa menoissa. Valvontaeläinlääkärien kustannukset laskutetaan lähes kokonaisuudessaan aluehallintovirastolta.

Pieneläinpäivystys kilpailutettiin vuoden 2022 aikana sopimusten umpeuduttua. Nykyinen vuosikustannus on noin 600 000 euroa. Se on talousarviossa jaettu kuntien asukasluvun mukaan, koska pieneläinten määrä korreloi vahvasti kuntien asukasluvun kanssa.

Ympäristöterveydenhuollon toiminta-alueen kunnilta pyydetään lausuntoa ympäristöterveydenhuollon viranomaistehtävien vuoden 2025 talousarvioesityksestä perjantaihin 23.8.2024 mennessä. 

Alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston talousarvioesitys vuodelle 2025, kuntalaskutussuunnitelma ja lausuntopyyntö yhteistoiminta-alueen kunnille ovat tämän asian liitteinä.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.5.2024) 17 § mukaan lautakunnan tehtävänä on ohjata toiminnan ja talouden suunnittelua. Hallintosäännön 18 § mukaan lautakuntien jaostojen ratkaisuvaltaan noudatetaan soveltuvin osin 17 §:n säännöksiä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Virtaranta Satu, Elintarviketurvallisuuspäällikkö

Alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston vuoden 2025 talousarvioesitys hyväksytään liitteen mukaisena jatkovalmistelua varten.

Yhteistoiminta-alueen kunnilta pyydetään lausuntoa talousarvioesityksestä viimeistään perjantaina 23.8.2024. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Akaan kaupunki, Juupajoen kunta, Oriveden kaupunki, Pälkäneen kunta, Urjalan kunta, Valkeakosken kaupunki, Kangasalan kaupunki, Merja Bojang, Teemu Kipinoinen, Satu Virtaranta, Paula Saxholm, Niina Vehmersuo, Kari Kankaala, Jukka Männikkö, Marko Sivonen, Krista Kurppa

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)