Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 29.5.2024 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Näsilinnankadun ja Nalkalankadun risteyksessä 18.5.2024 noin klo 00:00 sattuneesta moottoripyörävahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan hän ajoi Laukontorin suunnalta Näsilinnankatua ja lähestyessään sillan alitusta moottoripyörän rengas osui hiekkaiseen montuun, jonka seurauksena moottoripyörä lähti alta ja asianosainen kaatui liukuen muutamia kymmeniä metrejä. Kaatumisen seurauksena asianosaisen perna vaurioitui sekä solisluu, lapaluu ja kuusi kylkiluuta murtuivat. Moottoripyörä hinattiin vahinkopaikalta. Moottoripyörän öljyt ja jäähdytysnesteet olivat tulleet ulos onnettomuuspaikalla. Magneeton koppa ja sen alla oleva tekniikka rikkoutui. Lisäksi ohjaustanko, tankki, peilit, vilkut, etu- ja sivukate sekä jäähdytysletku vaurioituivat.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on 1 500,00 euroa perustuen arvioon moottoripyörän korjauskustannuksista.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä.
Urakoitsijan (Tampereeen Infra Oy) selvityksen mukaan Näsilinnankadulla ollut kuoppa on paikattu 18.4.2024 ja tarkistettu 17.5.2024, jolloin paikka on ollut liikennekuntoinen. Alueella on on 30km/h aluenopeusrajoitus.
Tieliikennelain mukaan tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta. Tiellä voi myös olla muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.
Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Tieliikennelaissa todetaan myös, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että korvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 § ja 78 § sekä liite 3.3 kohta C32.
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 37 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 9.1.2024 § 5).