§ 40 Neuvotteluihin valittavat tarjoajat Tampereen seudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnassa

Lataa  Kuuntele 

TRE:1099/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

19.7.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Päivi Hodgson, puh. 040 806 2248, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811 477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut


Hankinnan kohde     

Tampereen kaupungin Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmä (jäljempänä
”hankintayksikkö”) pyysi osallistumispyynnön ja sen liitteiden mukaisesti Tampereen kaupungin, Hämeenkyrön kunnan, Kangasalan kaupungin, Lempäälän kunnan, Nokian kaupungin, Oriveden kaupungin, Pirkkalan kunnan, Vesilahden kunnan ja Ylöjärven puolesta osallistumishakemuksia Tampereen kaupunkiseudun perustietekniikkapalveluiden hankinnan kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn. Edellä mainittujen kaupunkien ja kuntien konserniin kuuluu lisäksi lukuisia liikelaitoksia ja yhtiöitä, joista useat voivat hyödyntää hankintayksikön palveluita, ml. nyt hankittavia perustietotekniikkapalveluita, muun muassa sidosyksikköasemaansa perustuen. 

Hankinnan kohteena ovat seuraavat perustietotekniikkapalveluiden palvelukokonaisuudet:  

1) Käyttäjätukipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat tarpeen tietoteknistä ympäristöä käyttävien henkilöiden IT-ongelmien ratkaisemiseksi, käytön neuvonnaksi ja työntekemisen tukemiseksi;  

2) Päätelaitteiden elinkaaripalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita varmistamaan työasemien ja mobiililaitteiden ja niiden lisälaitteiden tehokkaan, turvallisen ja kustannustehokkaan käytön niiden koko elinkaaren ajan. Kokonaisuus sisältää myös leasingrahoituspalvelut ja em. laitteiden myynnin;  

3) Käyttö- ja kapasiteettipalvelut, jonka sisältämät palvelut ovat keskeisiä palvelininfrastruktuurin ja sitä tukevan tietoliikenneinfrastruktuurin tarvitseman kapasiteetin osalta ja joiden avulla varmistetaan palvelinten sekä tukevien tietoliikennelaitteiden tehokas ja luotettava toiminta sekä hallinta;  

4) Pilvipalvelut, jonka sisältämät palvelut tarjoavat julkisten pilvipalveluiden keskitetyn hallinnan ja valvonnan pilvipohjaisille resursseille ja palveluille;  

5) Tietoturvapalvelut, joka sisältää kattavan joukon palveluita, joiden tavoitteena on suojata tietoteknistä ympäristöä kaikenlaisilta uhilta ja riskeiltä sisältäen mm. ennaltaehkäisevät toimenpiteet, aktiivisen seurannan, tunkeutumisen havaitsemisen ja reagoinnin sekä jatkuvan tietoturvatason parantamisen;  

6) Identiteetinhallinta, sisältää IDM-järjestelmän toimittamisen sekä palvelut sen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi sekä muita palveluita, jotka keskittyvät henkilöstön, kumppaneiden, tietojärjestelmien identiteettien, pääsynvalvonnan ja oikeuksien hallintaan sekä niitä tukevien tietojärjestelmien ja julkisten pilvipalveluiden hallintaan;  

7) Asiantuntijapalvelut, sisältävät erikoistuneeseen ammatilliseen asiantuntijatyöhön ja konsultointiin liittyvät palvelut, jotka tukevat IT-infrastruktuuria, tietojärjestelmiä, tietoturvan ja toiminnan suunnittelua, optimointia, kehittämistä, laajentamista sekä uudistamista; sekä  

8) Palvelunhallinta, joka sisältää hankittavan palvelukokonaisuuden hallintaan ja kehittämiseen liittyvät palvelut sekä IT-prosesseihin liittyvät palvelut. 

Tarkempi kuvaus hankinnasta on ollut osallistumispyynnön liitteessä 1 (Hankekuvaus). Selvyyden vuoksi todetaan, että perustietotekniikka-palveluiden kokonaisuuksien sisältö on alustava ja ne tarkentuvat neuvotteluissa.  

Perustietotekniikkapalvelut on tarkoitus hankkia (1) yhdeltä kilpailutuksen perusteella valittavalta toimittajalta.  

Hankintamenettely  

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeus-sopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”) 36 §:n ja 37 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely. Tarkempi hankintamenettelyn kulku on kuvattu osallistumispyynnössä.

Hankintamenettelynä on kilpailullinen neuvottelumenettely, koska hankintayksikkö on arvioinut perustietotekniikkapalveluhankinnan erityisen monimutkaiseksi hankinnaksi, jossa ei pystytä hankinnan luonteen vuoksi laatimaan tarjouspyyntöä ja tehtävänmäärittelyjä etukäteen niin tarkasti, että paras tarjous voitaisiin valita avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen. Hankintayksikön tarkoitus on kilpailullisen neuvottelumenettelyn prosessin aikana selvittää tarkoitukseen parhaiten soveltuva ratkaisumalli. Hankintayksikkö pyrkii kilpailullisen neuvottelumenettelyn avulla saamaan neuvotteluvaiheeseen valituilta tarjoajilta ratkaisuvaihtoehtoja hankintayksikön tarpeiden ja tavoitteiden toteuttamiseksi. Hankintaa koskevat asiakirjat ja niiden sisältö täydentyvät hankintamenettelyn aikana ja lopullinen hankinnan kohde ja vaatimukset esitetään lopullisessa tarjouspyynnössä.  

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintaa ei ole jaettu osiin hankinnan luonteen vuoksi. Hankinnan jakamisesta osiin syntyisi riski eri osien yhteensopimattomuudesta ja erilaisten vastuukysymysten huomioiminen tekisi osiin jakamisesta epätarkoituksenmukaista. 

Hankintailmoitus lähettiin julkaistavaksi 24.5.2024 HILMA-palvelussa, osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi sekä Euroopan unionin TED-portaalissa.  

Hankintayksikkö on vastannut osallistumispyynnöstä esitettyihin lisätietokysymyksiin sähköisessä kilpailutusratkaisussa 13.6.2024.  

Osallistumishakemus tuli jättää sähköisessä kilpailutusratkaisussa. Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan 1.7.2024 klo 14:00 mennessä seuraavat kuusi (6) yritystä ja/tai yhteenliittymää: 

  • Atea Finland Oy, 0919156-0 (”Atea”) 
  • Fujitsu Finland Oy, 0815044-1 (”Fujitsu”) 
  • CGI Suomi Oy, 0357502-9 (”CGI”) 
  • Elisa Oyj, 0116510-6 (”Elisa”)  
  • Telia Finland Oyj 1475607-9 (”Telia”) 
  • Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy, 3296940-6, Foxway Finance AB, 556812-9877, Foxway Oy, 2855562-2, ManpowerGroup Solutions Oy, 1091032-3) (”Tietoevry Experis Foxway Konsortio”) 

 

Ehdokkaiden soveltuvuuden ja osallistumishakemusten vaatimustenmukaisuuden tarkastaminen 

Ehdokkaiden soveltuvuuteen liittyvät vaatimukset oli ilmoitettu ESPD-lomakkeella.  

Hankintayksikkö on tarkistanut ehdokkaiden antamat vakuutukset osallistumispyynnössä asetettujen edellytysten täyttämisestä. Kaikki ehdokkaat olivat antaneet asianmukaiset vakuutukset siitä, että ESDP-lomakkeella asetetut soveltuvuusvaatimukset edellytykset täyttyvät. Kaikki ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. 

Hankintayksikkö on tarkistanut osallistumishakemusten vastaavuuden osallistumispyyntöön ja kaikkien osallistumishakemusten todettiin olevan osallistumispyynnön mukaisia. 

Valintaperuste 

Ehdokkaiden pisteytys- ja vertailuperusteet oli kuvattu hankintailmoituksessa ja sen liitteissä 2 ”Ohjeet ja osallistumis-hakemusten vertailuperusteet”, 2.1 ”Kokemus vastaavista toimeksiannoista” ja 2.2 ”Asiakastyytyväisyyslomake”. 

Hankintailmoituksessa kuvatulla tavoin neuvotteluvaiheeseen valitaan viisi (5) vertailussa eniten pisteitä saanutta osallistumishakemuksen lähettänyttä ehdokasta, jotka täyttävät ehdokkaita koskevat soveltuvuusvaatimukset. Mikäli soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on enemmän kuin viisi (5), hankintayksikkö vertailee osallistumishakemukset osallistumispyynnön liitteessä 2 (Ohjeet ja osallistumishakemusten vertailuperusteet) mainittujen vertailuperusteiden mukaisesti ja kutsuu mukaan neuvotteluvaiheeseen viisi (5) eniten pisteitä saanutta ehdokasta. Mikäli soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on vain viisi (5) tai vähemmän, niin kutsutaan neuvotteluvaiheeseen kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat.

Osallistumishakemusten arviointi 

Hankintayksikkö on vertaillut ehdokkaat esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti.  

Pelkästään pisteytettävien referenssien pisteytys tapahtui osallistumispyynnön liitteessä 2 ”Ohjeet ja osallistumishakemusten vertailuperusteet” sekä osallistumispyynnön liitteessä 2.1 ”Kokemus vastaavista toimeksiannoista” kuvatulla tavalla. Asiakastyytyväisyys-lomakkeen pisteytys oli kuvattu osallistumispyynnön liitteessä 2 ”Ohjeet ja osallistumishakemusten vertailu”.  

Ehdokkaiden saamat pisteet kohdasta ”Pelkästään pisteytettävät referenssiasiakkaat” on esitetty tarkemmin liitteessä 1 ”Vertailutaulukko”, kohdassa "Taulukko 1. Pelkästään pisteytettävät referenssiasiakkaat”. 

Ehdokkaiden saamat pisteet asiakastyytyväisyyslomakkeista on esitetty tarkemmin ehdokaskohtaisesti liitteessä 1 ”Vertailutaulukko", taulukoissa "Asiakastyytyväisyyslomakkeet”.    

Hankintayksikkö totesi, että eräät Atean osallistumishakemuksen liitteenä toimituista asiakastyytyväisyyslomakkeista eivät täyttäneet annettuja ohjeita. Hankintayksikkö on hylännyt neljä (4) seitsemästä (7) Atean asiakastyytyväisyyslomakkeesta annettujen ohjeiden vastaisena ja antanut Atealle hylättyjen asiakastyytyväisyyslomakkeiden osalta nolla (0) pistettä kustakin hylätystä asiakastyytyväisyyslomakkeesta.  

Hankintayksikkö totesi, että yksi (1) CGI:n osallistumishakemuksen liitteenä toimitetuista asiakastyytyväisyyslomakkeista ei täyttänyt annettuja ohjeita. Hankintayksikkö on hylännyt CGI:n kyseisen asiakastyytyväisyyslomakkeen annettujen ohjeiden vastaisena ja antanut CGI:lle hylätyn asiakastyytyväisyyslomakkeen osalta nolla (0) pistettä.  

Lopuksi hankintayksikkö laski yhteen ehdokkaan saamat pisteet referenssiasiakkaista ja asiakastyytyväisyyslomakkeista. Yksityiskohtaisempi vertailutaulukko on päätöksen liitteenä olevassa liitteessä 1 ”Vertailutaulukko”, kohdassa ”Taulukko 3, Yhteenveto”.  

Ehdokkaat saivat vertailusta pisteitä seuraavasti:  

  1. Tietoevry Experis Foxway Konsortio, 1 032,86 pistettä 
  2. CGI, 971,46 pistettä 
  3. Fujitsu, 938,12 pistettä 
  4. Atea, 459,08 pistettä 
  5. Telia, 375,99 pistettä 
  6. Elisa, 308,69 pistettä. 

Edellä kuvatun perusteella seuraavat viisi (5) eniten pisteitä saanutta ehdokasta esitetään valittavaksi tarjouskilpailuun tarjoajiksi: 

  1. Tietoevry Experis Foxway Konsortio (Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy Foxway Finance AB, Foxway Oy, ManpowerGroup Solutions Oy)  
  2. CGI Suomi Oy  
  3. Fujitsu Finland Oy  
  4. Atea Finland Oy  
  5. Telia Finland Oyj 


Asiakirjojen julkisuus 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi.   

Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungin toimeksiannosta Gofore Oyj. Hankinnassa on ollut asiantuntijoina mukana myös Tampereen kaupungin hankintapalveluiden, Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän ja kehyskuntien ICT-palveluiden edustajia.  

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa. 

Päätös

Tampereen seudun perustietotekniikkapalveluiden hankinnan kilpailutuksessa edetään neuvotteluvaiheeseen valiten tarjoajiksi seuraavat viisi (5) vertailussa eniten kokonaispisteitä saanutta ehdokasta: 

  1. Tietoevry Experis Foxway Konsortio (Ryhmittymä Tietoevry Tech Services Finland Oy Foxway Finance AB, Foxway Oy, ManpowerGroup Solutions Oy)  
  2. CGI Suomi Oy  
  3. Fujitsu Finland Oy  
  4. Atea Finland Oy 
  5. Telia Finland Oyj 

 

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.